Obchod s našimi údaji. Operátoři nás přes mobil sledují na každém kroku

Autor: Michaela Bezvodová - 
24. 6. 2016
05:07

Tisíce lidí do telefonu denně přijímají obchodní nabídky. Poskytování osobních údajů třetím stranám je sice nezákonné, jenže firmy můžou od operátorů zjistit, na koho mají svou kampaň cílit. To je přitom podle zákona na ochranu osobních údajů v pořádku. Většinou s předáním SIM karty a podepsáním smlouvy dostane operátor také souhlas se zpracováním osobních údajů. Podle právničky máme ale právo vědět, kdo a jakým způsobem s našimi daty naloží.

Operátor ví, kde se pohybujete, jestli jezdíte pravidelně mimo své bydliště, kde zhruba pracujete. To všechno zjistí z polohy vašeho telefonu, aniž by bylo nutné mít aktivované polohové služby. Dál operuje s věkem, pohlavím a historií vyhledávání na webu. Inzerenti, kteří si u něj zadávají reklamu, tak poptávají údaje k tomu, aby mohli dobře zacílit svou reklamu.

„Žena nad 40 let, čtyřikrát týdně se vyskytuje na Andělu a má iPhone. To se zjistit dá. Podle toho inzerent zaměří kampaň a umístí vhodně banner s reklamou nebo zašle smskou upozornění, že se otevírá nový obchodní dům, kde bude program pro rodiny s dětmi,“ uvedl pro Blesk.cz odborník z bezpečnostních kruhů.

Pro každého zaměří obchodník nabídku jinak. Jiný typ reklamy chodí na klienty ženy než muže. Pro muže je tam výkon, vzhled, možnost. Pro ženy bývá důležité bezpečí rodiny, nízká spotřeba. Sportovním fanouškům zase pošle nabídku, když jsou v blízkosti obchodního centra a mají je zaevidované ve věrnostním programu.

Osobní údaje si velké firmy poskytovat nedovolí. Malé to neřeší

Nehrozí ale, že by operátoři prodali třetí straně citlivé údaje, včetně jména. S těmito daty se nepracuje, stejně jako s obsahy hovorů a SMS zpráv. To mohou využívat až orgány činné v trestním řízení se souhlasem.

Podle informací Blesk.cz jsou na českém trhu samozřejmě firmy, které s tím zachází trochu volněji, takže jakmile na nějakém e-shopu zaškrtnete, že třetí strany budou mít přístup k údajům, tak vás někdo kontaktuje ani nevíte proč. V zájmu velkých firem je si udržet hlavně své klienty. Může se stát, že majitel mobilních služeb vlastní zároveň pojišťovnu, takže bude v jeho zájmu nabízet i tyto služby.



Přestože lidé se zpracováním svých údajů souhlasí, často o tom neví. Ve smlouvách jsou podobné informace uvedené malým písem a z pohodlnosti to nikdo nečte. Podle odborníka jsou pak lidé často velmi překvapeni, co všechno o nich firmy ví.

„Záleží, co podepíšeme. Pokud podepíšeme, že mohou operátoři s údaji nakládat, ale neřeknou komu je poskytují, tak je to v rozporu se zákonem. Člověk by měl vědět, jak je s těmi údaji naloženo, komu jdou. Takže bránit se můžeme. Je otázka, jak k těmto kolosům přistoupíme. Těžko se odkláníme od obchodních podmínek například Facebooku a velkých firem,“ uvedla právnička Eva Ondřejová.

Podle ní může člověk žádat po firmě informace, jak nakladá s jeho osobními údaji, a podat explicitní nesouhlas proti tomu, aby se informace dostaly ke třetím osobám. Pokud se prokáže, že je nakládání s osobními údaji v rozporu se zákonem o ochraně osobních údajů, hrozí firmám pokuta až tři miliony korun.

Podle zákona na ochranu osobních údajů lze obchodní sdělení šířit elektronickými prostředky po předchozím souhlasu. Zakázáno může být jen tehdy, pokud není jasně označeno jako obchodní sdělení, skrývá se totožnost odesílatele nebo je sdělení zasláno bez platné adresy, kde zasílání obchodních sdělení zrušit.

Velké firmy nemůžou riskovat, že by jednaly v rozporu se zákonem. Únik osobních dat zákazníků většinou zapříčiní někdo ze zaměstnanců, podobně jako se nedávno stalo ve společnosti T-Mobile, kde zaměstnanec prodal záznamy asi 1,5 milionu lidí. Pak mají lidé šanci uspět proti společnostem, které je poškodily, u soudu.

Platební morálka a nabídka nevýhodných půjček

Operátoři také znají vaši platební morálku. Za to by pochybné firmy byly ochotny platit vysoké částky, aby vám pak nabídly půjčky. Nic podobného ale operátoři neposkytují. Pokud by prozradily, jak jste schopni splácet faktury, pravděpodobně to bude jen renomovaným bankám, které by nabídly třeba spotřebitelský úvěr, zjistil Blesk.cz.

Lidé navíc podle něj špatně chápou, co přesně znamená poskytování osobních údajů třetím stranám. Když zadají své číslo u internetového obchodníka, který údaj prodá dál, operátor s tím nic neudělá. A je na člověku samotném, aby dobře zvážil, co a kde uveřejňuje.

Proti praktikám mobilních operátorů lze vystoupit a zažádat o zrušení zasílání obchodních nabídek. Často je potřeba osobní kontakt a do toho se málokomu, podobně jako při pročítání smluv, chce.

U společností jako Google nebo Facebook pak můžete očekávat, že pokud nepřistoupíte na jejich obchodní podmínky, pravděpodobně vám odepřou poskytování svých služeb. Podle odborníka jsou zadarmo jen v uvozovkách. Prodávání údajů inzerentům je pro ně hlavní zdroj „obživy“.

Doporučujeme
vlasta1 ( 24. června 2016 09:43 )

Zrušte mobil a jste bez problému!

Zobrazit celou diskusi
1080p 720p 360p
Další videa