„Bydlíte“ naoko na úřadě? Nově to budete mít uvedené v občanském průkazu

Autor: mib - 
28. 6. 2016
06:10

Pokud mají lidé trvalé bydliště hlášené na úřadě, od příštího roku to budou mít uvedené v občanském průkazu. Ministerstvo vnitra chystá v novele změny také pro místo a lhůtu vydávání dokladů. Už v září spustí zkušební vydávání „občanek“ na malých obecních úřadech. 

Trvalý pobyt na úřadě mohou mít jen lidé, kteří nemají kde bydlet. Bezdomovců je podle ministerstva vnitra okolo 70 tisíc, na obecním úřadě nebo radnici je ovšem hlášeno okolo 381 tisíc osob. Uvedla to náměstkyně ministra pro veřejnou správu Jana Vildumetzová pro ČTK. 

Novela zákona o evidenci obyvatel a občanských průkazech má tento stav změnit. Zatím jsou ovšem v plánu spíše jen „kosmetické úpravy“. Do nového občanského průkazu přibude adresa úřadu či radnice, na které je člověk hlášen. Informace se objeví také v informačním systému evidence obyvatel a základním registru obyvatel.

Všichni, kteří mají ze zákona oprávnění údaje z databází využívat, si budou moci ověřit, zda má člověk trvalé bydliště na úřadě, či v „objektu určeném pro bydlení“. Pro Blesk.cz to uvedla mluvčí ministerstva vnitra Martina Němcová. 

Co se týká občanských průkazů, zde ministerstvo počítá s přechodným obdobím.

„I v této novele se předpokládá přechodné období, kdy budou ponechány po určitou dobu v platnosti občanské průkazy bez uvedení údaje adresa úřadu. To nevylučuje, aby při jakékoliv změně údajů v občanském průkazu byl vydán nový občanský průkaz občana, který má trvalý pobyt na adrese ohlašovny, jenž by byl vydán se zapsaným údajem o adrese úřadu,“ dodala Němcová.

Bezdomovce, kteří v občance adresu úřadu, na němž jsou přihlášení, nemají, tak zákon zatím postihovat nebude. Jak a zda hodlá ministerstvo sankcionovat lidi, kteří na úřadě hlášeni být nesmí, není zatím jasné.


Chystané změny lhůty i místa vydávání dokladů

Od září letošního roku chce ministerstvo vnitra vyzkoušet výdej občanek také na menších obecních úřadech. To lidem ušetří dlouhou cestu do velkých měst. Ještě letos mohou místo do Hradce Králové jet do Chlumce nad Cidlinou nebo Skutče. Už od minulého roku si lidé takto mohou žádat o pasy.

Do dvou let chce ministerstvo také zkrátit lhůtu vydávání dokladů. Běžně se na ně čeká až třicet dní, s příplatkem šest. Od roku 2018 by čekací doba mohla být jen jeden den. Na Slovensku dnes pas pořídíte do dvou dnů za 99 eur (asi 2700 korun). Zda se ministerstvo inspiruje také v částce, zatím není jasné.

Legislativní rada vlády má teď na projednání novely zákona o evidenci obyvatel 60 dní od jejího předložení. Na konci srpna by tak mohla postoupit k vládě a k zákonodárnému procesu, aby byla v příštím roce platná.

Od roku 2018 by navíc měli lidé uvádět „faktické“ místo pobytu. Už by se nemělo stávat, že budou studenti mít trvalé bydliště vedené v bytě svých rodičů, a přitom budou bydlet někde jinde. V tom případě by museli zaplatit pokutu až patnáct tisíc korun.

Kolik je lidí bez domova?

Podle údajů statistického úřadu z roku 2011 je v ČR 11 496 lidí bez domova. Na historicky prvním sčítání se podíleli statistici spolu s například azylovými domy, Armádou spásy či noclehárnami pro bezdomovce. Mluvčí statistického úřadu Petra Báčová popsala, že do sčítání byli zapojeni i terénní sociální pracovnice či obecní a městská policie.

Na kolik je přesný údaj ministerstva vnitra, který naopak uvádí, že je v současnosti v ČR až 70 tisíc bezdomovců, nejde podle Báčové určit. 

Konkrétní počet bezdomovců by mohl být jasný v roce 2021, kdy se uskuteční nové sčítání lidí, domů a bytů.

Celý proces by měl být podle Báčové jednodušší. „Z předběžných informací vyplývá, že namísto původních tří formulářů by měly být necelé dva, počet otázek by se měl snížit o polovinu. Třeba domovní list by se už nemusel vyplňovat vůbec, protože data za domy mohou být pokryta z údajů katastrálního úřadu a ze statistického registru sčítacích obvodů a budov. Doufáme také, že při příštím sčítání bude podíl občanů využívajících formuláře v elektronické formě výrazně vyšší. Pracujeme na tom, aby bylo vyplňování formulářů přes internet pohodlnější než předtím.“

Pohřeb Karla Gotta

Parte Děti Karla Gota Rozloučení na Žofíně Záznam zádušní mše Hosté na zádušní mši O životě Karla Gotta Dědictví Bertramka

Hrob

Celé Česko truchlí. Zemřel Karel Gott, držitel čtyř desítek Zlatých slavíků. Jen málokterý umělec za sebou zanechá tolik děl, jako zesnulý zpěvák. Připomeňte si Mistrův život.

Vše o Karlovi Gottovi čtěte ZDE

dzambulka007 ( 12. září 2016 09:22 )

A co je důvodem, vážení? Myslím, že to vyšlo od zlodějů exekutorů, aby mohli chodit a brakovat byty, kde dlužníci jenom třeba dočasně přebývají a nic jim tam nepatří.

dylina ( 12. září 2016 06:10 )

Má to svoje výhody-bydlet na úřadě...Nemusíte platit poplatky za popelnice,za rádio,za televizi,za psa atd. Je to holt trend dnešní doby.Jsem hlášen na úřadě přez 15 let a jsem naprosto spokojen. Neměnil bych trvalou adresu napsanou v OP.

rentierskej ( 28. června 2016 08:36 )

přesně! pokud vím, už jsem zaměstnával občas pár lidí, co měli adresu úřadu v op, tak nevím, co se teď tady jako řeší.

1912 ( 28. června 2016 08:12 )

TAKY ZDE MÁME JEDNU CO TAM BYDLÍ A PŘITOM JE ZDE NADÁLE U RODIČŮ V BYTĚ A TO JE JEJÍ OTEC BÝVALÝ KRIMINALISTA NYNÍ V DŮCHODU PŘIHLÁSILA SE AŽ PO ZAPEČETĚNÍ JEJICH BYTU NEBOT MĚLI ZAPEČETĚNÝ BYT PÁSKOU EXEKUCI ZA NEPLACENÍ POKUT JEJICH DCERY NO VIDÍTE A TAKOVÝCH JE ASI DOSTI PROČ JSOU TAM PŘIHLÁŠENÍ !!

1912 ( 28. června 2016 07:22 )

KDO VYMYSLEL TAKOVOU HOVADINU BYDLET NA ÚŘADĚ ??jISTĚ TA POSLANECKÁ HOVA DA !!

Zobrazit celou diskusi
Další videa