Černá skříňka i v autech? Od roku 2018 povinně
Zavedení systému eCall do všech aut už Evropské komisi visí na seznamu k vyřízení velmi dlouho. Nyní to vypadá, že od roku 2018 budou mít všechna nová vozidla systém eCall v povinné výbavě. Systém by měl odesílat po dopravní nehodě informace na tísňové linky. Záchranáři tak okamžitě budou znát třeba přesnou polohu vozu. Systém sehraje roli i ve chvíli, kdy by se nezodpovědný řidič snažil z místa nehody ujet.
Systém eCall měl být zaveden už v roce 2009, pak se s ním počítalo na rok 2015 a teď to vypadá, že definitivně dostane zelenou za 3 roky. Ještě před svým zavedením navíc stihl získat anticenu pro Velkého bratra. Systém totiž bude mít neustále aktivní navigaci a mikrofon přímo v autě. Kritici se bojí, že by mohl být zneužit k odposlouchávání.
Odborníci si ale od eCall slibují rychlejší zásahy a hlavně snížení obětí dopravních nehod. Systém by měl bezprostředně po nehodě odeslat do centra tísňového volání např. přesnou polohu vozu, datum a čas nehody, směr vozidla před nehodou, počet osob podle zapnutých pásů nebo i typ pohonu.
Podle Světové zdravotnické organizace zemře na silnicích 1,3 milionu lidí ročně a 50 milionů je zraněno. Dopravní nehody jsou za nemocí AIDS a tuberkulózou třetí nejčastější příčinou úmrtí, nejvíc při nich umírají lidé ve věku mezi 15–29 lety.
„Systém eCall by měl každoročně zachránit v Evropské unii až 2 500 lidských životů a snížit závažnost zdravotních následků nehod u desítek tisíců zraněných,“ řekla poslankyně Evropské parlamentu Olga Sehnalová.
eCall by mohl pomoci i v případě, že ten, kdo způsobí dopravní nehodu, z místa ujede. Nutná je však aktivace systému. „Pokud se eCall neaktivuje, tak nic neodešle,“ vysvětluje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. „Pokud vůz narazí, eCall vyšle potřebné údaje, takže pokud by majitel vozu z místa nehody ujel, bude možné jej identifikovat právě díky eCallu. Soudy by do budoucna měly brát tyto údaje v potaz,“ dodal Budský.
Do konce tohoto roku bude systém součástí českých mobilních sítí a do roku 2017 by měl být propojen s centry tísňového volání. Do března roku 2018 by pak eCall měl být součástí každého nového vozidla v EU. Odhadované náklady na modernizace center tísňového volání je 1,1 milionu EUR (cca 30 miliónů Kč) na jeden členský stát EU. K těmto nákladům se budou připočítávat ještě roční provozní náklady.
Nový cíl – zlepšení ponehodové péče
Počty mrtvých jsou podle Evropské unie jen špičkou ledovce. Do statistik obětí dopravních nehod se započítávají i zranění nebo i ti, kteří utrpěli psychický šok a mají psychosociální problémy.
Proto hodlá Evropská komise zlepšovat i ponehodovou péči, která bude zahrnovat:
- Přednemocniční péči
- Kvalitní léčbu v nemocnicích, pravidelné vyhodnocování kvality péče
- Včasnou rehabilitaci a podporu zraněných při dopravní nehodě, vč. jejich sociálního okolí
- Důkladné vyšetřování dopravních nehod
- Podporu osob s trvalými následky při získávání a udržování pracovního místa
- Podporu výzkumu a zvyšování kvality ponehodové péče
Koblihar vi, jak jsou informace dulezite. A stupidni ovce mu za to jeste tleskaj