Černá skříňka i v autech? Od roku 2018 povinně

Autor: Andrea Ulagová - 
22. června 2015
15:28

Zavedení systému eCall do všech aut už Evropské komisi visí na seznamu k vyřízení velmi dlouho. Nyní to vypadá, že od roku 2018 budou mít všechna nová vozidla systém eCall v povinné výbavě. Systém by měl odesílat po dopravní nehodě informace na tísňové linky. Záchranáři tak okamžitě budou znát třeba přesnou polohu vozu. Systém sehraje roli i ve chvíli, kdy by se nezodpovědný řidič snažil z místa nehody ujet.

Systém eCall měl být zaveden už v roce 2009, pak se s ním počítalo na rok 2015 a teď to vypadá, že definitivně dostane zelenou za 3 roky. Ještě před svým zavedením navíc stihl získat anticenu pro Velkého bratra. Systém totiž bude mít neustále aktivní navigaci a mikrofon přímo v autě. Kritici se bojí, že by mohl být zneužit k odposlouchávání.  

Odborníci si ale od eCall slibují rychlejší zásahy a hlavně snížení obětí dopravních nehod. Systém by měl bezprostředně po nehodě odeslat do centra tísňového volání např. přesnou polohu vozu, datum a čas nehody, směr vozidla před nehodou, počet osob podle zapnutých pásů nebo i typ pohonu.

 

Jak by měl fungovat systém eCall? Jak by měl fungovat systém eCall? | Zdroj: HZS ČR

 

Podle Světové zdravotnické organizace zemře na silnicích 1,3 milionu lidí ročně a 50 milionů je zraněno. Dopravní nehody jsou za nemocí AIDS a tuberkulózou třetí nejčastější příčinou úmrtí, nejvíc při nich umírají lidé ve věku mezi 15–29 lety.

„Systém eCall by měl každoročně zachránit v Evropské unii až 2 500 lidských životů a snížit závažnost zdravotních následků nehod u desítek tisíců zraněných,“ řekla poslankyně Evropské parlamentu Olga Sehnalová.

eCall by mohl pomoci i v případě, že ten, kdo způsobí dopravní nehodu, z místa ujede. Nutná je však aktivace systému. „Pokud se eCall neaktivuje, tak nic neodešle,“ vysvětluje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. „Pokud vůz narazí, eCall vyšle potřebné údaje, takže pokud by majitel vozu z místa nehody ujel, bude možné jej identifikovat právě díky eCallu. Soudy by do budoucna měly brát tyto údaje v potaz,“ dodal Budský.

Do konce tohoto roku bude systém součástí českých mobilních sítí a do roku 2017 by měl být propojen s centry tísňového volání. Do března roku 2018 by pak eCall měl být součástí každého nového vozidla v EU. Odhadované náklady na modernizace center tísňového volání je 1,1 milionu EUR (cca 30 miliónů Kč) na jeden členský stát EU. K těmto nákladům se budou připočítávat ještě roční provozní náklady.

Systém eCall bude propojen s centry tísňového volání. Systém eCall bude propojen s centry tísňového volání. | Karel Kopáč

Nový cíl – zlepšení ponehodové péče

Počty mrtvých jsou podle Evropské unie jen špičkou ledovce. Do statistik obětí dopravních nehod se započítávají i zranění nebo i ti, kteří utrpěli psychický šok a mají psychosociální problémy. 

Proto hodlá Evropská komise zlepšovat i ponehodovou péči, která bude zahrnovat:

  • Přednemocniční péči 
  • Kvalitní léčbu v nemocnicích, pravidelné vyhodnocování kvality péče
  • Včasnou rehabilitaci a podporu zraněných při dopravní nehodě, vč. jejich sociálního okolí
  • Důkladné vyšetřování dopravních nehod 
  • Podporu osob s trvalými následky při získávání a udržování pracovního místa 
  • Podporu výzkumu a zvyšování kvality ponehodové péče

bizon_pepa ( 22. června 2015 18:51 )

Koblihar vi, jak jsou informace dulezite. A stupidni ovce mu za to jeste tleskaj

moiaza ( 22. června 2015 17:41 )

STB bude mít oči všude.

erisielka ( 22. června 2015 17:27 )

ještě chybí čip do hlavy a už máme vymalováno

agfor ( 22. června 2015 17:20 )

To by bylo, aby se ceny aut nezvedly, protože v nich bude spousta zbytečné elektroniky.

Zobrazit celou diskusi