Úterý 16. dubna 2024
Svátek slaví Irena, zítra Rudolf
Oblačno, déšť 10°C

Pasažéři nevěděli, že zemřou: Těla vytažená z vraku letadla smrti na sobě neměla vesty!

Autor: shp, ČTK - 
31. prosince 2014
18:04

Nevěděli, že se blíží jejich smrt. Z moře poblíž indonéského ostrova Borneo se dosud podařilo vylovit těla sedmi obětí nedělní nehody letounu společnosti Indonesia AirAsia. Záchranáři ale vyvrátili předchozí informaci o tom, že jedna ze čtyř nově nalezených obětí na sobě měla záchrannou vestu. Lodě dál pokračují v prohledávání oblasti havárie, akci však výrazně komplikuje špatné počasí, kvůli němuž muselo být odvoláno letecké pátrání.

Informaci o záchranné vestě popřel člen nejužšího vedení indonéského pátracího týmu Tatang Zaenudin, který ji předtím médiím sám sdělil. „Dnes ráno jsme vyzdvihli celkem čtyři těla a jedno z nich na sobě mělo záchrannou vestu,“ uvedl Zaenudin dnes ráno. Později ovšem své tvrzení odvolal.

„Nemáme žádnou oběť se záchrannou vestou. Tělo jsme našli v 8:20 (místního času, 2:20 SEČ), vestu v 10:32, takže tu je časová prodleva,“ řekl nyní agentuře Reuters. Mezi nalezenými oběťmi je nejméně jeden člen posádky, podle šéfa pátracího týmu Henryho Bambanga Soelistyoa jde o letušku.

Soelistyo upřesnil, že tři z dosud nalezených obětí byly objeveny v úterý. Některé dřívější informace přitom uváděly až čtyřicet nalezených obětí. Právě ze skutečnosti, že byly nalezeny ostatky s plovací vestou, přitom odborníci začali vyvozovat nové teorie o průběhu havárie.

Kdyby to byla pravda, znamenalo by to, že alespoň část lidí na palubě se během tragédie připravovala na dosednutí na hladinu a že zkázu letadla nezpůsobila žádná náhlá porucha. Na sonarových snímcích pořízených v oblasti, kde se letadlo patrně zřítilo, je pod hladinou vidět velký, temný objekt.

Pravděpodobně jde o pohřešované letadlo, uvedla agentura Reuters s odvoláním na pátrací tým. Podle jeho informací je objekt asi 30 až 50 metrů pro hladinou. „Modlíme se, aby to skutečně bylo to letadlo,“ řekl agentuře Reuters Hernanto, oficiální představitel pátracího týmu, který jako řada Indonésanů používá jen jedno jméno.

Do pátrací akce se dnes vedle desítek lodí a letadel z několika zemí zapojili také potápěči, jejichž úkolem je pokusit se objevit zařízení zaznamenávající trasu letu a dění v kabině. Akci však stejně jako v úterý komplikuje silný vítr a více než dva metry vysoké vlny.

Trosky letadla Airbus A320-200, na jehož palubě bylo 162 lidí převážně z Indonésie, záchranné týmy objevily v Jávském moři asi 160 kilometrů jižně od města Pangkalan Bun, které leží na jihozápadě ostrova Borneo. Kvůli identifikaci obětí vznikly speciální lékařské týmy, které budou využívat analýzu DNA.

První dvě těla už dnes dorazila do nemocnice v Pangkalan Bun a večer byla přepravena do Surabaje. Právě v tomto městě, odkud havarované letadlo odstartovalo, se dnes konají vzpomínkové akce za účasti pozůstalých.

Podle expertů zřejmě nebude ve chvíli, kdy to počasí dovolí, nijak obtížné najít černé skříňky, neboť se stroj patrně rozlomil až po nárazu na hladinu a trosky tak od sebe nebudou příliš vzdáleny.

Kontrolní věž v Jakartě s letadlem ztratila kontakt v neděli v 00:18 SEČ, tedy 43 minut po startu. Pilot se prý naposledy přihlásil v 00:12 SEČ. Letěl ve výšce 9,8 kilometru a žádal o povolení vystoupit do výšky 11,6 kilometru.

Podle letového dispečinku AirNav Indonesia pilot žádost nezdůvodnil, údajně to podle některých informací bylo kvůli bouři. Letová kontrola stroji povolila vystoupat jen do výšky zhruba 10,4 kilometru, neboť na původně žádané letové hladině byl jiný stroj aerolinek AirAsia.

anonymaus ( 31. prosince 2014 22:01 )

Ne, je to žena. Pravděpodobně letuška. Stav těla odpovídá době, kterou bylo ve vodě.

anonymaus ( 31. prosince 2014 21:59 )

Pokud by oběti na sobě měly záchranné vesty, znamenalo by to, že věděly, že se letadlo dostalo do nestandardní situace, která může skončit tragicky. Pokud by oběti naopak byly bez šatů, znamenalo by to, že k destrukci letadla došlo (pravděpodobně velmi rychle) ještě ve vzduchu. První scénář by s ohledem na výšku, v níž se letadlo (A320) nacházelo, znamenal, že cestující byli pravděpodobně mnoho desítek sekund vystaveni (prudkému) klesání. Stejné okamžiky hrůzy zřejmě zažili před dopadem do oceánu v roce 2009 cestující letu Air France 447 (A330). Žádné společnosti na světě se pochopitelně nechce přiznat, že její zákazníci věděli, že se blíží jejich konec.

vrahrychtar ( 31. prosince 2014 21:24 )

to telo na hladine je pan v kalhotkach ?

dfghjk ( 31. prosince 2014 19:23 )

Klobouk dolů blesku, ty to s náma umíš! Přečtu si pár vět o tom, že není pravda, cos psal před chvílí, že se žádná vesta nekonala a celý natěšený čtu dál, co tam bude ještě zajímavého, ale uoha, celý zbytek článku až do konce jsou nejmíň po desáté omílané staré informace. Ztráta času. Dělat z lidí blbce ti fakt jde.

Zobrazit celou diskusi