Proč jsou potraviny tak drahé? Supermarkety přirážejí až 107 % ceny!

Autor: Eva Fraňková - 
25. září 2014
05:29

Proč stojí české máslo 45 korun? Proč vyjde tak draho připravit rodině k večeři oblíbený smažák? Neproklínejte ziskuchtivé výrobce. Vina je na druhé straně – velké obchodní řetězce si přirážejí až 107 %.

Tyto šokující údaje zveřejnila Potravinářská komora ČR, která monitorovala ceny běžných potravin v největších zahraničních řetězcích v Česku. Zatímco u masa (hlavně výsekového) se přirážky pohybují kolem 20 procent, třeba obyčejná plnotučná hořčice se na cestě od dodavatele ke spotřebiteli zdraží i o 102 %.

 „Obchodní přirážky řetězců trvale rostou a od loňského roku se u většiny výrobků zvýšily nejméně o deset procent,“ uvedla Dana Večeřová, tisková mluvčí Potravinářské komory ČR. Podle ní je důležité rozlišovat mezi chybným zaměňováním pojmů marže a obchodní přirážka.

Komora prý nesledovala ceny marží, ale právě obchodní přirážky, takzvané rabaty – což je rozdíl mezi cenou, za kterou řetězce zboží kupují od dodavatelů a cenou, za kterou zboží prodávají zákazníkům. Podle Miroslava Koberny z Potravinářské komory ČR by snížení přirážek, které jsou v Česku vyšší než v západní Evropě, pomohlo zvýšit kvalitu potravin.

Nefér praktiky

Podle Miroslava Tomana, prezidenta Potravinářské komory ČR ale nejsou přehnané příplatky jedinou neférovou praktikou ze strany obchodů. Ty na své dodavatele často zkouší i takové triky, jako je vracení vyrobeného zboží, prodej zboží pod nákupní cenou, vyhrožování přerušením odběru apod. To může mít hlavně pro malé lokální výrobce katastrofální následky.

Co říká na přehnané obchodní přirážky Svaz obchodu a cestovního ruchu? „S tvrzením, že obchodníci prodávají zboží i o sto procent dráž, nesouhlasím. Je to přehnané,“ tvrdí Irena Vlčková.

Koberna z Potravinářské komory ČR přesto tvrdí, že správná cena by byla taková, za jakou si zákazníci pořídí zboží běžně jen v časově omezených slevových akcích.

Jak reagují supermarkety na tvrzení komory?

Kaufland, Michael Šperl: „Výroky ohledně naší marže jsou ve většině případů zkreslené. Naše společnost má takovou marži, která umožňuje rozumné hospodaření a kryje naše provozní náklady. Zároveň umožňuje spolehlivou a dlouhodobou spolupráci s našimi dodavateli a je především ve prospěch našich zákazníků.“

Billa: „Nejsme si vědomi toho, že bychom na uvedených potravinách měli zmiňované marže. Naše jednání s dodavateli jsou vždy férová. Všichni dodavatelé již při uzavírání smluv přesně vědí, za jakou cenu od nich nakupujeme. Záleží nám na dobrých obchodních vztazích. Navíc se stále snažíme podporovat české dodavatele. Jejich sortiment v BILLE dosahuje téměř 70 % a do konce roku 2015 bychom jej rádi navýšili na 75 %. I proto aktivně spolupracujeme s Agrární komorou ČR.“

Globus, Pavla Hobíková: „Je to otázka obchodní strategie jednotlivých řetězců – tuto strategii však Globus nepodporuje. Naopak se snažíme nabídnout zákazníkovi potraviny za přijatelné a férové ceny. Podíl obchodní marže na tržbách za zboží se pohybuje v průměru okolo 20 %. Z našich marží musíme pokrýt veškeré provozní náklady.“

Tesco, Martina Pospíšilová: „Otázky ohledně marží nebudeme komentovat.“

Svaz obchodu a cestovího ruchu ČR, Irena Vlčková: „Informace ohledně marží obchodníků považujeme za nepravdivé a zavádějící. Díky maloobchodním řetězcům se drží ceny potravin u nás na velmi nízké úrovni. Průměrná marže obchodníků činila za 1. čtvrtletí letošního roku 22,4 %. Takřka 50 % potravin je dnes prodáváno v akcích.“

Lidl, Jitka Vrbová: „K tomuto tématu se naše společnost nebude vyjadřovat, situace je zcela jiná.“

Anketa: Co říkáte na vysoké přirážky za potraviny?

David Hradský (39), inzertní poradce, Viničné Šumice

„Je to zlodějna! Přiměřenou marži vidím 20 až 30 procent. Zvlášť předražené se mi zdají tzv. biopotraviny – 60 korun za jogurt je fakt moc!“

Hana Forsterová (53), kadeřnice, Karlovy Vary

„Stoprocentní marže je celkem dost, docela mě to překvapilo. Jinak je mi to celkem jedno. Stejně jezdím pro potraviny do Německa, kde jsou kvalitnější.“

Jiří Novák (51), řidič, Hradec Králové

 „Je to hrozné. Člověk jen kroutí hlavou nad tím, jak podvádějí. Když dělají akce, nejprve nadsadí ceny a pak dávají slevy. Jenže potraviny jsou potřeba.“

Adéla Valentová (29), recepční, Karlovy Vary

„Je to opravdu hodně. Hlavně, aby ty ceny nerostly a nezačalo se zase zdražovat. Přece jen se za potraviny utratí nejvíc.“

ridic ( 7. května 2016 17:36 )

Toho je vina vláda, ta by mela hlidat, aby nas cizi firmy neokradaly, ale tem jsme sum a fuk. Oni maji ve snemovne levno a postarano o sebe a my dole jsme jim ukradeny. Co se zmenilo s Babisem, ANO bude lip, ale pro koho, jenom pro ty nahore. Komunistum se vycitaly levne obchody, ale tihle novodobi jsou mnohem horsi. Zase uz ssi koupil nejakou kliniku, je jedno kde. Misto aby odstoupil z duvodu sretu zajmu, tak se nam takhle vysmiva. A ti co dlabou koblihy zadarmo od Babise a pak ho voli, tak asi maji misto mozku z piva kostku. A kvalita tech vselijakych vyrobku a samotneno masa u reznika nebo v HPM je 1000% rozdil.priklad mlete maso u reznika je kvalita, vv HPM hnus nastyveny vodou a kdovi cim jeste. V salamech apod. vyrobcich je rozemleto vsechno a jeste je to nacpany chemii. Tak volte ANO, nic pro nas neudělá.

abyss ( 25. září 2014 22:26 )

Já mám jinou zkušenost. Maso a uzeniny u řezníka na větší vesnici o 20 až 30 korun na kile levnější než v Kauflandu nebo Tescu v přilehlém městě. Kuřecí prsní řízky jeden čas levnější dokonce o 60 korun, v současnost o 40 korun. Všechno čerstvé, české, voňavé, přirozeně šťavnaté, chuťově výborné na rozdíl od těch nejen polských vakuovaných hrůz. Pečivo z místní pekárny zhruba cenově stejné se supermarketem, nebo jenom o pár haléřů dražší ale chleba nezplesniví ani po týdnu a stále je výborný, zrovna tak pečivo na kterém si na rozdíl od těch supermarketových gumáků člověk skutečně pochutná. Mléko, sýry a další mléčné výrobky se do naší sámošky vozí ze sousední vesnice, kde je výrobna přímo u kravína. Máme mléko z kterého se dá dělat tvaroh, na plnotučném mléku je vrstva smetany. Před časem jsme tu měli ještě jeden krám, kde po změně majitele ceny vyběhly nepřijatelně nahoru. Už krachnul. Zkrátka lidi si raděj vystáli frontu na to kvalitní a přitom levnější, takže tam nikdo nechodil. Teď už nakupujeme bez fronty. Ten náš levný krám se vším dobrým se díky zájmu zákazníků o polovinu rozšířil a přibyl personál. To je důkazem toho, že i na poctivých cenách za poctivé zboží obchodník vydělá tolik aby mohl investovat do vylepšení služeb.

djaba ( 25. září 2014 20:39 )

Po revoluci nám v obchodech natáhli všichni staré totalitní ceny v podstatě na dvojnásobek .Všechny markety se stavěly pomalu a ty všelijaké malé samoobsluhy nás málem sežraly zaživa .Až když si markety přetáhly zákazníky ,teprve pak přišli ti vydřiduši na to ,že je asi potřeba zlevnit .Vždyť např. ve smíšeném zboží na vsi prodávali základní potraviny i o 35-40 procent dráže a dodnes jezdí podobní obchodníčci nakupovat "akční" cukr ,mouku , pivo ap. do těch vašich kritizovaných suprmarketů .Je samozřejmě pravda ,že markety nejsou charita , ale ony určují cenové stropy nejen potravin v lokalitě.

jana1313 ( 25. září 2014 13:25 )

Když je někdo hloupý a líný nachodit v okolí supermarketu to co nachodí v něm, není divu že nemá ani tušení kde že je v okolí krám s pečivem, s masem a lahůdkama, kde je cukrárna, ovoce se zeleninou, kde jsou dobré a oproti supermarketu levné mlékárenské výrobky a nemá ani tušení o spoustě dalších bezva krámků.

abzk ( 25. září 2014 13:14 )

Dojdi si na oční ty slepej a demencí zaslepenej blbe. Dneska už jsi mi dokonale předved co jsi za vocasa mimo realitu a dobu

Zobrazit celou diskusi