Proč jsou potraviny tak drahé? Supermarkety přirážejí až 107 % ceny!
Proč stojí české máslo 45 korun? Proč vyjde tak draho připravit rodině k večeři oblíbený smažák? Neproklínejte ziskuchtivé výrobce. Vina je na druhé straně – velké obchodní řetězce si přirážejí až 107 %.
Tyto šokující údaje zveřejnila Potravinářská komora ČR, která monitorovala ceny běžných potravin v největších zahraničních řetězcích v Česku. Zatímco u masa (hlavně výsekového) se přirážky pohybují kolem 20 procent, třeba obyčejná plnotučná hořčice se na cestě od dodavatele ke spotřebiteli zdraží i o 102 %.
„Obchodní přirážky řetězců trvale rostou a od loňského roku se u většiny výrobků zvýšily nejméně o deset procent,“ uvedla Dana Večeřová, tisková mluvčí Potravinářské komory ČR. Podle ní je důležité rozlišovat mezi chybným zaměňováním pojmů marže a obchodní přirážka.
Komora prý nesledovala ceny marží, ale právě obchodní přirážky, takzvané rabaty – což je rozdíl mezi cenou, za kterou řetězce zboží kupují od dodavatelů a cenou, za kterou zboží prodávají zákazníkům. Podle Miroslava Koberny z Potravinářské komory ČR by snížení přirážek, které jsou v Česku vyšší než v západní Evropě, pomohlo zvýšit kvalitu potravin.
Nefér praktiky
Podle Miroslava Tomana, prezidenta Potravinářské komory ČR ale nejsou přehnané příplatky jedinou neférovou praktikou ze strany obchodů. Ty na své dodavatele často zkouší i takové triky, jako je vracení vyrobeného zboží, prodej zboží pod nákupní cenou, vyhrožování přerušením odběru apod. To může mít hlavně pro malé lokální výrobce katastrofální následky.
Co říká na přehnané obchodní přirážky Svaz obchodu a cestovního ruchu? „S tvrzením, že obchodníci prodávají zboží i o sto procent dráž, nesouhlasím. Je to přehnané,“ tvrdí Irena Vlčková.
Koberna z Potravinářské komory ČR přesto tvrdí, že správná cena by byla taková, za jakou si zákazníci pořídí zboží běžně jen v časově omezených slevových akcích.
Jak reagují supermarkety na tvrzení komory?
Kaufland, Michael Šperl: „Výroky ohledně naší marže jsou ve většině případů zkreslené. Naše společnost má takovou marži, která umožňuje rozumné hospodaření a kryje naše provozní náklady. Zároveň umožňuje spolehlivou a dlouhodobou spolupráci s našimi dodavateli a je především ve prospěch našich zákazníků.“
Billa: „Nejsme si vědomi toho, že bychom na uvedených potravinách měli zmiňované marže. Naše jednání s dodavateli jsou vždy férová. Všichni dodavatelé již při uzavírání smluv přesně vědí, za jakou cenu od nich nakupujeme. Záleží nám na dobrých obchodních vztazích. Navíc se stále snažíme podporovat české dodavatele. Jejich sortiment v BILLE dosahuje téměř 70 % a do konce roku 2015 bychom jej rádi navýšili na 75 %. I proto aktivně spolupracujeme s Agrární komorou ČR.“
Globus, Pavla Hobíková: „Je to otázka obchodní strategie jednotlivých řetězců – tuto strategii však Globus nepodporuje. Naopak se snažíme nabídnout zákazníkovi potraviny za přijatelné a férové ceny. Podíl obchodní marže na tržbách za zboží se pohybuje v průměru okolo 20 %. Z našich marží musíme pokrýt veškeré provozní náklady.“
Tesco, Martina Pospíšilová: „Otázky ohledně marží nebudeme komentovat.“
Svaz obchodu a cestovího ruchu ČR, Irena Vlčková: „Informace ohledně marží obchodníků považujeme za nepravdivé a zavádějící. Díky maloobchodním řetězcům se drží ceny potravin u nás na velmi nízké úrovni. Průměrná marže obchodníků činila za 1. čtvrtletí letošního roku 22,4 %. Takřka 50 % potravin je dnes prodáváno v akcích.“
Lidl, Jitka Vrbová: „K tomuto tématu se naše společnost nebude vyjadřovat, situace je zcela jiná.“
Anketa: Co říkáte na vysoké přirážky za potraviny?
David Hradský (39), inzertní poradce, Viničné Šumice
„Je to zlodějna! Přiměřenou marži vidím 20 až 30 procent. Zvlášť předražené se mi zdají tzv. biopotraviny – 60 korun za jogurt je fakt moc!“
Hana Forsterová (53), kadeřnice, Karlovy Vary
„Stoprocentní marže je celkem dost, docela mě to překvapilo. Jinak je mi to celkem jedno. Stejně jezdím pro potraviny do Německa, kde jsou kvalitnější.“
Jiří Novák (51), řidič, Hradec Králové
„Je to hrozné. Člověk jen kroutí hlavou nad tím, jak podvádějí. Když dělají akce, nejprve nadsadí ceny a pak dávají slevy. Jenže potraviny jsou potřeba.“
Adéla Valentová (29), recepční, Karlovy Vary
„Je to opravdu hodně. Hlavně, aby ty ceny nerostly a nezačalo se zase zdražovat. Přece jen se za potraviny utratí nejvíc.“
Toho je vina vláda, ta by mela hlidat, aby nas cizi firmy neokradaly, ale tem jsme sum a fuk. Oni maji ve snemovne levno a postarano o sebe a my dole jsme jim ukradeny. Co se zmenilo s Babisem, ANO bude lip, ale pro koho, jenom pro ty nahore. Komunistum se vycitaly levne obchody, ale tihle novodobi jsou mnohem horsi. Zase uz ssi koupil nejakou kliniku, je jedno kde. Misto aby odstoupil z duvodu sretu zajmu, tak se nam takhle vysmiva. A ti co dlabou koblihy zadarmo od Babise a pak ho voli, tak asi maji misto mozku z piva kostku. A kvalita tech vselijakych vyrobku a samotneno masa u reznika nebo v HPM je 1000% rozdil.priklad mlete maso u reznika je kvalita, vv HPM hnus nastyveny vodou a kdovi cim jeste. V salamech apod. vyrobcich je rozemleto vsechno a jeste je to nacpany chemii. Tak volte ANO, nic pro nas neudělá.