
Rekonstrukce českého tankodromu začíná: 6 let pekla na D1. Proč?
Rekonstrukce dálnice D1 začíná. Od zítřka začnou nejvytíženější komunikaci Česka obsazovat silničáři. Hlavní omezení začnou na konci dubna. A to rovnou na šest let! Osmdesátikilometrová rychlost, žádná oficiální objízdná trasa, jízda místy dokonce v jednom pruhu, uzavírky na 160 kilometrech… To vše čeká na řidiče. Co si o tom myslíte? Svůj názor můžete vyjádřit v diskusi pod článkem.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) předpokládá, že se na opravovaných úsecích zpomalí doprava o 2-4 minuty (viz infografika). Řidiči ale mají s uzavírkami na D1 jiné zkušenosti. Stačí jakékoliv zúžení, jakákoliv nehoda a hned se tvoří dlouhé kolony.
ŘSD chce proto po dobu modernizace výrazně zvýšit informovanost řidičů. Už teď je řada informací na speciálním webu novad1.cz. Silničáři navíc vyvinuli speciální bezplatnou aplikaci pro chytré telefony, která ukazuje, jaký je provoz na jednotlivých úsecích české dálniční sítě. O tom, jak se po D1 jede a jaké čeká na řidiče zpoždění navíc budou informovat chytré cedule.
Start na Vysočině
Jako první na řadu přišli dva úseky na Vysočině – mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou a Lhotkou a Velkou Bíteší. Nejprve se rozšíří krajnice, poté se ve středovém pruhu připraví přejezdy a nakonec se celý provoz svede pouze na jednu stranu. Podle inženýra pro dopravní stavby Jiřího Landy by nemělo na tomto úseku docházet ke kolonám. Tedy vyjma krátkodobých dopravních špiček.
Všechny etapy rekonstrukce budou probíhat za plného provozu.
V jednom pruhu
Řidiče ale kolony určitě potrápí. A to v době zúžení ze tří do jednoho pruhu nebo při rozebírání dálničního mostu. „To bude v některých časových obdobích vyžadovat skutečně jízdu jenom v jednom jízdním pruhu v každém směru. To je samozřejmě nesmírně kritické,“ říká k tomu dopravní odborník ČVUT František Lehovec s tím, že doprava by měla být v opravovaných úsecích omezena v každém směru na dva jízdní pruhy.
Celá rekonstrukce má stát 20 miliard korun.
Někteří odborníci se domnívají, že by zcela stačilo jen udělat na stávající betonovou silnici kvalitní asfaltový koberec, který by byl tisíckrát lacinější a jeho realizace po celé délce trasy by trvala jen několik měsíců. Ale to by se příslušné firmy a jejich kamarádi, kteří jsou ve hře tolik neobohatili. A o to především asi jde. Takže vzhůru do "pekla"..