Úterý 23. dubna 2024
Svátek slaví Vojtěch, zítra Jiří
Zataženo, déšť 7°C

Achillova pata v boji s covidem? Letecké posádky, pro které restrikce tak úplně neplatí

Autor: Darina Jíchová, CNN - 
7. ledna 2021
13:10

V době pandemie koronaviru, která už rok svírá svět, řada států vyhlásila celostátní karantény a uzavřely své hranice. Určitou výjimku v tomto případě tvoří posádky letadel, to se ukázalo hlavně v případě Austrálie a Tchaj-wanu. Tyto státy asijsko-pacifické oblasti sice měly přísná opatření pro mezinárodní cestovatele – včetně povinné karantény, to ale úplně neplatilo pro piloty, stevardy a letušky, uvedla stanice CNN.

Na nějakou dobu v době pandemie sice letadla zůstala uzemněná, jen co to ale šlo, vrátila se zpátky do provozu, s nimi i jejich posádky. Lidé s nadšením využívali možnosti cestovat, a to jak vnitrostátní, tak i mezinárodní lety – pokud to šlo. Cestovatelům nevadila povinnost prokázat se negativním testem či odebrat se do karantény. Stejná pravidla ale neplatila pro letecké posádky. Zvláště prosinec ukázal, že to s největší pravděpodobností byla chyba.

Tchaj-wan právě proto upravil opatření týkající se posádek, které nyní musí na sedm dní do karantény, poté musí absolvovat test na koronavirus. Pokud bude výsledek negativní, mohou opustit domácí karanténu, dalších sedm dní musí dbát na zvýšená preventivní opatření. To platí nejen pro domácí, ale i pro zahraniční posádky. Stejná pravidla přijaly i dva australské státy.

Experti už několikrát upozornili na výjimečnou situaci leteckých posádek, na jednu stranu jde o porušení restrikcí, které platí pro všechny ostatní – lidi navracející se domů i pro turisty či osoby cestující za prací, na druhou stranu je to jediný způsob, jak udržet letecký průmysl nad vodou a zároveň neohrozit duševní zdraví jeho zaměstnanců.

Koronavirus na Tchaj-wan zavlekl novozélandský pilot

Když v úterý 22. prosince po 250 dnech bez koronaviru ohlásil Tchaj-wan nový případ nákazy, epidemiologové rychle vytrasovali, že zdrojem infekce je zahraniční pilot. Novozélandský kapitán nakazil třicátnici, pilot dostal pokutu a následně i výpověď od aerolinek. Muž se sice po příletu odebral do tehdy doporučené třídenní karantény, nesdělil však hygienikům, s kým vším přišel do kontaktu.

Tchaj-wanským úřadům se podařilo zabránit masivnímu šíření, celkově ostrov pandemii zvládá dobře, od března bylo zaznamenáno pouze 817 nakažených a 7 obětí. Za těmito nízkými počty stojí podle odborníků především uzavření hranic vyhlášené v březnu. Pro všechny nerezidenty a mezinárodní cestující platí dvoutýdenní karanténa, jak bylo zmíněno, výjimkou byly posádky letadel. Pilotům stačily tři dny v karanténě, letuškám a stevardům pět. Od 1. ledna pro lety na delší vzdálenost platí, že posádky musí mít negativní test na koronavirus, karanténa se prodlouží na sedm dní.

Tchaj-wan ale nebyl jediný, kdo svým leteckým posádkám udělil výjimku z jinak přísných restrikcí, stejně postupoval Nový Zéland, Austrálie nebo Hongkong. Restrikce v Austrálii se liší stát od státu, určitá karanténa ale byla povinná pro všechny, domácí posádky ji mohly strávit doma, zahraniční v jednom z 25 hotelů. Na rozdíl od jiných cestovatelů ale cizí piloti a letušky nebyli pod dohledem úřadů.

Zahraniční posádky pod dohledem policie

Po novém roce ale přišlo zpřísnění i pro ně, například v Novém Jižním Walesu vyčlenili dva letištní hotely pro karanténu zahraničních posádek, na její dodržování bude dohlížet policie. Domácí posádky stále mohou být v karanténě u sebe doma, před odletem se ale musí prokázat negativním testem.

„Výjimka pro posádky byla velký risk, byli jsme si a jsem si toho vědomi, ale je to riziko, které jsme ochotni podstoupit. Chceme totiž, aby se všichni Australané vrátili domů, a zároveň chceme pokračovat v importu a exportu surovin,“ objasnila premiérka státu Gladys Berejiklianová.

Pro posádky ale stále platí jiné restrikce než pro všechny ostatní, někde dokonce nemusí ani do karantény. Tak je tomu například na Novém Zélandu, úřady uvedly, že je to kvůli „důležitosti zachování mezinárodní vzdušné dopravy“. V Hongkongu stačí posádkám, které nebyly v rizikových oblastech, podstoupit test, pokud jsou negativní, nečeká je karanténa. Na rozdíl od ostatních cestujících, kteří na vlastní náklady musí do třítýdenní karantény.

„Letecké posádky jsou odlišné od zbytku cestujících, liší je to, že absolvují nespočet opakovaných cest. Jejich členové jsou dobře informovaní o všech rizikách a nebezpečí,“ okomentoval problematiku Albert Tjoeng, mluvčí Mezinárodní organizace sdružující letecké dopravce (IATA), pod kterou spadá 290 aerolinek.

Pilot: Veřejnosti na nás nezáleží

Tjoeng rovněž vysvětlil, jak výjimka chrání mentální zdraví posádek. „Piloti a další personál cestují pravidelně, na rozdíl od běžného člověka, který vykoná jednu až dvě cesty ročně. Museli by tak strávit celé týdny i měsíce v karanténě,“ prohlásil mluvčí IATA. Dokázal to na případu pilota společnosti China Airlines, který létá na trase Tchaj-pej-Sydney a za rok 2020 strávil 50 dní v karanténě.

Kapitán si přál zůstat v anonymitě, jeho aerolinky mu nedovolují komunikovat s médii. Zdůraznil však, že dny v karanténě nemá proplacené, uvedl, že si nedokáže představit, co se budí teď, když Tchaj-wan prodloužil karanténu. „Nemyslím si, že veřejnosti, naší společnosti nebo snad tchaj-wanskému centru pro kontrolu a prevenci nemocí záleží na našem duševním zdraví, jde jim jen o veřejné zdraví,“ sdělil pro CNN pilot.

Podle expertů si výjimku nemůžeme dovolit

Epidemiologům a dalším expertům se výjimka pro letecké posádky také moc nelíbí, podle nich je to způsob, jak se koronavirus může dostat do míst, která se před ním dařilo chránit. „Takovouhle mezeru v systému restrikcí si nemůžeme dovolit,“ sdělil tisku australský epidemiolog Mike Toole. IATA trvá na tom, aby výjimky zůstaly v platnosti alespoň pro posádky nákladních letadel.

Video  „Vláda nám do jedné kapsy dává, z druhé o to víc vezme.“ Horská o daních i salámové metodě podpory  - Markéta Volfová, Lukáš Červený
Video se připravuje ...

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi