Neděle 28. dubna 2024
Svátek slaví Vlastislav, zítra Robert
Polojasno 22°C

Boeing MAX 9 s utrženým trupem za letu: Stroj měl potíže už dávno před nehodou

Autor: ČTK - 
8. ledna 2024
10:43

Americká letecká společnost Alaska Airlines měla obavy ohledně konkrétního boeingu, jemuž se v pátek za letu odtrhla část trupu, už několik dní před incidentem. Stroj neměl létat na dlouhé cesty přes oceán. Informuje o tom web stanice BBC s odvoláním na šéfku amerického Národního úřadu pro bezpečnost v dopravě (NTSB) Jennifer Homendyovou.

Ve své zahradě na předměstí Portlandu ve státě Oregon, odkud poškozený Boeing 737 Max 9 odstartoval a po incidentu i nouzově přistál, mezitím nejmenovaný muž našel odtrženou část trupu letadla, po níž vyšetřovatelé pátrali. Americká média o nálezci píší jako o učiteli jménem Bob.

Boeingu se 177 pasažéry na palubě se v pátek při letu z Portlandu do kalifornského Ontaria ve výšce necelých 4900 metrů utrhla část trupu s oknem, která „ucpává“ otvor pro nouzový východ. Výrobce v určitých provedeních stroje 737 Max 9 v dotyčném místě nouzový východ nabízí, to však nebyl případ stroje poškozeného v pátek.

Podle šéfky NTSB Homendyové šlo o klíčový díl, který pomůže vyšetřovatelům objasnit příčinu nehody, jež si nevyžádala žádné oběti ani zranění. Provozovatel dotyčného stroje Alaska Airlines se podle Homendyové nicméně letounem zabýval už několik dnů před incidentem kvůli varováním o poklesu tlaku v kabině, které dostávali piloti při třech předchozích letech. Aerolinky pak přestaly stroj posílat na dlouhé lety přes vodu.

Síla, s níž se vzduch z kabiny letadla vyhnal ven po odtržení trupu, podle Homendyové otevřela dokořán dveře do kokpitu, z něhož vylétly desky se seznamem pokynů a sluchátka prvního důstojníka.

Boeing v reakci na incident vydal prohlášení, podle něhož je „bezpečnost nadále nejvyšší prioritou“ firmy. Americký Federální úřad pro letectví (FAA) zakázal startovat 171 strojům 737 Max 9, které nyní procházejí preventivními několikahodinovými inspekcemi, zatím bez objevení dalších závad.

„Dočasné vyřazení stroje 737 Max 9 silně zasáhlo náš provoz. Zrušili jsme 170 nedělních letů a 60 (dnešních). Další rušení ještě očekáváme,“ prohlásily Alaska Airlines.

Video  Boeing 737 Max po vzletu z Portlandu přišel o zadní dveře. Piloti museli nouzově přistát.  - Twitter
Video se připravuje ...

Ford Henry ( 8. ledna 2024 14:48 )

Tak to doma v garáží potunili a nějakou dobu to vydrželo. Asi to bude jako obvykle někdo něco někde zapomněl.

Miroslav Miki ( 8. ledna 2024 13:11 )

V Rusku to přidrátují,zatěsní pěnou a jede se dál

viho ( 8. ledna 2024 12:21 )

V cestovní výšce by ta záslepka nouzového východu asi ani upadnout nemohla, protože ji drží přetlak v kabině. Upadla v okamžiku největšího zatížení trupu letadla při stoupání, kdy přetlak nebyl ještě dostatečný a ty extrémně namáhané šrouby ji už neudržely. Což značí konstrukční problém. Tak uvidíme, jestli bude Boeing s opravou zase jako u systému MCAS čekat, než se zřítí několik letadel, nebo půjde s pravdou ven... 🙁

viho ( 8. ledna 2024 12:13 )

Problém je asi v tom, že ta záslepka je asi podobně dobastlená jako systém MCAS. Aby Boeing mohl konkurovat Airbusu 321, tak ten Boeing 737 prostě natáhnul a dobastlil další nouzový východ. Jenže ten je v místě za křídly, které je asi při vzletu extrémně namáháno. A pokud je tam místo něj jen záslepka, kterou drží pouze pár šroubů a přetlak v kabině, tak je jasné, že to nemůže dlouho vydržet. Protože ale nedošlo k žádnému vážnému zranění, dopadne to asi jako u systému MCAS, jehož problémy se také zpočátku bagatelizovaly. Teprve až když se zřítila dvě letadla, Boeing přiznal, že je ten systém špatný. 🙁

svetlana62 ( 8. ledna 2024 11:30 )

...naštěstí nestihli vyletět do cestovní výšky...v nějakých deseti tisících metrech by to byl masakr...stali při nich všichni svatí...připomíná mi to knížku "May Day"...

Zobrazit celou diskusi