Sobota 27. dubna 2024
Svátek slaví Jaroslav, zítra Vlastislav
Polojasno 18°C

Zázračná evakuace letadla: Jak se zachránilo všech 379 lidí? Skvělá reakce posádky i cestujících!

Autor: mav - 
3. ledna 2024
13:40

Experti žasnou, jak se personálu Japan Airlines (JAL) tak rychle a dokonale podařilo evakuovat hořící letadlo. Airbus A350-900 narazil na ranveji do malého letadla De Havilland Canada Dash 8, oba stroje rychle začaly hořet. Zatímco v tom malém zahynulo pět záchranářů, z airbusu bez větší úhony vyvázlo všech 379 lidí. Palubní personál má perfektně nacvičené nouzové procedury, oceňují znalci.

Ještě není jasné, jak k tragické nehodě došlo, proč se na ranveji tokijského letiště Haneda obě letadla vyskytla zároveň. Zřejmé naopak je bezchybné nasazení letušek a stevardů při evakuaci, navzdory řadě komplikací. A také disciplína cestujících, kteří poslechli pokyny.

„Když jsem viděl ta videa, překvapilo mě – ale ulevilo se mi - že se všichni dostali ven,“ přiznává pro CNN Graham Braithwaite, profesor bezpečnosti a vyšetřování nehod na britské Cranfieldské univerzitě. „Byl to silný náraz na každé letadlo. Ale z toho, co o té letecké společnosti vím, kolik úsilí věnují bezpečnosti a výcviku posádky, nemělo by být takovým překvapením, že odvedli tak dobrou práci.“

„Na žádném z videí nevidím jediného pasažéra, který by si nesl zavazadlo,“ chválí Ed Galea, jenž na Greenwichské univerzitě přednáší o požární bezpečnosti. „Kdyby se lidé pokoušeli brát kabinová zavazadla, je to velmi nebezpečné, poněvadž by zdržovali evakuaci,“ uvedl pro BBC.

Evakuace přitom podle něj byla složitá: „Ta nehoda zdaleka nebyla ideální. Letadlo bylo nakloněné nosem dolů, takže se pasažéři mohli pohybovat jen obtížně,“ uvedl Galea. Použít šly jen tři nafukovací skluzavky, a i ty se kvůli poloze havarovaného stroje nerozvinuly ideálně. Navíc selhalo ozvučení, personál musel pokyny hlásit megafonem nebo prostě křičet, uvedly aerolinky.

Video  Požár zachvátil letadlo společnosti Japan Airlines na ranveji na letišti Haneda v Tokiu.  - Twitter
Video se připravuje ...

„Mohlo to dopadnout daleko hůř,“ řekla pro BBC anonymně bývalá letuška Japan Airlines. Není podle ní snadné uklidnit cestující, aby nepanikařili. „Že se jim podařilo všechny dostat do bezpečí, je výsledkem dobré koordinace mezi personálem i toho, že pasažéři poslouchali instrukce,“ dodala.

JAL mají podle ní na stevardy a letušky přísné požadavky. Při nástupu do služby podstupují až třítýdenní výcvik evakuací a dalších rizikových situací, každoročně si pak tyto dovednosti oprašují.

„Musím říci, že to bylo úžasné. Soudím, že jim prostě naskočil zažitý trénink,“ komentoval pro BBC pilot jiné asijské aerolinky. „V takové situaci nemáte čas přemýšlet, zkrátka děláte, co jste nacvičili.“

Minuta a půl na evakuaci

Úřady vyžadují po výrobcích letadel, aby každý jejich model bylo možné evakuovat do 90 vteřin. Každá sekunda se při požáru počítá, když se kabina začne plnit kouřem. Velkou lekcí byla například tragická nehoda v roce 1980 v Rijádu. Saúdský stroj začal po startu hořet, úspěšně zase přistál – jenže piloti zapomněli nařídit evakuaci a udusilo se všech 301 lidí palubě. Od té doby mohou evakuaci nařídit i letušky.

Podobné to bylo roku 1985 v Manchesteru – po nouzovém přistání Boeingu 737 společnosti British Airtours se udusilo 55 cestujících, kteří měli problém se dostat k nouzovému východu.

Trosky japonského airbusu po srážce na ranveji (3. 1. 2024). Trosky japonského airbusu po srážce na ranveji (3. 1. 2024). | ČTK / AP / Uncredited

„Z toho vyplynulo mnoho doporučení, která ovlivnila mnoho prvků moderních letadel," říká Braithwaite. „Dostatečný prostor kolem východů. Světla podél podlahy. Posádka letadla vyhodnocuje, zda bude osoba sedící u východu nad křídlem schopna jej otevřít. Mnohem jasnější označení východů. Materiály, ze kterých kabiny vyrábíme. Velkým rysem požáru v Manchesteru bylo, že se z něj rychle uvolňovaly zplodiny. Všechny tyto věci přispívají k úspěšné evakuaci,“ dodal.

Piloti a letušky také podstupují náročná cvičení, třeba i s umělým kouřem, aby byli připravení na všechny možné podmínky a při skutečné nehodě nebyli pokud možno ničím překvapeni, vše musí být rutina.

Obzvláště pro Japonce byl další velkou lekcí pád Boeingu 747 u Tokia 12. srpna 1985, který přežili jen čtyři z 524 lidí. Žádná jiná nehoda jednoho letadla neměla ve světové historii tolik mrtvých. Třebaže se ukázalo, že šlo o chybu opravářů firmy Boeing, aerolinka JAL i japonské úřady zpřísnily své bezpečnostní postupy. Některé trosky tohoto stroje, jakož i osobní věci obětí, jsou vystaveny v tréninkovém středisku JAL, aby si vážnost situace uvědomili všichni zaměstnanci, kteří už na letitou nehodu osobně nepamatují. „Na aerolinku JAL to mělo zjevně hluboký dopad,“ konstatuje nyní Braithwaite. „V kultuře, jako je ta japonská, se chopili odpovědnosti kolektivně, snaží se zajistit, že se už nic podobného nebude opakovat. Když se něco pokazí, hledají, jak se z toho poučit. Mají velmi přísnou kulturu operačních postupů, vše dělají předpisově,“ dodává profesor a vidí v tom jeden z předpokladů nynější úspěšné evakuace v Tokiu.

Japan Airlines se soustavně umisťují v žebříčku nejbezpečnějších leteckých společností, který každoročně přináší web Airlineratings.com. Nová edice vyšla zrovna teď ve středu; na čele jsou dvě společnosti od protinožců, Air New Zealand a australský Qantas.

Zobrazit celou diskusi