Sobota 27. dubna 2024
Svátek slaví Jaroslav, zítra Vlastislav
Polojasno 18°C

Vyšetřování obřího požáru letadla v Tokiu: Problém se světly? Piloti zprvu nevěděli, že hoří

Autor: ČTK - 
4. ledna 2024
22:19

Piloti letadla společnosti Japan Airlines, které se na tokijském letišti Haneda ve středu srazilo s menším letounem, zprvu netušili, že po střetu začal jejich stroj hořet. Upozornil je na to až člen palubního personálu, informoval dnes zpravodajský server BBC News. Díky dokonale provedené evakuaci nepřišel nikdo z 379 lidí na palubě o život. Při nehodě zahynulo pět ze šesti členů posádky menšího letounu pobřežní stráže, který se s letadlem Airbus A350 srazil.

„Ihned po přistání pilot ucítil ránu a ztratil kontrolu nad letadlem, takže se mu nepodařilo udržet stroj na ranveji. Letadlo zachvátil požár, ale piloti to zprvu nezaregistrovali a dozvěděli se o tom až od člena palubního personálu,“ uvedl mluvčí Japan Airlines.

Na palubě byli v době nehody tři piloti a 12 letušek či stevardů. Palubní rozhlas nefungoval, takže posádka musela ke sdělování instrukcí použít megafon nebo křičet.

„Když palubní průvodčí zjistili, že je letadlo v plamenech, snažili se cestující nejdříve uklidnit a přimět je nevstávat, což by únik zkomplikovalo,“ řekl mluvčí aerolinií.

Evakuaci, kterou se podařilo dokončit během 18 minut, japonská média označila za malý zázrak. K úspěchu podle nich kromě dobře vyškolené posádky přispěla i ukázněnost pasažérů, kteří nechali na místě svá palubní zavazadla a podle pokynů se vydali k nouzovým východům, z nichž se z letadla dostali po spuštěných evakuačních skluzavkách.

„Spolupráce (cestujících s posádkou)... byla klíčová pro úspěšnou záchranu všech lidí na palubě,“ konstatoval mluvčí aerolinií.

Nehodu vyšetřuje japonský dopravní úřad a oddělené vyšetřování vede také japonská policie. Kolem incidentu panuje stále řada nejasností, včetně toho, jak se oba stroje ocitly na stejné ranveji. Japonské úřady dnes uvedly, že zatímco letadlo Japan Airlines dostalo od řízení letového provozu povolení k přistání, menší letoun byl podle záznamů komunikace s řídící věží vyzván, aby se připravil na start na vyčkávacím místě na pojezdové dráze.

To je v rozporu s tvrzením kapitána letounu Bombardier Dash-8 pobřežní stráže, který jako jediný z posádky nehodu přežil; podle něj byl i jeho stroji přístup na ranvej povolen.

Stanice BBC uvedla, že podle jejích informací možná nefungovala světla označující vyčkávací místo. Podle expertů jsou ale na tomto místě i další vizuální signály, jako například značky namalované na pojezdové dráze, které ukazují, kde má letadlo před vstupem na startovací dráhu čekat.

S odečtem záznamů z černých skříněk obou letounů japonským úřadům pomůže americký Národní úřad pro bezpečnost v dopravě (NTSB). Jeho šéfka Jennifer Homendyová uvedla, že Tokio požádalo o asistenci ohledně černých skříněk vyrobených americkou firmou Honeywell. „Pomůžeme s tím,“ cituje Homendyovou agentura Reuters. Dodala, že zatím není jasné, zda experti NTSB přijedou do Japonska, nebo zda budou černé skříňky poslány do USA.

Video  Požár zachvátil letadlo společnosti Japan Airlines na ranveji na letišti Haneda v Tokiu.  - Twitter
Video se připravuje ...

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi