Poplatky za prázdný talíř, tisíce za půjčení slunečníku. „Šílené účtenky“ děsí Italy i turisty
Turistický ráj? Spíš Danteho očistec. Dvě eura za prázdný talíř či za ohřátí sunaru, 30 eur za běžný šálek kávy a vodu, 150 € za půjčení slunečníku na jediný den. „Šílené účtenky“ se v Itálii staly zavedeným pojmem a přemrštěné ceny, stejně jako další nápady, za co si nechat platit, štvou zahraniční návštěvníky a domácí turisty odvádějí do jiných zemí.
„Musím přiznat, že mě uchvátila úžasná atmosféra, skvělé víno, fantastické kulinářské znalosti, které zde najdete, a samozřejmě krása mé ženy,“ napsal v hodnocení na turistickém portálu TripAdvisor Joshua Birch. „Až na konci jídla jsem si uvědomil, že mi účtují rozkrojení sendviče na polovinu, abych se o něj mohl podělit s výše zmíněnou krásnou manželkou. To bylo přinejmenším zklamání a zanechalo mi to poněkud kyselou pachuť v ústech, přestože jsem si předtím pochutnával.“
Nepříjemně překvapen dvoueurovou (48 Kč) přirážkou tam nebyl sám. „Toast se podává již rozříznutý na dvě poloviny. Byli jsme dva a požádali jsme o rozdělení – a musíme platit? Neuvěřitelné, ale je to pravda,“ postěžoval si tamtéž Vice Flavio už v červnu.
Majitel podniku se v italských médiích ohradil: „Pokud mě zákazník požádá, abych udělal dvě porce toastu, musím použít dva talíře, dva ubrousky a jít ke stolu se dvěma plnýma rukama. Je pravda, že zákazník má vždycky pravdu, ale stejně tak je pravda, že dodatečné požadavky něco stojí.“
Totéž si účtoval podnik v ligurském Finalborgu. „Talíř těstovin trofie s pestem za 18 eur, matka žádá o talířek, aby její tříletá dcera, která už dojedla, mohla také ochutnat. Na účet připíšou dvě eura za talíř,“ upozornila na twitteru (X) bloggerka Selvaggia Lucarelliová. Na účtence přitom je třikrát 2,50 € za couvert, který by měl pokrývat ubrus, ubrousky, nádobí apod., někdy i pečivo či vodu. V tomto podniku ne, pitná voda stála rodinku další dvě eura.
A další přirážka kvůli dítěti: Ohřátí sunaru v mikrovlnce. Jiné restaurace se snaží vycházet vstříc, zato jedna v Ostii si rovněž namarkovala dvě eura navíc, píše CNN.
Přirážka za výhled
Jinou kategorií jsou prostě přepálené ceny. Dvě kávy a dvě malé lahve vody: V hotelu Cervo na Smaragdovém pobřeží Sardinie 60 eur (1440 korun)! Tam se majitel hájil, že nejde o žádný podvod, ceny jsou jasně uvedené v menu – a vysoké jsou hlavně kvůli parádnímu výhledu na drahé jachty v marině.
Párek amerických turistů v Římě se ani neodvažuje reportérům CNN prozradit, kolik v centru „Věčného města“ dali za Aperol Spritz. „Přeplácíme za zmrzlinu, za spritz i za hotel, ale věděli jsme to dopředu,“ přiznala místo toho Betsy Cramerová. „Tuhle cestu jsme plánovali už před covidem a pořád o ní snili, byť jsme na internetu četli o vysokých cenách. Prostě musíte číst menu a zeptat se, zda jsou ještě další poplatky. A buď odejdete, nebo to spolknete,“ dodala.
K největším „pálkám“ se řadí i pronájmy slunečníků. Na Jadranu v jihoitalském kraji Apulie vás přes týden sada dvou lehátek se slunečníkem vyjde kolem 50 eur (1200 Kč) za den, o víkendu na dvojnásobek. Ale severněji ceny ještě rostou a za všední den na exkluzivních místech jako Portofino můžete dát i přes 150 eur (3600 Kč), když toužíte po slunečníku v první řadě s výhledem na vodu. Tedy pokud vůbec nějaký najdete, přední řady si nezřídka zaberou místní.
Ovšem drahota odrazuje i je. „Šarm aš-Šajch je levnější, proto tolik Italů jezdí do ciziny,“ popsal pro CNN Paolo Manca z hotelového svazu Federalberghi. Další zase míří do Albánie, kam to trajektem trvá srovnatelnou dobu jako na Siciílii, ale ceny jsou tam výrazně nižší.
Analýza skupiny Confcommercio počítá, že letos stráví v Itálii srpnovou dovolenou jen 14 milionů jejích občanů – o 30 % méně proti rokům před pandemií covidu. „Nadměrné zdražení ze strany hotelů, pronajímatelů lehátek na pláži, restaurací a dalších poskytovatelů služeb pro turisty výrazně mění rozhodování Italů o dovolené,“ řekl deníku La Stampa šéf serveru zaměřeného na práva spotřebitelů Consumerismo Luigi Gabriele. A mnozí (41 %) vůbec v tuto tradiční dobu na prázdniny nepojedou, hlavně z ekonomických důvodů, dodává Confcommercio.
Výpadek do jisté míry doženou zahraniční turisté, jichž má letos dle odhadů dorazit 68 milionů – o tři miliony víc než před rokem 2020. Budou platit o dost víc, než bývali zvyklí, zato se nebudou tolik mačkat. V letech před pandemií covidu-19 bylo obtížné sehnat u moře přenocování na poslední chvíli, letos však řada známých letovisek na pobřeží Jadranského i Tyrhénského moře hlásí dokonce menší obsazenost než v loňském roce. Při těch cenách není divu.
Ale bylo by líp bez Fialovců.