Řidiče ve Francii udivila nová značka: Co znamená kosočtverec na dálnici?
Zákaz vjezdu bez spolujezdců. Ve velkých městech jsme zvyklí na pruhy vyhrazené pro veřejnou dopravu, případně taxíky. Francie některé z nich začíná otvírat i autům, jež vezou víc lidí, a elektrickým vozidlům. Takový pruh na víceproudé silnici se označuje kosočtvercem.
Delší zkušenost s takovými pruhy mají v Severní Americe, kde nemají tak rozvinutou hromadnou dopravu a bez auta mnohde nelze fungovat. Takové každodenní hodinové zácpy kolem Los Angeles, to je dlouholetý fenomén. A přispívá k nim samozřejmě každý řidič – o to spíš, pokud jede sám.
Úřady se tedy snaží motivovat třeba sousedy či spolupracovníky, aby se svezli společně – z provozu to odebere jedno auto. Motivací je právě vyhrazený pruh, někde dokonce celá paralelní silnice, kde tak děsné „štrúdly“ nevznikají.
V Evropě takových pokusů bylo jen pár, nově opatření se zavedlo ve třech francouzských městech: Lyonu, Štrasburku a Grenoblu. O Štědrý večer 2019 vstoupil v platnost zákon, který počítá s pruhem vyhrazeným nejen pro autobusy, ale i pro vozidla s alespoň jedním spolujezdcem a také pro čistší elektromobily či hybridy. Logo si nevymysleli Francouzi, je k vidění v USA i Kanadě (případně se zkratkou HOV – „High Occupancy Vehicle“, vysoce obsazené vozidlo).
Ve Francii má obsazenost auta kontrolovat kamera spojená s umělou inteligencí. Porušení znamená pokutu 135 eur (3260 Kč). Kdo spolujezdce nemá a zasekne se kvůli tomu v zácpě, může uvažovat nad jinou symbolikou kosočtverců…
Na to není potřeba kosočtverec. Minulý týden jsem jel z Jihlavy,a ve směru na Brno byla na 35.km bouračka 2 aut v levém pruhu. A stálo to od Spořilova. Protože jeden vocas nedodržel rozestup a dvacet tisic kriplů si muselo zastavit a pečlivě se podívat,jak moc to má rozbitý.