Neděle 28. dubna 2024
Svátek slaví Vlastislav, zítra Robert
Polojasno 18°C

Na dálnici až 150 km/h a řidičák pro sedmnáctileté: Poslanci schválili revoluci na českých silnicích

Autor: vja, ČTK - 
28. června 2023
12:59

Poslanci si po půl roce od schválení vládou odhlasovali novelu zákona o silničním provozu. Ta zjednodušuje bodový systém a zpřísňuje sankce za závažné přestupky. Její součástí je rovněž návrh, který by umožnil řídit automobil již od 17 let pod dohledem mentora. Pro začínající řidiče, kteří se dopustí závažného porušení pravidel provozu, by pak měl být zaveden povinný preventivní program.

Platit by novela měla od roku 2024. Nový bodový systém podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) výrazně lépe rozliší vážné přestupky od těch méně závažných. Při spáchání závažného přestupku tak řidiči zaplatí na pokutách více, přestupky výrazně neohrožující provoz na pozemních komunikacích pak budou postihovány nižšími částkami.

Nově budou oproti pěti původním pouze tři bodové sazby – po 6, 4 a 2 bodech. Ve správním řízení se zvýší hranice pokut v případě „vysoce nebezpečného chování“ na silnicích. Prodloužit by se měla i doba zákazu řízení po spáchání závažných přestupků. Za cíl si ministerstvo klade obecné zlepšení bezpečnosti v provozu na pozemních komunikacích. 

Přehledně: Co poslanci odhlasovali?

  • Na vybraných úsecích modernizovaných dálnic bude zřejmě možné zvýšit povolenou rychlost až na 150 kilometrů v hodině
  • Systém trestných bodů pro řidiče se zřejmě zjednoduší, místo nynějších pěti kategorií bodů budou tři, některé pokuty se zvýší
  • Řídit auto asi bude možné již od 17 let, ale pouze pod dohledem mentora. Má to přispět k větší bezpečnosti na silnicích
  • Řidiči u sebe nebudou muset mít řidičský průkaz a osvědčení vozidla zřejmě od roku 2024, povinnost měla zaniknout v roce 2025

Kupka: Cílem je hlavně prevence v rizikové skupině nových řidičů

Podle Kupky se novela zákona zaměřuje ve velkém na prevenci a snahu o snížení nehodovosti na českých silnicích. Pomoci by v tom mělo i umožnění řízení osobního automobilu od 17 let. „Jedním z klíčových preventivních opatření je možnost řídit osobní vozidlo již od 17 let. Je to opatření, ke kterému jsme se inspirovali v jiných částech světa, kde zavedení takové možnosti vedlo k tomu, že ti nejmladší řidiči, kteří představují rizikovou skupinu, přicházejí do provozu připraveni společnou jízdou nejčastěji s rodičem, který přirozeně vede dítě k tomu, aby se nepouštělo do zbytečně rizikových okolností,“ prohlásil na tiskové konferenci.

Dalším preventivním opatřením je pak tzv. „řidičák na zkoušku“. „Víme, že až 11 % nehod způsobí právě řidiči v kategorii do dvou let řidičských zkušeností, přitom v celkovém počtu řidičů představují 3 %. Znamená to ochrannou lhůtu, kdy právě po dobu těch dvou let bude přísnější metr. Pokud ten řidič spáchá jeden z nejzávažnějších přestupků, musí se do tří měsíců podrobit psychologicko-dopravní přednášce a školení začínajícího řidiče,“ informoval ministr dopravy. 

Na seznámení veřejnosti s novinkami a přípravu všeho okolo má ministerstvo přibližně půl roku. „Měla by zvýšit bezpečnost na českých silnicích. Cílem je seznámit veřejnost s těmi novinkami v co největším rozsahu, chceme se sejít i se zástupci autoškol,“ slíbil závěrem Kupka.

Ze Senátu prý zatím žádné informace o možných pozměňovacích návrzích k novele nepřišly. Pokud vše půjde podle plánu, měla by novela vejít v platnost již 1. ledna 2024. V případě zvýšení rychlostního limitu na vybraných úsecích dálnic na 150 km/h pak záleží na tom, jak rychle se na nich podaří uvést v provoz potřebná moderní telematika.

Jací jsou Češi řidiči? Podle poslanců směřují k ohleduplnosti

Mnoho českých automobilistů si na svém řidičském umění poměrně dost zakládá, přičemž zejména při cestách do zahraničí si pak stěžují na neohleduplnost motoristů jiné národnosti. Blesk se krátce dotázal několika poslanců, jací jsou Češi podle nich řidiči.

Podle poslance KDU-ČSL Antonína Tesaříka prý čeští řidiči v porovnání zejména se svými západními sousedy mají na čem zapracovat. Obecně však dlouhodobý vývoj chování na silnici vidí optimisticky. „Já si myslím, že k té ohleduplnosti nám ještě nějaká cesta zbývá. Rozhodně se to prostředí mění. To pozoruji a velice podporuji snahu také ministerstva dopravy jít spíše tou edukativní cestou než tou cestou těch restriktivních opatření,“ nechal se slyšet.

Všímám si například při cestách na dálnici D1 z Brna do Prahy, tam jsou namalované ty odstupové vzdálenosti tak, aby ty lidi skutečně si to nějakým způsobem zažili,“ ocenil snahu ministerstva dopravy o vzdělávání řidičů. „Takže ještě stále jsme nedosáhli na ten formát těch našich sousedů hlavně směrem na západ, ale já věřím, že se tam jednou dostaneme,“ věří. Zároveň připomněl, že pozor by si čeští řidiči měli dávat zejména při předjíždění cyklistů, kdy by měli udržovat odstup přibližně 1,5 metru. V tomto případě doporučuje ohleduplnost a raději větší než menší odstup. Příklad si prý Češi v tomto ohledu mohou brát z Nizozemců.

Čechy jako řidiče si nemůže dostatečně vynachválit předsedkyně klubu opozičního hnutí ANO Alena Schillerová. „Já jsem velmi aktivní řidička, jezdím Praha-Brno každý týden tam a zpátky, takže já to mohu posoudit. Považuju Čechy za ohleduplné řidiče, kteří mají slušnou úroveň řidičského umu, takže já si nemůžu nějak zásadně stěžovat,“ sdělila Blesku.

Občas je u některých řidičů prý znát nervozita, to je však podle Schillerové zcela běžné. „U nás to má tradici, že hodně lidí jezdí autem. Někdy je někdo nervóznější, ale to je normální. Někde v zahraničí je to, myslím si, mnohdy horší. Vzpomínám si, jak jsem se jednou pohybovala po Paříži, a to teda bylo mnohem víc dramatické,“ podělila se o zkušenost ze zahraničí.

Šéf poslanců ODS Marek Benda přiznal, že v okolních zemích nejezdí zas tak často, aby mohl zcela objektivně situaci posoudit. České řidiče ale považuje za ohleduplné, přestože si občas nějaký ten prohřešek prý neodpustí. „Myslím, že čeští řidiči jsou poměrně klidní, chybí nám to italské troubení, chybí nám ta jižní otlučená vozidla. Je to tak nějak jako skoro se vším v Česku. Všechno se dodržuje tak, aby to úplně nebolelo. Takže většinou vidíte, že ti lidé nejedou padesát na padesátce, ale šedesát. Nejedou stovkou, ale jedou šedesát,“ zhodnotil chování Čechů za volantem.

Čeští motoristé jsou podle Bendy zároveň poměrně učenliví a otevření novým pravidlům vedoucím k větší bezpečnosti v provozu. „Když se zavedlo pravidlo, že před přechody se staví, tak fakt se to ti lidé poměrně během roku naučili. A fakt, když přijdete na přechod, tak vám každý zastaví,“ chválil automobilisty.

Video  Ministr dopravy Martin Kupka zkontroloval kvalitu D1.  - Hynek Zdeněk
Video se připravuje ...

hejhej ( 29. června 2023 20:30 )

jajas:

JaNat ( 28. června 2023 19:54 )

Na co by měl 17 letý smět jezdit autem, protože v USA smějí již 16 letí? To jako budou jezdit do školy autem? Politika na draka, opravdu. Tak si každý 17 letý pořídí nějakou káru, tím pádem víc aut. Hmm, nejedeme proti proudu? Sousedé se soustředí na zlepšení a zvýhodnění hromadné dopravy, především vlakem.

jajas ( 28. června 2023 18:14 )

"Česko má zvláštní talent řešit nesmysly a podstatné věci nechat ležet. Posledním „nesmyslem“, kterým se zabývá celá vážená česká Poslanecká sněmovna, je zrychlení jízdy na některých úsecích dálnic na sto padesát kilometrů. Ano, není důležitější otázka rozvoje Česka než rychlost jízdy po dálnicích. Druhou klíčovou normou, kterou poslanci schválili, je možnost sedmnáctiletých učit se řídit pod dohledem. Skoro to vypadá, že naše země skutečně nemá jiné téma, než je řízení aut." Dalibor Martínek
28. 6. 2023 16:12

Jirik-ta ( 28. června 2023 17:35 )

nebude. Průměr bude i nadále 60 km/hod

Jirik-ta ( 28. června 2023 17:34 )

po polní cestě je rychlost neomezená.

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa