
Kontroly marží pomohly, věří ministr Kupka. Trh s palivy se podle něj stabilizoval

Ceny paliv už neohrožují dopravce, trh se podařilo stabilizovat, prohlásil na dnešním Kongresu Čerpačka v Čestlicích u Prahy ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Podle něj k tomu přispěly i kontroly marží. Uplynulý rok se podle ministra vyznačoval velkou nejistotou a bylo dobře, že se stát vyvaroval dramatických zásahů do trhu. Takové intervence by se podle Kupky nakonec obrátily proti spotřebitelům, jako se to stalo třeba v Maďarsku.
Ministr na setkání s provozovateli čerpacích stanic čelil dotazu, proč vláda, která je pravicová, přistoupila ke kontrolám marží. Kupka uvedl, že to nevnímá jako neférový zásah. Efekt tohoto kroku podle něj nikoho neohrožoval a veřejnost se díky němu byla schopna snáz přizpůsobit růstu cen, který nezavinili čerpadláři. Doufá, že se i díky kontrolám podařilo trh rozumně stabilizovat a dál platí soutěž mezi čerpacími stanicemi, jak to v tržním hospodářství má být. „Že se samozřejmě tu a tam objeví excesy, to bohužel k trhu patří,“ dodal ministr.
Připomněl, že ceny nafty na stojanech dál klesají, ceny benzinu se stabilizovaly a mírně rostou. Litr Naturalu 95 se aktuálně u čerpacích stanic prodává v průměru za 37,89 Kč, za litr nafty teď řidiči dají průměrně 34,12 Kč. V Česku platí do konce roku snížená spotřební daň na naftu o 1,5 Kč za litr, tato výjimka už ale nebude pokračovat. „To se nutně musí stát i s ohledem na to, že v tuto chvíli ty ceny už nepředstavují zásadní ohrožení jak pro trh, tak samozřejmě pro dopravce, kteří v loňském roce čelili dramatickému otřesu a postupně teprve mohli promítnout rostoucí ceny paliv do ceny svých služeb,“ uvedl ministr.
V souvislosti s rozvojem elektromobility Kupka podotkl, že stát nemá sám o sobě ambici budovat síť dobíjecích bodů. Připomněl, že ČR má nachystáno šest miliard korun na pořízení dobíjecí a plnicí infrastruktury a pro samotnou dobíjecí infrastrukturu počítá s pěti miliardami korun. „Už v letošním roce v červnu bychom rádi otevřeli první výzvy pro čerpání dotací pro budování dobíjecích bodů,“ řekl ministr.
Půjde o první dvě výzvy, celkem by letos mohl Operační program Doprava otevřít šest výzev týkajících se běžných dobíjecích bodů i rychlodobíjecí infrastruktury.
Kupka poukázal na to, že se bude s rozvojem elektromobility proměňovat podoba služeb na čerpacích stanicích, protože motoristé tam budou kvůli dobíjení trávit více času. Pro provozovatele to podle něj může být obdobím zajímavých výzev.
Když oproti minulé bídě se současná bída trochu zlepší, hned je to zásluha vlády, i když s tím nic nedělá a spoléhá se na to, že se s tím občané vyrovnají, to se týká hlavně těch občanů, kteří ji volili, nebo se stav změní bez přičinění vlády (problém sám "vyhnije"). Proto se rádi k tomu vyjadřují ministři v případě, kdy se to přímo netýká jimi řízených rezortů. Proto to je dobré veřejné představení pro politiky typu vypravěč, jako je i Kupka.