Problém v dovolenkovém ráji Čechů: Turisty v Chorvatsku nemá kdo obsluhovat
Vstup Chorvatska do eurozóny a schengenského prostoru, který znamená volné cestování mezi členskými zeměmi v Evropě, má příznivý dopad na rušné restaurace a obchody se suvenýry v části Dubrovníku zvané Staré město. Obchodům se málokdy dařilo lépe, protože pro stále více návštěvníků je jednodušší přijet do země a utrácet tam peníze. Úřady už teď předpovídají rekordní příjmy z cestovního ruchu. Úspěch však přinesl do plážových center na pobřeží Jaderského moře a do hlavního města Záhřebu nový problém, který může být povědomý některým částem západní Evropy - jak zajistit dostatek pracovníků, aby bylo možné udržet krok s poptávkou, píše agentura Bloomberg.
Cestovní ruch je pro Chorvatsko důležitý. Toto odvětví tvoří zhruba pětinu ekonomiky, více než jakékoliv jiné odvětví. Podobný podíl má turistika ve vyhledávaných místech, jako je například Malta.
Chorvatsko od vyhlášení nezávislosti před 32 lety spoléhá převážně na domácí pracovní sílu. Statistiky pracovních povolení ale ukazují, že stále více zaměstnavatelů musí hledat chybějící pracovníky ve vzdálenějších zemích.
„Chorvatsko samo nedokáže poskytnout dostatek pracovních sil, aby udrželo cestovní ruch jako své hlavní odvětví, a je v situaci, kdy jasně potřebuje příchod pracovních sil ze zahraničí,“ uvedl guvernér centrální banky Boris Vujčić. „Nic nenasvědčuje tomu, že by se tento trend měl změnit,“ dodal.
Tento vzestup podpořilo od 1. ledna zavedení eura a připojení země k schengenskému prostoru. Tím se odstranily hraniční přechody se sousedy, jako je Maďarsko a Slovinsko. Zhruba 95 procent turistů jezdí do Chorvatska autem.
Místní obchody a restaurace se rozšiřují. Stravovací zařízení se starají především o evropské cestovatele, kteří se chtějí v postpandemickém světě najíst a pobavit. To ale vyžaduje personál. Míra nezaměstnanosti už letos v Chorvatsku klesla nejníže od roku 1982 a klesá i počet místních obyvatel.
Zlatko Borovac je manažer rušné restaurace Peškarija Lokanda proti dubrovnickému přístavu a čtyř dalších restaurací. Říká, že většina z jeho zhruba 180 zaměstnanců je nyní ze zahraničí, většinou ze sousedních balkánských zemí.
Vláda musí změnit zákony
V roce 2015 bylo vydáno pouze 2700 pracovních povolení pro lidi ze zemí mimo EU. Nyní vláda očekává, že letos jich bude 180 000. Tím by se podíl zahraničních pracovníků na celkové pracovní síle zvýšil na více než deset procent, uvedl státní tajemník z ministerstva vnitra Žarko Katić.
Očekává se, že vláda do konce roku změní zákony, aby usnadnila zaměstnávání cizinců v Chorvatsku. Protože více než 40 procent všech zahraničních pracovníků přichází z míst, jako jsou Filipíny či Indie, mohou se povolení nově vydávat na tři roky místo jednoho.
Chorvatsko také nyní stojí před úkolem, jak zahraniční pracovníky integrovat, když chce, aby v zemi zůstali déle, upozornila profesorka práva EU na Záhřebské univerzitě Iris Goldnerová Langová.
Emerson Lopez Ragasa má roční pracovní povolení a našel si práci v pekárně Pan Pek v Záhřebu, ve které může pracovat po celý rok, nejen v turistické sezoně. Jeho první štací byla práce pomocného kuchaře v hotelu na ostrově Korčula. Čtyřiadvacetiletý mladík vyrůstal v Manile, z Filipín odešel nejprve pracovat do Dauhá a pak se na základě tipu od kamaráda přesunul na Balkán. V nejbližší době nemá v plánu odjet.
„Sním, že jednoho dne budu schopen přivézt rodiče sem, do tohoto krásného místa,“ řekl.
NESTĚŽUJTE SI ZA FIALY TO BUDE MOŽNA NAPOSLED ??Když jsme 2. května 2022 v analýze MAP 1173 poprvé oznámili, že Brusel se souhlasem vlády ČR už rozhodnul, že se v Česku nebudou vyrábět žádné elektromobily, protože Češi mají být napříště už příliš chudí, aby si je kupovali. Že se všechny elektromobily už mají vyrábět výhradně v Západní Evropě, aby si tamní dělníci vydělali na slušné živobytí. Že český automobilový průmysl má zaniknout současně se zákazem výroby aut na spalovací motory. Ale že před tím má být ČR Západem využita k exploataci levných pracovních sil a infrastruktury k efektivní výrobě levných aut pro západní chudinu, aby se nebouřila, že nemá na elektromobily. Byli jsme označováni za dezinformátory, ačkoli jsme zveřejnili příslušné dokumenty EU, které tento hanebný plán Bruselu stvrzovaly. Uplynul rok, a včera 20. června 2023 česká fialová média slavnostně přiznala, že se elektromobily v ČR vyrábět nebudou, a že se z ČR stane rezervace pro levné montovny a levné otroky, kteří jsou k jejich chodu zapotřebí. Česká média ovšem své včerejší oznámení o zániku českého průmyslu nezdůvodnila, tak to v dnešní analýze uděláme za ně, abyste věděli, kdo si na naší budoucí bídě hodlá namastit kapsu.
VW rozhodl už 18. června, že výroba elektromobilů Škoda má být přesunuta z Čech do Španělska. Tento přesun moderní a ziskové výroby z Čech do Španělska zařídil Brusel ve spolupráci s Českou vládou. Aby se výroba elektromobilů mohla přesunout z Česka do Španělska, a v Česku se elektromobily už nevyráběly, dostala vláda Španělska z programu dotací EU na COVID Recovery celkem 39 421 CZK na každého Španěla, kdežto vláda ČR se spokojila jen s 2 178 CZK na každého Čecha. Podmínkou pro vyplacení této 18 krát vyšší dotace pro občana Španělska, než pro občana Česka, byl závazek španělské vlády Bruselu, že 75 miliard CZK z celé této dotace bude prostřednictvím španělského fondu PERTE vyplaceno výlučně německé firmě VW na vybudování 3 giga-faktory na výrobu baterií pro elektromo