Podcast: Zvládli by Češi zahájit olympiádu? Profíky na to máme, říká muzikálový producent Lichtenberg
Celý svět v pátek obdivoval zahajovací ceremoniál 24. zimních olympijských her v Pekingu. Podle producenta největších českých muzikálů Oldřicha Lichtenberga je fascinující, co všechno dokáží umělci secvičit. Jak by zahájení olympiády zvládli Češi, prozradil v Blesk Podcast.
Spolupracoval s Karlem Svobodou, Sagvanem Tofim nebo Michalem Davidem. Oldřich Lichtenberg, producent divadla Broadway je podepsaný pod realizací českých muzikálových legend jako Kleopatra, Dracula nebo Tři mušketýři. Mezi nejdražší jeho show patří historické muzikály, přičemž nejvíce peněz vydali za Kleopatru a z novějších za Kata mydláře. „Jsou to hodně výpravné muzikály v řádech desítek milionů,“ řekl Lichtenberg.
„Jak se říká u muzikálu, je to velký součet malých čísel. Musíte posčítat od odměny osvětlovačů na zkouškách až po ty drahé věci. Kupříkladu je drahá scéna, drahé kostýmy a drahé je i zkouškové období, protože zkoušíte tři a půl měsíce a všechny náklady musíte platit a nikoliv nevýznamnou položkou je i reklama na samotný muzikál,“ vyčísluje, na co všechno míří miliony.
Olympiáda a Spartakiáda
Rozpočet slavnostního zahájení olympijských her se však pohybuje v daleko astronomičtějších částkách. Kupříkladu ceremoniál poslední letní olympiády v Tokiu vyšel na 820 milionů korun. Nejdražší zahajovací ceremoniál v historii her uspořádal v roce 2008 Peking a dal za něj téměř dvě a půl miliardy korun.
„Pro mě je fascinující, jak ta obrovská masa lidí dokáže secvičit něco, co především v televizi dokáže vytvořit neuvěřitelně fascinující obrazce a tak kvalitní artisty,“ chválí profesionál show a dodává: „Dnes je neuvěřitelné, jak se svět za 20, 30, 40 let u technických možností a v artistickém umění posunul,“ hodnotil Lichtenberg a vzpomněl i na Spartakiády, které proti zahajovacím ceremoniálům vypadají jako velmi chudý příbuzný.
Český ceremoniál
Naskýtá se tedy otázka, jestli by Česká republika byla schopná vyrobit show hodnou zahájení olympiády. „Myslím si, že máme lidi z hlediska autorů na to, že by vymysleli a udělali senzační show. Třeba v malých divadelních projektech se to ukazuje, že lidi z Cirk La Putyky po bratry Cabanovy umí vytvořit velké show v malém počtu lidí. Ale obávám se, že se to nikdy nemůže stát,“ říká s velkým úsměvem tvůrce. Podle něj by ale skromnější pojetí, které by Česko mohlo nabídnout, olympiádě neuškodilo a bylo by dle myšlenek moderního zakladatele olympijských her Pierra de Coubertina.
„Nemyslím si, že my jsme schopní nahradit tu masovost a udělat technické prvky, ale z hlediska kvalitních pěveckých, tanečních a akrobatických výkonů bychom to zvládli. Nikoliv ekonomicky,“ uvedl závěrem muzikálový producent.
Jak muzikály vznikají a jak dopadl koronavirus a omezení s ním spojené na divadlo Broadway, prozradil v Blesk Podcast producent Oldřich Lichtenberg: