Úterý 24. května 2022
Svátek slaví Jana, zítra Viola
Zataženo, déšť 20°C

Egypt za 6 tisíc, ale i Maledivy za milion. Češi loni opět propadli cestování, co nejvíc táhlo?

Autor: amb - 
22. ledna 2022
16:04

Egypt, Řecko, Chorvatsko a Turecko. To jsou nejoblíbenější destinace roku 2021 napříč největšími českými cestovkami. Průměrně byli Češi ochotní utratit za dovolenou14 – 15 tisíc, některé rodiny ale zainvestovali až miliony. Informace o rekordních útratách a další statistiky poskytly Blesk Zprávám cestovní kanceláře Student Agency, Exim Tours, Invia, Fischer, Čedok a Blue Style.

Cestovní kanceláře se shodují na tom, že Češi v minulém roce cestovali skoro jako v roce 2019, kdy pandemie koronaviru teprve začínala. „Loňský rok ukázal, že jsme se s covidem naučili žít i cestovat. Do velké míry na to měl vliv vývoj vakcíny a následné zavedení takzvaných covidových pasů,“ uvedla tisková mluvčí cestovní kanceláře Invia Andrea Řezníčková, podle které se svět naučil na koronavirové změny rychle reagovat. „V České republice cestovalo od května do konce října pouze o 10 % lidí méně než před pandemií, což potvrzuje, že Češi mají chuť znovu cestovat,“ uvedla také mluvčí Čedoku Kateřina Pavlíková.

Češi milují 4* hotely s all inclusive, bazénem a blízko pláže

Mezi oblíbenými destinacemi loni vedly Egypt a Řecko, nejčastěji šlo o 4* hotely s plnou penzí all inclusive. „Hitem loňského roku byl Egypt za 5 990 Kč,“ uvedl pro Blesk Zprávy manažer prodeje dovolených a zájezdů Student Agency Petr Čipera. Konkrétně měli lidé podle Invia a CK Fischer zájem o egyptskou Hurghadu a sousední Marsa Alam, u Řecka byly oblíbené ostrovy Kréta a Rhodos.

Zvýšenou popularitu Egyptu a Řecka zaznamenala i cestovní kancelář Exim Tours, na první místa se dostalo také Turecko. „Nejvíce se prodávaly hotely kategorie čtyři a pět hvězd s all inclusive, přímo či v bezprostřední blízkosti pláže. Zákazníci dávali přednost hotelům které jsou vybavené bazény a tobogány,“ uvedl pro Blesk Zprávy tiskový mluvčí Petr Kostka. Řecko, Turecko a 4*-5* hotely tvořily nadpoloviční většinu zájezdů také u CK Fischer, populární byla hlavně Turecká riviéra.

Turecké pláže Turecké pláže | Blesk - Nikola Forejtová

Časté zájezdy na Krétu, Zakynthos či Rhodos zařizovala také nejstarší cestovní kancelář Čedok, na prvních příčkách se umístilo i Bulharsko. Kromě Egypta lidé v zimních měsících rádi jezdili za sluncem také na Kanárské ostrovy, Mallorcu nebo na portugalskou Madeiru.  

Stále oblíbené Chorvatsko, ale i exotika

Narozdíl od jiných cestovních kancelář měli zákazníci Student Agency zdaleka největší zájem o tradiční Chorvatsko, a to hlavně díky balíčkům, které spojovaly jízdu Regiojetem a následné ubytování. Na tom spolupracovali i s Čedokem, který uvedl, že do Chorvatska se hodně cestovalo také autem. Vlastní dopravou začíná být oblíbená i Albánie. Invia Chorvatsko zaznamenala až na 5. příčce spolu s Tureckem.

Vedle Chorvatska měli ale lidé zájem také o exotiku. Podle Student Agency létali na Kapverdské ostrovy nebo do Dominikánské republiky či Spojených Arabských Emirátů. Klienti Čedoku jezdí v zimě často na Zanzibar.

Pláž na ostrově Saona v Dominikánské republice. Pláž na ostrově Saona v Dominikánské republice. | Adam Jaroš, Čedok

Nejčastěji na 8 dnů za 14 – 15 tisíc, ale i Maledivy za milion

Ideální doba dovolené se u Čechů v loňském roce pohybovala mezi týdnem až dvěma. „Zhruba 60 % klientů volí týdenní zájezd, nejoblíbenější délkou je 10 dní,“ řekl Blesk Zprávám mluvčí CK Fischer Jan Bezděk. U Invia to bylo nejčastěji 8 dnů za cenu 15 500 Kč. Shodují se na tom také Student Agency a Exim Tours. V době covidové je pro klienty důležitý aspekt možnost stornovat dovolenou bez udání důvodu a následné vrácení celé částky.

Cestovní kanceláře ale zaznamenaly také nejdražší zájezdy, které se pohybovaly až v milionových částkách a v několika případech šlo o Maledivy. „Nejdražším zájezdem v hodnotě 1 111 001 Kč byl pobyt skupiny 14 lidí, kteří strávili 11 dní na Maledivách,“ uvedl Petr Čipera ze Student Agency. Podobný případ zaznamenala také Invia: „Nejdražší zájezd si pořídila pětičlenná rodina, byly to Maledivy na 20 dní zatéměř 950 000 Kč.“ Na Maledivách byl ale obrovský zájem i o levnější pobyty, uvedla Ilona Topolová za Blue Style.

Mezi první desítku se ale v zájezdech umístila také Česká republika, za kterou lidé utratili zpravidla 4 500 Kč. „Doma“ nejčastěji jezdili do Krkonoš, na Moravu a na Šumavu.

Objednávali muži i ženy. Co očekáváme v roce 2021?

Se Student Agency jelo na dovolenou v průměru 57 % osob ve věku 16-50 let, 22 % osob věku nad 50 let a 21 % dětí. Zájezd v 55 % objednávali muži. Mezi křestními jmény objednavatelů vedla jména Jana, následována Petrem a Janem. Naopak u Invia dovolenou v 58 % kupovaly ženy, ve 30 % čtyřicátníci. „V 61 % případů zájezd objednávaly ženy. Mezi klienty převládají rodiny s dětmi a klienti ve věku 45 – 55 let, kteří již mají děti větší a cestují sami. Z velké části je také zastoupena skupina do 30 let bez dětí a senioři,“ sdělila Blesk Zprávám Ilona Topolová z Blue Style. A jak je to s výhledem do roku 2022?

„Zájem o letní dovolenou je momentálně značný. Je vidět, že lidé opět mají chuť cestovat a počty prodaných zájezdů v posledních dnech a týdnech výrazně rostou,“ uvedl Petr Bezděk za CK Fischer. „Po roční odmlce se opět vrátily do prodeje i zájezdy od německých cestovních kanceláří, které nyní díky růstu kurzu koruny vůči euru podstatně zlevnily, a poptávka po nich také velmi roste. Podobně jsou novinkou cesty za levnými nákupy do Turecka, kde rovněž díky výraznému poklesu kursu místní měny klesají pro turisty i ceny v obchodech a na tržištích. Mnoho klientů objeví kouzlo blízké exotiky v podobě Spojených arabských emirátů. Ty jsou otevřené jak pro očkované, tak neočkované,“ uvedl Petr Čipera, manažer prodeje dovolených a zájezdů Student Agency.

„Vývoj je v tuto chvíli optimistický, proto je možné, že se letos přiblížíme době před pandemií,“ říká mluvčí cestovní agentury Invia Andrea Řezníčková z Invia. „V posledních letech pozorujeme, že si lidé nevybírají ty nejlevnější dostupné zájezdy, ale požadují kvalitu, chtějí si dopřát to nejlepší, co je v jejich možnostech. Omezené cestování během přísných lockdownů pak tuto potřebu ještě zvýšilo.“ 

K pobytům v zahraničí lidi často motivuje také možnost vykonávat svou práci na dálku. „Chceme zájemce, kterým to zaměstnání dovoluje, motivovat speciálními nabídkami k tomu, aby vyměnili home office za beach office a odletěli s námi do zahraničí,“ představil koncept Stanislav Zeman, ředitel cestovní kanceláře Čedok a člen představenstva Asociace cestovních kanceláří ČR.

Video  Jak vypadaly dovolené před rokem 1989?  - Videohub
Video se připravuje ...

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa