Pátek 23. duben 2021
Svátek slaví Vojtěch, zítra Jiří
Oblačno, déšť 11°C

Záhada zmizení letu MH370: Experti ukázali na místo, kde se letadlo zřítilo

Autor: Darina Jíchová - 
6. března 2021
17:40

V pondělí 8. března to bude 7 let od chvíle, kdy zmizelo letadlo malajsijských aerolinek Malaysia Airlines. Co se stalo s letounem a 239 lidmi na jeho palubě, zůstává dodnes největší leteckou záhadou v dějinách lidstva. Oficiální pátrání po Boeingu 777 skončilo před několika lety, vláda je ho ochotná obnovit jen, pokud budou nalezeny nové průkazné důkazy. Ta chvíle podle expertů nastala nyní, jejich analýza ukázala na místo, kde je ztracené letadlo, uvedl web zabývající se leteckou bezpečností Airlines Ratings.

Podle nové analýzy se zmizelý let MH370 nachází 2 kilometry na západ od australského mysu Cape Leeuwin, tato oblast u pobřeží Západní Austrálie byla částečně prozkoumána. Pátrání zde bylo nicméně velmi složité, mořské dno leží v hloubce 5 kilometrů, jeho terén je velmi členitý, plný vysokých podmořských hor, hlubokých průrv a sopek.

Let MH370 se 8. března 2014 vydal z letiště v Kuala Lumpuru do Pekingu, mělo jít o rutinní záležitost, krátce po vzletu ale stroj zmizel z radarů. Oficiální vyšetřovatelé přišli s pravděpodobnou trasou letadla a určili místo, kde se podle nich zřítilo do moře. Boeing se jim ale najít nepodařilo, kusy letadla se našly například u ostrova Réunion. V roce 2017 však pátrání po letadle skončilo, pokračují v něm jen soukromí detektivové ve spolupráci s různými leteckými experty.

Letecký inženýr Richard Godfrey, zakladatel týmu předních vědců a inženýrů, kteří vedou pátrání po zmizelém Boeingu 777, nyní předložil oceánografickou analýzu . Ve svém 126stránkovém dokumentu ukázal, kam se mohly dostat trosky letounu. Podle něj jeho studie předkládá průkazné důkazy, které požaduje malajsijská vláda k obnovení pátrání po letadle.

Kde je ztracené letadlo?

Godfrey doplnil, že na analýze nepracoval sám, asistoval mu například David Griffin z Organizace vědeckého a průmyslového výzkumu Commonwealthu (CSIRO). Připomněl, že značnou část trosek patřící ztracenému stroji, objevil nezávislý vyšetřovatel Blaine Gibson. „Blaine odvedl kus skvělé práce a bez něj by naše analýza nebyla možná,“ prohlásil Godfrey.

Godfrey dodal, že během 7 uplynulých let bylo z moře vyloveno 33 kusů trosek, o kterých se experti domnívají, že patří malajsijskému Boeingu. U některých kusů rozbor potvrdil, že skutečně pocházejí ze zmizelého letadla. Pro Godfreyovu analýzu bylo podstatných 18 z nich, pro které je společné místo „původu“, a to jižní část Indického oceánu podél linie definované jako 7. oblouk, založené na satelitních datech z Inmarsat.

Místa, kde podle vědců nachází trosky letu MH370. A1 - místo s největší pravděpodobností dopadu; A2 - místo z druhou největší pravděpodobností dopadu; A3 - místo s nejmenší pravděpodobností dopadu. Žlutě vyznačený úsek - plocha, kterou prohledali při oficiálním vyšetřování. Černá linie vyznačuje 7. oblouk. Místa, kde podle vědců nachází trosky letu MH370. A1 - místo s největší pravděpodobností dopadu; A2 - místo z druhou největší pravděpodobností dopadu; A3 - místo s nejmenší pravděpodobností dopadu. Žlutě vyznačený úsek - plocha, kterou prohledali při oficiálním vyšetřování. Černá linie vyznačuje 7. oblouk. | reporofoto/mh370radiantphysics

Experti předpokládají, že v okolí kolem 7. oblouku letadlo havarovalo, daný oblouk ukazuje možné pozice letadla poté, co ho naposledy zachytil radar. Linie se táhne skrze osmý až čtyřiačtyřicátý stupeň jižní zeměpisné šířky, díky odhadované trase letu, se podařilo ukázat na nejpravděpodobnější polohu, kdy stroji došlo palivo a zřítil se do moře. „Analýza oceánografického driftu se shoduje s modely trasy vytvořenými podle satelitních snímků,“ doplnil Godfrey.

Inženýr: Dnes máme lepší techniku

Zdůraznil také, že díky rapidními technologickému vývoji je dnes k dispozici mnohem více zařízení, která by usnadnila pátrání po letadle. Technika užitá v letech 2014-2017 během oficiální pátrání se podle Godfreyho nedá srovnávat s tou dnešní. Nejvyspělejší zařízení má v současnosti soukromá společnost Ocean Infinity (OI), která se na hledání malajsijského Boeingu podílela již v minulosti.

„Jsou to právě oni, kteří v současnosti drží klíč k rozluštění záhady MH370, jen oni můžou nabídnout odpovědi pozůstalým,“ prohlásil Godfrey. K záležitosti se vyjádřil i šéf společnosti OI Oliver Plunkett. „Zmizení letu MH370 je pro nás nedokončená záležitost,“ nechal se slyšet Plunkett. Nicméně nová oblast, kterou stanovuje Godfreyova analýza, zahrnuje zhruba 200 tisíc kilometrů čtverečních.

Do pátrání byla v letech 2014-2017 nasazena i tehdy nejmodernější technika. Do pátrání byla v letech 2014-2017 nasazena i tehdy nejmodernější technika. | Reuters

Výsledky Godfreyovy studie se překrývají s modelem, který představil celosvětově uznávaný oceánograf Charitha Pattiaratchi ze Západoaustralské univerzity v Perthu. Pattiaratchi specifikoval, že by se mělo pátrat mezi 32°a 34° jižní zeměpisné šířky.

„Stále doufám, že bude obnoveno pátrání.“ 

K oběma analýzám se vyjádřil i Gibson, který poslední roky zasvětil pátrání po troskách letadla. „Máme sedmé výročí zmizení a já stále doufám, že bude obnoveno pátrání a nám se podaří najít místo havárie. Já sám nejsem žádný expert, ale svoje pátrání jsem vždy zakládal na tom, co povolaní experti říkají, byli to oni, kdo podle satelitních pingů definoval 7. oblouk,“ prohlásil objevitel trosek.

Gibson dodal, že se často řídil studiemi, které prováděl Pattiaratchi, ty stanovaly pravděpodobné místo a odhadovanou dobu, kdy se trosky vyplaví. „Radil, kdy a kam mám jít hledat a s pomocí tamních rybářů se mi opravdu podařilo kusy letadla objevit. Takže si jeho názorů a poznatků vysoce cením,“ navázal Gibson.

Hledač trosek ukázal na konkretní mořskou plošinu

„Podle něj je nepravděpodobnější místo nehody mezi 32° a 34° jižní zeměpisné šířky, tedy někde u oceánské plošiny Broken Ridge, která leží v jihovýchodní části Indického oceán, přesně na 32,5° zeměpisné šířky. Zmíněné oblasti zeměpisné šířky by měly být prozkoumány v šíři 70 námořních mil po obou stranách 7. oblouku,“ doplnil. „Topografie dané plošiny je velmi drsná a trosky se dají lehce přehlédnout,“ shrnul Gibson.

„Kolem MH370 se točí spoustu konspiračních teorií, ale nemáme dost důkazů, abychom cokoliv prokázali,“ zdůraznil však, že se toho rozhodně ví více, než před 7 lety. „Víme, že letadlo spadlo někde v jižní části Indického oceánu, to je ale obrovské místo. Trosky, které se našly roztroušené na různých místech, svědčí o tom, že vrak letadla rozhodně není vcelku. Konspirátoři, kteří tvrdí, že vědí, co se stalo, nic nevědí. Díky vědě víme, kde se pravděpodobně letadlo zřítilo, rozhodně nevíme, jak a proč. Případně kdo za jeho pádem stojí,“ tvrdí Gibson.

Zmizení letu MH370 podle konspirátorů

Jak zmínil Gibson, záhada je oblíbeným tématem konspirátorů, kteří kromě verzí, že pilot/kopilot spáchal sebevraždu nebo že letadlo někdo unesl, pracují s hypotézou, že ho mohl nechat sestřelit ruský prezident Vladimir Putin nebo severokorejský diktátor Kim Čong-unpopulární je i verze, že Boeing 777 omylem zasáhla malajsijská armáda. Možnost toho, že šlo o technickou závadu, konspirátoři nepřipouštějí. Různé bizarní teorie živí i fakt, že ještě den po zmizení letadla vyzváněly telefony některých pasažérů.

Video Stoprocentní kopie kokpitu letadla: Létají na něm nováčci i ostřílení letci - Václav Burian, Aleš Brunclík

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi
Další videa