Středa 9. října 2024
Svátek slaví Štefan / Sára, zítra Marina
Oblačno 17°C

Facebook naznačil „černý scénář“ k volbám. Američanům by mohl omezit služby

Autor: ČTK - 
22. září 2020
21:45

Společnost Facebook přikročí k rozhodným a mimořádným opatřením, jimiž omezí sdělování obsahu na své platformě, pokud nadcházející prezidentské volby ve Spojených státech vyústí v chaos nebo násilné občanské nepokoje. V rozhovoru s listem Financial Times (FT) to řekl Nick Clegg, který ve firmě odpovídá za komunikaci a globální záležitosti. Volby jsou plánovány na 3. listopadu.

Clegg uvedl, že Facebook má připravené plány řešení různých situací včetně všeobecných občanských nepokojů nebo sporů o sčítání hlasů, v nichž by sehrála roli nerovnoměrná rychlost sčítání osobně odevzdaných lístků a hlasů zaslaných poštou.

„Máme k dispozici několik mimořádných možností, pokud nastanou krajně chaotické, nebo v horším případě násilné okolnosti,“ řekl Clegg, který byl v letech 2010 až 2015 místopředsedou vlády britského premiéra Davida Camerona. Do voleb v roce 2017 byl poslancem britského parlamentu.

Detaily postupu nechce firma zveřejňovat

Podle FT by tak šel Facebook dál než dosud jakákoli jiná platforma v USA. Facebook čelí tlaku, aby zabránil šíření dezinformací, podněcování k násilí nebo omezování voličů před volbami i po nich.

Prezident USA Donald Trump. Prezident USA Donald Trump. | Reuters

K diskusi přispívají také obavy, že i prezident Donald Trump použije sociální sítě ke zpochybnění výsledků voleb nebo k výzvám k násilným protestům, píše FT.

Postupovali jsme s rozhodností v jiných částech světa, kde podle nás nepanuje stabilita, a máme samozřejmě prostředky, jak to udělat znovu,“ řekl Clegg. Firma nicméně detailní vysvětlení svého případného postupu neposkytuje z obav, aby takové informace nepomohly těm, kdo chtějí síť zneužít.

Před rizikem během voleb varoval i Zuckerberg

V případě Srí Lanky a Barmy omezil Facebook přístup k materiálům uživatelů, kteří porušovali pravidla. Bránila rovněž oběhu vzkazů, které sice přímo neporušovaly zásadu nešíření nenávistného obsahu, ale byly tomu velmi blízko.

Společnost Facebook už začátkem září oznámila, že v týdnu před volbami nebude přijímat nové reklamy s politickou tematikou a zpřísní pravidla proti příspěvkům, které by mohly voliče odrazovat od účasti na hlasování. Zakladatel sociální sítě Mark Zuckerberg tehdy varoval před snahou podkopat volby a napsal, že kvůli aktuálnímu rozdělení americké společnosti a možným průtahům při sčítání hlasů se obává zvýšeného rizika „občanských nepokojů napříč zemí“.

Facebook dlouhodobě čelí kritice, že zmíněnou polarizaci společnosti jen zhoršuje a že jeho snahy v boji proti dezinformacím nejsou dostatečné.

Zobrazit celou diskusi