Čtvrtek 25. dubna 2024
Svátek slaví Marek, zítra Oto
Zataženo, déšť se sněhem 7°C
Nejčtenější
na Blesk.cz

Pád letadla nepřežilo 12 lidí. Problémy byly už při startu, smrt číhala v prvních řadách

Video se připravuje ...
Autor: Darina Jíchová - 
28. prosince 2019
15:15

Technická závada, špatné počasí nebo chyba pilota. Jedna z těchto možností nebo kombinace všech tří vedla k leteckému neštěstí u kazašského města Almata, kde se v pátek chvíli po vzletu zřítilo letadlo Fokker-100 společnosti Bek Air s 98 lidmi na palubě. Při nehodě zemřelo 12 osob, dalších nejméně 60 včetně dětí a kojenců bylo zraněno. Tragédii vyšetřují policisté a odborníci, kteří nenechávají nic náhodě, zkoumají ranvej, rekonstruují průběh letu, prověřují, co všechno katastrofě předcházelo. Kontrolují práci všech, kteří se o letadlo – na zemi i ve vzduchu – starali, a vyslýchají přeživší, napsal deník Gazeta. Podle agentury Interfax letouny Bek Airu dočasně „dolétaly“. 

„Ministerstvo provede kvalitativní a objektivní šetření příčin, které mohly vést k pádu letadla. Vyšetřovatelé pracují se všemi dostupnými dokumenty, včetně video a audio záznamů,“ slíbil ministr vnitra Jerlan Turgumbajev.

Na místě tragického pádu kazašského letadla lidé zapálili svíčky na památku 12 obětem, (28.12.2019). Na místě tragického pádu kazašského letadla lidé zapálili svíčky na památku 12 obětem, (28.12.2019). | ČTK/AP/Vladimir Tretyakov

Pilot měl problémy už při vzletu

Vyšetřování začalo na Mezinárodním letišti v Almatě, odkud letadlo v pátek odlétalo na své pravidelné trase do kazašské metropole Nur-Sultan. Odborníci prověřují práci všech pozemních a leteckých služeb podílejících se na organizaci a provádění letů. Velkou pozornost věnují rovněž samotnému průběhu vzletu, už při něm totiž měl stroj problémy.

„Letoun se dvakrát ocasem dotkl ranveje,“ řekl tisku místopředseda vlády Roman Skljar. „Musela to být buď chyba pilota, nebo technická závada,“ domnívá se. Skljar doplnil, že pro vyšetřování byla vytvořena speciální komise, na vše pak dohlíží Mezinárodní letecký výbor (MLV).

Z trosek byly vyzvednuty obě černé skřínky, záznam z letového zapisovače budou v Moskvě 29. prosince dešifrovat odborníci z MLV.

Dispečer se nemohl spojit s letadlem

K dispozici je rovněž záznam komunikace mezi pilotem a dispečerem, nicméně poslední rozhovor proběhl ještě na letišti. „Pátá pravá dráha, všechno je v pořádku, přeji hezký den,“ informoval pilot.

„Šťastnou cestu,“ rozloučil se dispečer. Letoun vzlétal okolo 7. hodiny ranní tamního času, po startu se dispečink pokusil o kontakt s kokpitem, což se mu nepodařilo.

Pasažéři podřimovali

Dispečer následně varoval ostatní, že nemůže určit polohu Fokkeru-100, následně na celou situaci upozornil i letadla chystající se na start. Na konci záznamu z řídící věže je slyšet spuštění poplachu. Cestující tragického letu vypověděli, že jejich spoj měl zpoždění, mnoho z nich na palubě při čekání na odlet usnulo. „Bylo asi 7:05 (2:05 SEČ), když nám řekli, že budeme mít zpoždění, už jsme všichni seděli na místech. Začala jsem podřimovat, probudila jsem, až když jsme začali stoupat,“ vypověděla jedna z pasažérek.

„Letadlo při stoupání dvakrát ztratilo výšku, zhouplo se dolů. Pak zazněl strašlivý zvuk, musel to být motor nebo tak, a letadlo se nahnulo,“ dodala žena. Podle dalšího cestujícího Aslana Nazarljeva ke zřícení došlo asi 2 minuty po vzletu.

„Zrovna jsem se chystal pustit si film na mobilu. Ze začátku bylo všechno v pořádku. Pak jsme začali stoupat a hrozně jsme se kymáceli, nejdřív nalevo, pak napravo. Následně se roztřáslo celé letadlo a my začali padat šikmo dolů, zakončil to náraz na zem nebo do budovy,“ vypověděl Nazarljev.

Nejméně zraněných bylo v zadní části letadla

Nazarljev doplnil, že v přední části stroje cosi dopadlo na strop letounu, což zřejmě způsobilo rozlomení. Uvedl i to, že nebyly dodrženy pokyny personálu letadla.

„Někdo otevřel nouzový východ a my se dostali ven. Kdo mohl, pomáhal zraněným, věděli jsme, že někteří lidé jsou mrtví, hlavně v přední části. Na ocasu bylo nejméně zraněných. Já sám jsem seděl v 15. řadě,“ vysvětlil Nazarljev. „Mobily jsme volali o pomoc,“ dodal.

Video  Letecké neštěstí v Kazachstánu  - Reuters
Video se připravuje ...

Další cestující Gulnara Košenovová přirovnala krátký let k jízdě „po kočičích hlavách“. „Při stoupání jsme se začali třást, což se čím dál víc zhoršovalo, až to skončilo havárií,“ prohlásila.

Experti: Obětí mohlo být mnohem víc

Letadlo při svém pádu prorazilo betonové ohrazení, narazilo do dvoupodlažní budovy, která byla naštěstí neobydlená, a rozlomilo se. Mezi mrtvými jsou převážně lidé z přední části letounu. Obětí podle odborníků ale mohlo být mnohem víc, naštěstí stroj po svém pádu nevzplanul. Experti připomněli, že měl plnou nádrž a mohl vybouchnout.

Při neštěstí zemřel pilot Marat Muratbajev (†58), kopilot Miržan Muldakulov (54) vyvázl s těžkými zraněními. Mezi dalšími oběťmi byla například novinářka Dana Kruglovová (†35) nebo generálmajor Rustěm Kajdarov (†79). Na sobotu 28. prosince byl vyhlášen den státního smutku.

Společnost Bek Air po dobu vyšetřování uzemnila všechny své lety, provoz bude obnoven nejdříve 10. ledna, informovala agentura Interfax.

Zobrazit celou diskusi