Středa 24. dubna 2024
Svátek slaví Jiří, zítra Marek
Zataženo, déšť se sněhem 7°C

Němci si dobrovolně zdraží benzin i naftu. Opatření má ulevit zatíženému klimatu

Autor: ČTK - 
23. října 2019
16:58

Zavedení systému národních emisních povolenek v oblastech dopravy a bydlení ve čtvrtek schválila německá vláda. Vyslovila se také pro zákaz montáže nových topných systémů využívajících energii z topných olejů, který má platit od roku 2026. Dvojice opatření, která ještě musí projít parlamentem, má spolu s dalšími přispět k tomu, aby spolková republika splnila své klimatické cíle pro rok 2030. Řada odborníků je však považuje za nedostatečná.

Cílem emisního systému je postupné zdražování produkce oxidu uhličitého (CO2), který je skleníkovým plynem s významným vlivem na globálně stoupající teploty. Opatření počítá s tím, že v roce 2021 bude mít tuna CO2 pevnou cenu deseti eur (256 korun), která do roku 2025 postupně stoupne na 35 eur (897 korun). Víceméně tržně, ale stále s omezením minima ve výši 30 eur a maxima ve výši 60 eur, se cena CO2 bude utvářet až od roku 2026.

Ceny benzinu a dieselu mají v důsledku opatření, které se přímo týká jen firem obchodujících s naftou, zemním plynem nebo topným olejem, v roce 2021 stoupnout o zhruba tři centy (0,78 koruny) za litr, v dalších letech pak o celkem deset centů (2,59 koruny) za litr. Poroste také cena topných olejů a zemního plynu.

Opatření nejsou dle odborníků dostačující

Podle řady odborníků však schválené opatření, které je v rámci celého klimatického balíčku klíčové, nejde dost daleko. Postupimský institut pro výzkum dopadů klimatu, s nímž se o nutných změnách radila i kancléřka Angela Merkelová, má za to, že je nutné, aby cena za tunu CO2 byla pro začátek stanovena nikoliv na deseti, ale 50 eurech a postupně rostla až na 130 eur. Jinak podle institutu nebude možné klimatické závazky pro rok 2030 splnit.

Aby spolková republika snížila do roku 2030 emise skleníkových plynů o 55 procent ve srovnání s rokem 1990, potřebuje, aby klesly ze současných zhruba 866 milionů tun ročně na 563 milionů tun. Největší změny jsou třeba v dopravě, kde je množství emisí dodnes prakticky stejné jako v roce 1990.

Video  Podívejte se na emotivní projev Grety Thunbergové: Ukradli jste mi dětství!  - Reuters
Video se připravuje ...

viho ( 23. října 2019 19:27 )

A neměli by spíš řešit příčinu toho, proč lidé musí jezdit a spalovat paliva? Pochybuji, že většina lidí jezdí spalovacím autem jen tak pro zábavu. Musí jezdit do školy, do práce, na úřady, k doktorovi, to je většina jízd. Kdyby zdražili pohonné hmoty na víkendové zábavné vyjížďky, tak bych jejich ekologické snaze věřil, ale takhle chtějí jen prachsprostě vybrat víc peněz z lidí, kteří nemají jinou volbu, a financovat z toho pochybné projekty ekobaronů. Skrytým cílem tohoto ekotoreroru je ovládat chování lidí ekodaněmi, natlačit je do velkoměst, kde se bude za všechno platit ekobaronům, kteří ta velkoměsta budou provozovat. Utéct či ujet z takového velkoměsta-koncentráku budou mít možnost jen bohatí, kteří zaplatí dostatečně vysoké ekovýpalné. Taková je bohužel ponurá vize budoucnosti pod nadvládou ekoteroristů.

Jarabak ( 23. října 2019 17:49 )

Z nás se stane skanzen, který pak dobude jediný čínský voják, protože taky budou neekologické, stíhačky taky, rakety taky. A slaměným brčkem, i když jich bude 500 milionů jako obyvatel EU, se neubráníme. U nás už tihle fanatici už taky lezou k moci. Viz.Brabec a jeho náměstci. Ale není to ekomafie, jsou to lidi, které ve svobodných volbách volí naši hloupí spoluobčané.

Antonn Blha ( 23. října 2019 17:47 )

Takže vlastně dobrovolně ještě víc pribrzdi růst ekonomiky. Tomu se říká sebevražda s dobrým úmyslem v přímém přenosu 🙄🙄

Desterz ( 23. října 2019 17:43 )

Tohle je zoufalé. Čína, Indonésie, Filipíny(!) Egypt, Indie, Malajsie, Brazílie, chrlí odpadky jak vodopád do moře i atmosféry, Amerika odstupuje od Pařížské klimatické dohody, ale my v Evropě budeme vydíraní ekomafiemi za to že vůbec máme tu drzost produkovat jakýkoli sebemenší odpad.

Zobrazit celou diskusi