Středa 24. dubna 2024
Zataženo, déšť 7°C
Nejčtenější
na Blesk.cz

Vědci objevili nový kontinent. Bájná Atlantida to není, připouští zklamaně

Nově objevený kontinent má být velký jako Grónsko.
Nově objevený kontinent má být velký jako Grónsko.  (Autor: Reuters)
Autor: Darina Jíchová -
29. září 2019

Vědci z Univerzity v Utrechtu objevili pod Evropou ztracený kontinent o velikosti Grónska. Odborníci zdůraznili, že se nejedná o bájnou Atlantidu. K nálezu došlo, když skupina paleontologů a geologů prováděla podrobné zkoumání evoluce středomořského regionu, fascinují je hlavně tamní pohoří, která stoupají nad krajinu a mizí v hlubinách moře v oblasti od Španělska až po Írán, informovala stanice CNN.

Své závěry vědci z nizozemského Utrechtu publikovali ve vědeckém časopisu Gondwana Research. Objevený kontinent pojmenovaný Greater Adria, v češtině Větší Adria, se podle nich asi před 140 miliony lety oddělil od severní Afriky a následně byl pohřben pod jižní Evropou. „Zapomeňte na Atlantidu, navštivte Větší Adrii, možná už jste tam byli,“ píše hlavní autor studie paleontolog Douwe van Hinsbergen.

Vědci: Kontinent navštěvují tisíce turistů a ani to neví

„Tisíce turistů tam ročně stráví dovolenou a ani si neuvědomují, že vlastně stojí na ztraceném kontinentu,“ doplnil van Hinsbergen. Vývoj celého kontinentu je podle vědců vidět na evoluci tamních hor. „Většina pohoří, která zkoumáme, pochází z jednoho kontinentu, který se oddělil od severní Afriky před více než 200 miliony lety,“ vysvětlil van Hinsbergen.

„Jediným pozůstatkem tohoto kontinentu na pevnině je horský pruh, který se táhne z Turína podél Jaderského moře až k pomyslnému podpatku boty, která tvoří Itálii,“ prohlásil vědec. „Geologové tuto oblast nazývají Adria, proto jsme se rozhodli pojmenovat nalezený světadíl Větší Adria,“ dodal van Hinsbergen.

„Je to geologický bordel: všechno je zlomené, ohnuté, nebo nakládané na sebe,“ popsal van Hinsbergen tektoniku ve Středozemí. „Himaláje jsou v porovnání s tímhle tektonicky jednoduchý systém,“ uvedl paleontolog.

Alpy se zformovaly ze sedlin ztraceného kontinentu

Nalezený kontinent je podle odborníků z větší částí pod mořem, je zaplavený mělkými moři, korálovými útesy a různými sedlinami. Sedliny vytvořily kameny, které se jako přisedlí svijonožci seškrábly, když světadíl pohřbila Evropa. Z těchto kamenů pak vznikla pohoří jako Alpy nebo Apeniny. „Náš výzkum nám poskytl vhled do zemětřesení a vulkanické činnosti, které už aplikujeme, a do jisté míry jsme tak schopni určit, jak bude oblast vypadat v budoucnosti,“ pochlubil se van Hinsbergen.

„Větší Adria se začala formovat před 240 miliony lety a odlomené části tohoto kontinentu v současnosti tvoří Rumunsko, severní Turecko nebo Arménii,“ odhalil paleontolog. Objev vědců z Utrechtu je sice unikátní, ale není to poprvé, co byl nalezen ztracený kontinent. Geologové doufají, že ani naposled.

V lednu 2017 byly nalezeny pozůstatky superkontinentu Gondwana, jeho části byly pokryty lávou a našly se pod ostrovem Mauricius v Indickém oceánu. O několik měsíců později, v září 2017, jiný tým vědců objevil kontinentální fragment Zélandie v jižním Pacifiku. Dvě třetiny tohoto světadílu jsou pod mořem.