Konec hliníku v Plzni! Prazdroj po 14 letech mění lahev: Kvůli ekologii
Více než sto tun odpadu za rok ušetří plzeňský pivovar. Tolik hliníku a plastu bylo potřeba na lahve světově proslulého a oblíbeného Pilsneru Urquell. V regálech je podle „zlatíčka“ na hrdle už nenajdeme, ikonický design však drží a posunuje dál. Avšak ekologicky.
Společnost se dle svých slov rozhodla udělat další krok k udržitelnosti. Od letošního března budou vratné lahve ekologičtější. Hliníkovou folii a plastové nálepky nahradí papírové etikety, čímž budou lahve plně recyklovatelné. Pivovar tím chce ušetřit více než sto tun odpadu ročně.
„Na všech našich lahvích končíme s alobalem a plastem. Pro naše zákazníky se to může zdát jako drobná změna na lahvi, ale přínos tohoto rozhodnutí pro životní prostředí je obrovský,“ říká ke změně Václav Berka, emeritní vrchní sládek pivovaru Pilsner Urquell.
Dříve užívaný hliník a plastové nálepky znehodnocovaly papírový odpad z etiket odstraněných při mytí lahví. Každá tuna recyklovatelného papíru výrazně přispívá k ochraně životního prostředí, snižuje produkci CO2 a ušetří přibližně 17 stromů, 1 500 litrů ropy, 2,5 metrů čtverečních skládky, 4 000 kilowatt energie a 28 000 litrů vody.
„Kromě nezanedbatelného ekologického přínosu jsme citlivě inovovali i design lahví. Opatřili jsme je reliéfní ražbou zvanou embossing, která zdůrazňuje symboly značky. Tato technika je poprvé použita i v propracovaném a na trhu unikátním korunkovém uzávěru. Nový design také sjednocuje podobu lahví ve všech zemích – lidé tak snadno poznají naše pivo v obchodech a restauracích po celém světě,“ říká marketingová manažerka pivovaru Zuzana Dudová.
Podívejte se v galerii, jak se pivní lahve slavného plzeňského piva měnily v čase. Nejstarší dochovaná lahev Pilsner Urquell pochází z konce 19. století. V počátcích si pivovary nechaly lahve označovat pouze reliéfními znaky svého pivovaru nebo konkrétního piva. S potřebou uvést na lahve další informace o prodávaném pivu přibyly papírové etikety a ještě později, již z marketingových důvodů, opatřily pivovary lahve i alobalovými foliemi a plastovými nálepkami, které nesly informace o prodávané značce.
no ba