
Zdravé děti Verunku (12) šikanovaly, říká máma autistické dcery a odmítá inkluzi

Není to vidět, ničí to věci, které fungují, a hlavně to někdy ubližuje dětem. Co to je? Odpovědí na tuhle hádanku je zkušenost autistické Veroniky (12) a její maminky Lenky Lukešové s inkluzí po česku.
Inkluze ve své původní podobě má zajistit stejné možnosti vzdělání všem dětem. Její česká podoba ovšem zahrnuje plošné společné vzdělávání zdravých a handicapovaných jedinců. Tím se na vedlejší kolej dostaly speciální školy, o jejichž osud se nyní bojí nejen pedagogové, ale i rodiče dětí, které se mezi zdravými žáky trápí.
Nadávali jí
K takovým rodičům patří i Lenka Lukešová. Když srovná dobu, kdy před zjištěním diagnózy její Veronika navštěvovala běžnou základní školu, a poslední dva roky strávené na hradecké speciální škole, tak by ji mezi zdravé děti nevrátila. „Veronika neměla problémy s učením, ale v socializaci. Toužila po kamarádství, ale nebyla přijímána. Byla považována za podivínku, šprtku. Ke konci o ní mluvili i jako o debilovi, co patří na zvláštní školu. Přišla šikana a ona se sesypala,“ vzpomínala na krušné období Verunčina matka.
Nestydím se
„Teď je šťastná, do školy chodí s úsměvem, zažívá pocity úspěchu a problémy v chování vymizely,“ řekla Blesku Lenka Lukešová. „Speciální školu nenavštěvuje dcera proto, že by byla horší, ale proto, že je jiná a potřebuje speciální přístup a já se za to nestydím,“ uzavřela matka, která je sama speciální pedagožka.
Co je autismus
Jedná se o celoživotní neurovývojové postižení. Jeho důsledkem je, že dítě dobře nerozumí tomu, co vidí, slyší a prožívá. Nevyhodnocuje správně informace, které k němu směřují, a reaguje někdy nezvykle na běžné podněty. To ho vede do role cizince, kterému nerozumí okolí.
Ředitel školy: Inkluze škodí
Inkluzi kritizuje i ředitel mateřské školy, speciální základní školy a praktické školy v Hradci Králové Pavel Svoboda. Handicapovaným dětem prý přináší problémy a ohrožuje existenci speciálního vzdělávání, kde by jim bylo lépe. „Inkluze je nezodpovědný experiment, který páchá obrovské škody na dětech, majetku a systému. Bohužel je stále mnoho rodičů, kteří věří, že jejich handicapované děti běžnou výuku zvládnou…“ varuje Svoboda.
VIDEO: Klaus a Valachová se hádají o inkluzi!
Pocit uspechu? Tak snad je logicke, ze zdrave deti chvalime ze umi vyjmemovat nasobilku, a deti s postizenim chvalime podle jejich schipnosti, za to ze treba se umi podepsat. Takhle se prece nauci ty “zdrave” deti toleranci, k podpore tech slabsich, k tech “jinych”