Pondělí 29. dubna 2024
Svátek slaví Robert, zítra Blahoslav
Polojasno 22°C

Další tragická srážka vlaků: Havlíček odmítá rezignaci, Babiš ho hájí, opozice pochybuje

Aktualizováno -
15. července 2020
12:23
Autor: ČTK, simao - 
15. července 2020
09:41

Příčinou úterní tragické srážky vlaků u Českého Brodu bylo podle ministra dopravy Karla Havlíčka (za ANO) nejspíš selhání člověka. Strojvedoucí projel návěstidlem na červenou, řekl ve středu ráno ministr Radiožurnálu, který svolává experty. Vicepremiér Jan Hamáček (ČSSD) však míní, že podobných neštěstí je v poslední době „nějak moc“. Podle premiéra Andreje Babiše (ANO) však jdou Havlíček i ředitel Správy železnic Jiří Svoboda správným směrem.

„Děkuji všem složkám IZS, které zasahují u železniční nehody u Českého Brodu. Bohužel podobných neštěstí je v poslední době nějak moc. Trochu to připomíná příběh nezvládnuté privatizace britských železnic z 90. let...,“ uvedl na twitteru vicepremiér a ministr vnitra Jan Hamáček (ČSSD).

Úterní nehoda s jedním mrtvým a desítkami zraněných se stala na jednom z nejvytíženějších železničních úseků v republice mezi Úvaly a Českým Brodem. 

„Faktem je a všechno k tomu spěje, že došlo k selhání lidského faktoru, s největší pravděpodobností strojvůdce projel návěstidlem na červenou, i když se jedná o velmi dobře zabezpečenou trať,“ řekl Radiožurnálu vicepremiér a ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO).

Video  Srážka dvou vlaků u Českého Brodu  - Aktu.cz
Video se připravuje ...

Systém na této trati podle Havlíčka udržuje strojvedoucího v bdělosti, musí každých deset až 20 vteřin mačkat neustále tlačítko bdělosti. Pokud projede na červenou, tak se ozve signál a vlak zastaví, nicméně může se rozjet, dodal Havlíček. „Je řada dohadů, proč k tomu došlo a proč se zřejmě ještě rozjel (...) Jestli byl třeba v horším zdravotním stavu v daném okamžiku,“ zmínil Havlíček, který se vydal přímo na místo nehody.

Nehodu vlaků u Perninku způsobil strojvedoucí, tvrdí inspekce: Asi si spletl den, domnívají se

Ministr Havlíček pak na dnešek chce svolat tým odborníků a začít se zabývat otázkou bezpečnosti železnic. Nová Bezpečnostní komise pro železnice by se měla sejít dnes v 18:00. Z řad opozice však schytal kritiku.

Kovářová: Má to řešit plnohodnotný ministr dopravy

„To si může Karel Havlíček jezdit na místo neštěstí, jak chce. Tohle bude show Andreje Babiše. Začne dělat pořádek na železnici hned ráno, tohle si Mára vychutná. Do oběda bude zítra pořádek a jedna hlava dole. Jedno koho,“ reagoval na twitteru člen ODS a starosta Řeporyjí Pavel Novotný.

Poslankyně Věra Kovářová (STAN) reagovala na Havlíčkova slova také příkře: „Jeden mrtvý, desítky raněných. Další strašná tragédie na železnici. Po prvních třech incidentech tvrdil ministr dopravy, že šlo o individuální selhání, ne o systémovou věc. Možná to bude říkat i teď. Já jsem přesvědčená, že čtyři incidenty během dvou týdnů už svědčí o chybě systému, kterou je potřeba řešit. A řešit by ji měl plnohodnotný ministr dopravy, ne někdo, kdo ve vládě zastává ještě další významné funkce. Tohle už se nesmí opakovat!“

Lidovec Vít Ulrych (KDU-ČSL), radní a zastupitel Pardubického kraje, pak Havlíčkovi nadhodil jiný nápad. „Mám takový malý konstruktivní návrh z opozice, pane dvojministře dopravy a průmyslu Karle Havlíčku. Co takhle věnovat ty miliardy za slevy na vlaky na zabezpečení našich železnic včetně přejezdů? Myslím, že příbuzní obětí nehod by to ocenili,“ uvedl.

Video  Fatální srážka vlaků u Perninku 
Video se připravuje ...

O nehodách na železnici chce s Havlíčkem hovořit ministr zahraničních věcí a místopředseda ČSSD Tomáš Petříček. „Myslím, že bychom potřebovali informace, co s tím bude ministerstvo dopravy už dělat,“ řekl novinářům. Podle jeho informací chod ministerstva dopravy není komplikován tím, že Havlíček zároveň řídí resort průmyslu. „Ale možná osobní pozornost pana ministra těmto záležitostem tam není dostatečná,“ dodal Petříček.

Babiš: Je mi to líto. Ale jdeme správným směrem

Premiér Andrej Babiš (ANO) Havlíčka i Správu želenic hájí. Stát posiluje zabezpečení přejezdů, chystá zabezpečovací systém ETCS a další opatření na lokálních tratích, napsal dnes ČTK v reakci na nehody na tuzemských železnicích - v červenci se sazily i vlaky na Karlovarsku (dva mrtví) a u Běchovic.

Babiš je přesvědčen, že ministr dopravy Havlíček a generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda jdou správným směrem. Předseda vlády zároveň vyjádřil soustrast rodinám zesnulých při nehodách.

„Celé je mi to především nesmírně líto a rád bych vyjádřil upřímnou soustrast rodinám zesnulých při těchto nehodách. V poslední době byly tři, dvě z nich byly bohužel vážné. V obou případech velmi pravděpodobně neselhal systém, ale došlo k pochybení jedince,“ uvedl Babiš.

Předchozí nehody byly na regionální trati na Karlovarsku, při kterém zemřeli dva lidé a dalších 24 bylo zraněno a u pražských Běchovic, kdy narazil vlak bez cestujících do čekajícího rychlíku. Nikdo se naštěstí nezranil.

Ministr Havlíček chce nyní posílit investice do bezpečnosti. Zároveň plánuje řešit i personální otázky, zejména navýšením počtu zaměstnanců na železnici. „To, co se stalo v posledním týdnu, je obrovská shoda náhod. Nedošlo k systémovému pochybení, ale k selhání jedinců,“ uvedl dnes Havlíček pro ČTK.

Není problém že dělám dva resorty, brání se Havlíček

Vliv na bezpečnost na železnici podle Havlíčka nemá skutečnost, že má kromě resortu dopravy na starost také ministerstvo průmyslu a obchodu. „Nemyslím si, že to je tím, že člověk dělá dva resorty, tomuto prostě nezabráníte,“ řekl Havlíček. O rezignaci přes několik vlakových nehod v posledních dnech ministr neuvažuje. 

Vedle toho ministr připomněl i strukturální změny, které provedl v posledních týdnech na ministerstvu i v podřízených organizacích. Jednou ze změn bylo vytvoření i nové sekce pro nesilniční dopravu a mezinárodní vztahy, pod kterou spadá i železniční doprava. Jejím náměstkem byl na začátku července zvolen bývalý diplomat Jan Sechter.

marmat ( 16. července 2020 23:16 )

Strojvedoucí osobního vlaku z Prahy do Řečan nad Labem včera před tragickou srážkou u Českého Brodu vlak u oddílového návěstidla zastavil, po deseti sekundách se znovu rozjel až na rychlost 87 kilometrů v hodině a do poštovního nákladního expresu narazil v rychlosti 67 kilometrů za hodinu.
Deníku Zdopravy.cz potvrdily informaci z analýzy rychloměru tři na sobě nezávislé zdroje z resortu dopravy. Generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera nechtěl údaje o rychlosti komentovat, ale nevyvrátil je. O rychlosti mezi 60–70 km/h mluvil i ministr dopravy Karel Havlíček.

marmat ( 16. července 2020 23:14 )

"Zastavení před oddílovým návěstidlem vylučuje jednu z verzí, že by návěst Stůj přehlédl. Podle pravidel mohl dál pokračovat i na Stůj, ale takovou rychlostí, aby mohl vlak ubrzdit v rozhledové vzdálenosti. Záhadou zůstává skutečnost, proč tak rychle vlak rozjel, i to, že pravděpodobně před srážkou vůbec nebrzdil. Nehoda by dopadla ještě hůře, kdyby byl poštovní vlak zabrzděný. Podle dostupných informací ale dostal těsně před srážkou návěst Volno a strojvedoucí se připravoval k odjezdu."

marmat ( 16. července 2020 23:09 )

" Strojvedoucí u Českého Brodu na červenou zastavil,
následně se ale rozjel až na 87 km/h. Důvod je neznámý "
info server zdopravy.cz
****************
Podle OBJEKTIVÍ Opozice to vypadá , že mu TO našeptal Havlíček.

marmat ( 16. července 2020 22:46 )

Vy dva TROLLOVÉ.....vy si snad i věříte, žejoooo???? 24 let temnoty poznamená
A komu TO vlastně píšete ???
Testosteron a nedostatek/absence milostného dobrodružství stříká i z oslovení!!!

marmat ( 16. července 2020 22:40 )

Zaznělo dnes večer i ve zprávách !!!!
"Je opozice opravdu přesvědčena, že jí BODY do voleb přinese
štvanice na ministra Havlíčka, který NEOHLÍDAL 2 strojvůdce,
kteří jeli na červenou" ????
Mají opravdu voliče za hovězí paka ?????

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa