Úterý 19. března 2024
Svátek slaví Josef, zítra Světlana
Oblačno 8°C

Krach Smartwings? Havlíček zmínil diktát Ryanairu a podporu firmy s Babišovým svatebčanem

Aktualizováno -
12. června 2020
08:35
Autor: Jaroslav Šimáček - 
12. června 2020
05:30

Aerolinky po celém světě se dostaly do úzkých kvůli pandemii koronaviru, ze šoku se horko těžko vzpamatovává i letecká skupina Smartwings. Její část vlastní podnikatel Jiří Šimáně, známý premiéra Andreje Babiše (ANO), jemuž byl i na svatbě na Čapím hnízdě. Šimáně vzkazuje, že aerolinky potřebují pomoci od státu - stejně jako se to děje v jiných zemích. Negativně se k tomu postavila Alena Schillerová (za ANO), která státní záruky pro Smartwings odmítá. Cestu ven z problému se snaží najít Karel Havlíček (za ANO), který o současném stavu vyjednávání promluvil pro Blesk Zprávy.

Karel Havlíček je v Babišově vládě vicepremiérem, ministrem průmyslu a obchodu a také dopravy. Řešením Smartwings ho pověřil přímo premiér Andrej Babiš (ANO). „Naším cílem není ovládnout Smartwings a mít tady vlastní aerolinky, to nikdy nebylo cílem,“ uvedl nedávno ve studiu Blesku Havlíček, když byl hostem pořadu Epicentrum.

Smartwings označuje za firmu strategického významu a je pro to, udělat maximum, aby tato firma nepadla. „Buď se k nim budeme chovat individuálně, a nebo je v tom necháme koupat a pak hrozí to, že o ně přijdeme,“ varuje Havlíček.

Smartwings spadá pod skupinu Unimex Group Jiřího Šimáně a Jaromíra Šmejkala, menší než poloviční podíl má však i čínská společnost CITIC Europe.

Havlíček: Vlastníci do toho dají miliardu

„Já mám snahu jako zástupce dopravy a průmyslu prostě najít východisko z toho. Za poslední měsíc se udělalo poměrně dost práce, dali jsme dohromady týmy z ministerstva dopravy společně s akcionáři, udělala se kompletní finanční analýza, udělala se prognóza výnosu,“ řekl ve čtvrtek Havlíček Blesk Zprávám.

„Co je důležité, je to, že ti vlastníci nejen, že spolu dnes komunikují, ale jsou připraveni do toho vložit i nemálo vlastních zdrojů. V tuto chvíli jsou ochotni do toho dát řádově přes miliardu nových peněz, což je dobré,“ dodal Havlíček.

„Potřebují prodloužit i bankovní úvěry. K tomu potřebují nejen tu miliardu, ale budou potřebovat to, co vlastně oni žádají, alespoň nějakou bankovní záruku. Stát to dnes má komplikovanější. Na tyto typy firem nejsou standardizované bankovní záruky, takže se snažím najít nějaké východisko, nějakou cestu přes nějaké záruky,“ podotýká vicepremiér a dvojitý ministr.

Hrozba krachu

Hrozí Smartwings krach? „Samozřejmě, že hrozí. Pokud se to neustojí, tak budeme pravděpodobně jednou z mála zemí na světě, která nepomohla,“ řekl Blesk Zprávám Havlíček a pokračuje: „Není to uzavřená věc, snažím se z toho hledat východisko, ale není to vůbec jednoduché.“

Stejně mluví i mluvčí Smartwings Vladimíra Dufková. „Pokud se česká vláda rozhodne nepomoci české letecké společnosti, zvolí zcela odlišný postup, než volí ostatní státy nejen v EU, které svým aerolinkám pomáhají,“ vzkázala přes ČTK.

Smartwings upozorňují v inzerátu v pátečních denících, že pomoc od státu dostaly desítky leteckých společností a ona nikoliv. Podivuje se nad váháním české vlády poskytnout překlenovací úvěr nebo záruky za něj. „Proč Česká republika váhá s poskytnutím překlenovacího úvěru nebo záruky za něj pro letecké společnosti Smartwings a ČSA? Pokud by existoval podpůrný program pro velké firmy typu Smartwings, přihlásíme se do něj. Žádný takový program neexistuje,“ píše se v celostránkovém inzerátu.

Video  Češi, utrácejte, vzkazuje Havlíček. Jak získat peníze jako podnikatel či OSVČ?  - Jaroslav Šimáček, Lukáš Červený
Video se připravuje ...

„Já bych spíš mluvil o Českých aeroliniích a je velká škoda, že už je nemáme, protože je to jedna z nejstarších leteckých společností,“ uvedl v půlce května v pořadu Ptám se, pane premiére Andrej Babiš. „Je to skvělá společnost, která bohužel dopadla, jak dopadla - díky některým našim politikům,“ podotkl.

„Samozřejmě na to jsou různé názory, někdo říká: Smartwings nepotřebujeme, někdo sem bude lítat jiný (...) Někdo říká: O to se nestaráme, to nás nezajímá, nemá to žádnou cenu, zbankrotují a bude sem lítat někdo jiný. Já si myslím, že by to byla škoda, kdyby to takhle dopadlo,“ pokračoval Babiš a ke Smartwings také uvedl: „Je to složité v tom, že je tam čínský akcionář, jsou tam čeští a čínští akcionáři, o to je to komplikovanější.“ Pokud by Smartwings na českém trhu nebyli, klade si premiér otázku, jak moc se dovolené pro Čechy prodraží.

Spor s Moravcem

Letadla Smartwigs Group se přitom podílela i na repatriačních letech v případě návratů Čechů ze zahraničí a také na dovozu zdravotnického materiálu z Číny během první vlny pandemie. Vedle toho se společnost ohradila začátkem dubna proti Otázkám Václava Moravce, kdy dle ní „moderátor zcela účelově a bez znalostí problematiky globální letecké přepravy a situace koncernu Smartwings“ poškodil dobré jméno společnosti.

„Pan Moravec se v diskusi ČT několikrát sugestivně domáhal odpovědi, zda se má v této době pomáhat společnostem, které měly již před koronavirovou krizí dlouhodobé problémy. K tomu můžeme uvést pouze to, že Smartwings (dříve Travel Service) vykázaly za 22 let své existence pouze jednu ztrátu, a to ztrátu účetní vyvolanou pohybem kurzu dolaru vůči české koruně,“ upozornila společnost, jejíž příjmy však „v důsledku epidemie klesly téměř na nulu“.

Strategickou firmou prý jsou

Havlíček opakovaně odmítá kritiku, že by Smartwings nebyli strategickou firmou. „Z pohledu dopravy to strategická firma je. Rozumím tomu, že pokud nebude politicky vůle k tomu podpořit leteckého dopravce strategického významu pro nás, tak to nedělejme. Já jsem jen řekl, že ideální by bylo, aby si samozřejmě pomohli sami, když si nepomůžou sami, pak je varianta záruk, úvěrů a teprve poslední varianta je varianta kapitálového vstupu, což se v některých zemích Evropy a světa děje. Ale my o to nestojíme, naší ambicí to není,“ říkal Havlíček na konci května.

„Vnímám to tak, že lidé chtějí, aby se Smartwings zachránilo, politická garnitura to nechce, tím pádem to směřuje k tomu, že my takovéto nástroje využívat nebudeme,“ uvedl tehdy s tím, že letecká skupina Smartwings „je naprosto zásadním a klíčovým partnerem pro naše cestovní kanceláře“. Jak je vidět z jeho posledních vyjádření, vidiny pomoci Smartwings se nevzdává.

Tvrdý hráč na český píseček?

Ve čtvrtek jednal Havlíček se řediteli a majiteli regionálních letišť. „Například v Brně a Ostravě Smartwings dělá 95 procent jejich byznysu, jejich tržeb, v Praze to dělá 30 procent. Jsou tam 2,5 tisíce přímých zaměstnanců z valné části ve specifických profesích, kterých nemáme na rozdávání,“ řekl Blesk Zprávám Havlíček.

„Každý je nahraditelný, s tím souhlasím, ale trvalo by to nějakou dobu a nějaký komfort bychom ztratili. Já jsem zástupce dopravy a byl bych rád, kdybychom nějakou formou té společnosti byli schopni vyjít vstříc. Je to nesmírně obtížné, zpolitizovalo se to a řekl bych, že ne vždycky je na to racionální pohled, ale snažíme se najít nějakou formu, nějakou cestu,“ pokračuje vicepremiér.

„Když sem přijde nějaký Ryanair, tak to bude nekompromisní diktát, oni budou chtít pomalu platit i za to, že budou na těch letištích přistávat. A ta letiště to nevydýchají. Je to tvrdý hráč, který si řekne o takové podmínky, že to nebude pro nikoho zajímavé. Z pohledu cestovního ruchu, dopravy a částečně z pohledu průmyslu to samozřejmě je, bez diskuze, strategická firma,“ doplnil Havlíček.

Že byl někdo někomu na svatbě? No a co, divil se Havlíček

Havlíček přitom ve studiu Blesku reagoval i na to, že podíl ve Smartwings má právě podnikatel Jiří Šimáně, miliardář a známý Andreje Babiše, který byl premiérovi i na svatbě s Monikou Babišovou na Čapím hnízdě.

Jde tedy o pomoc známému? „Každý zde někoho zná, ti lidé v tom byznysu se potkávají. Já jsem byl 30 let v podnikání a troufám si tvrdit, že většinu z těch větších středních firem, z těch podnikatelů, kteří jsou trošku známější, tak znám. Buď od vidění, nebo osobně. To, že někdo někomu byl na svatbě? Jestli se dnes z toho dělá bariéra pro to, že se nepodpoří letecký průmysl, to přece není úplně normální,“ rozlítil se Havlíček.

Jiří Šimáně na svatbě Andreje Babiše. Vlevo Michal David Jiří Šimáně na svatbě Andreje Babiše. Vlevo Michal David | Facebook / Andrej Babiš

„Naše cestovky jednoznačně podporují, aby ten Smartwings přežil a aby stát pomohl. Může někdo argumentovat, že jsou tam movití akcionáři a že to nějak ustojí. Uvidíme, jak se to bude vyvíjet, já se v tom moc neangažuji. Potom jsou vždycky nějaké kecy kolem. Já samozřejmě majitele dobře znám, takže má to na starosti pan Havlíček s paní Schillerovou,“ komentoval známost se Šimáněm Babiš v pořadu Ptám se, pane premiére.

Sdružení varuje: Nejnebezpečnější chvíle pro aerolinky v ČR

Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu (IATA) nyní vyzvalo vládu k finanční podpoře letecké přepravy a varovalo, že jde o nejnebezpečnější chvíle pro aerolinky v ČR.

„My bychom byli jednou z mála zemí, která by nějakou formou nepodpořila. Nemusí to být gigantická podpora. Konečně i ten Ryanair, což je vysloveně privátní společnost, na trhu velmi marketingově aktivní, progresivní, agresivní v obchodní politice si troufám říct. A přesto dostala od britské vlády záruku za 600 milionů liber, což je skoro dvě miliardy korun,“ zmiňuje vicepremiér.

„Tenhle týden dostaly rakouské aerolinky, rumunské, německý Condor, relativně menší společnost také dostala a to se nebavím o těch velkých jako Lufthansa a Alitalia, to jsou gigantické dávky, které tam jdou, ale s tím já to nesrovnávám,“ uvádí Havlíček.

Stát pomáhá tisícům firem i živnostníkům, měl by pomoci i zde, míní Havlíček. „Je ke zvážení, zda tu nevytvořit nějaký záruční instrument. Ale samozřejmě s dobrými zárukami - tzn. muselo by to být dobře zaručené i ze strany vlastníků,“ pokračuje vicepremiér.

Cílem by dle Havlíčka mělo být i udržet obslužnost, která dle něj není špatná. „Já jen říkám: nebuďme dnes negativní vůči všemu a snažme se hledat nějaký kompromis a nějakou cestu, kdy stát nepůjde do úplně velkého rizika,“ nabádá Havlíček.

Šimáně varoval před podražením dovolených

Podle Šimáněho by firma potřebovala 1,5 miliardy až 2 miliardy korun. „Když jsou vlastníci připraveni dát přes 1 miliardu korun, kdybychom vyskládali záruku v řádu stovek milionů korun, tak už se k tomu hodně přibližujeme,“ říká nyní Havlíček.

Případné odmítnutí podpory státu Šimáně v Hospodářských novinách označil za „hodně špatnou zprávu“ pro Čechy. „Těch 2300 až tři tisíce lidí tu už nikdy žádný přepravce nezaměstná a Češi si na cestě za svojí dovolenou slušně připlatí. A také se pravděpodobně do mnoha námi pokrytých destinací ani nedostanou, respektive zcela jistě to nebude brzo,“ varoval. Smartwings dle něj nyní „propalují“  kvůli koronakrizi 150 milionů korun měsíčně, uvedl.

Schillerová proti zárukám státu. Havlíček: Není to spor

Proti státním zárukám pro Smartwings se postavila v neděli v Partii na Primě vicepremiérka Alena Schillerová (za ANO). „Jak sleduji ten vývoj, tak si myslím, že podpora pro Smartwings není na pořadu dne jako taková,“ tvrdila. Schillerová státní záruku nepodporuje, byla by dle ní navíc těžko obhajitelná v parlamentu, protože by byla jen pro jednu konkrétní firmu. „To byla věc, kterou jsem nepodporovala od samého začátku,“ vzkázala Schillerová.

„To samozřejmě musíme chápat, protože role paní ministryně Schillerové je chránit státní pokladnu a moje role je zase samozřejmě být proaktivní na trzích a vytvářet podporu, podporovat podnikatelské prostředí. Role ministerstva financí je udržet stabilizovaný státní rozpočet. To je, jako když máte ve firmě ředitele finančního a ředitele obchodního. To není o tom, že bychom se vzájemně nerespektovali, nebo že bychom to nechápali, je to vždy o tom, že se musí hledat cesta někde mezi,“ okomentoval nyní rozdílná stanoviska Babišových vicepremiérů Havlíček.

„Rozumím tomu názoru paní ministryně, jejím posláním je spíš chránit ty finance a udržovat přiměřenou díru v rozpočtu a zdravé finance. Nikdo by ale po ministru dopravy nemohl chtít, aby nechtěl podpořit jediného českého leteckého dopravce. Je to o vyjednávání. Není to spor, je to úhel pohledu finančníka a úhel pohledu toho, kdo potřebuje podpořit ten sektor,“ dodal Havlíček.

Aktuální dění

 

Izraelsko-palestinský konflikt:

ONLINE dění v Izraeli Velitel Hamásu Iron Dome

Válka na Ukrajině:ONLINE dění na Ukrajině

Samo ( 18. června 2020 00:15 )

Ketllere, nějako jsi zapomněl na Zemana a jeho ministry vesměs bývalé komunisty, kteří od roku 1997 a hlavně od roku 1998-2002 stačil prodat všechny velké banky zahraničním majitelům za symbolickou cenu a od té doby tyto slepičky svým majitelům nesou zlaté vajíčka ve formě dividend v desítkách miliard ročně, dále prominul Putinovu Rusku 60 miliard Kč, prodal Mosteckou uhelnou jejím manažerům, kteří ji předtím přivedli k bankrotu tím, že z ní vyvedli peníze do švýcarské banky- nějakých 23 miliard Kč. A ti samí komunisté, kteří v dnešní době tolerují Babišovu vládu, odhlasovali spolu s Paroubkovými sociálními demokraty zákon o solární elektřině, který je tím největším tunelem, ke kterému se ani jeden neznají v dnešní době- ČSSD je ve vládní koalici a komunisti jsou tzv. tichý společník. Tento solární tunel přijde stát na 1,5 bilionu Kč.

Samo ( 17. června 2020 23:56 )

Gabreto, ty nevíš nic o Babišově majetku, tak nekecej a nepiš o tom. Babiš zbohatl jako všichni komunističtí podnikatelé tím, že v podstatě vykradl firmu tím způsobem, že do ní nasypal nějaké finance-samozřejmě půjčené v bance ČR a stal se akcionářem té firmy s 10-20 % akcií, zanedlouho vyvolal valnou hromadu akcionářů, která pod Babišovým vedením postupně převzala tuto firmu, protože ji odřezala od peněz z banky. Takovým způsobem v uvozovkách koupil Babiš Kostelecké uzeniny a desítky dalších firem, které takto většinou získal tzv. nepřátelským převzetím a většinou si na to půjčoval od českých bank. Ale to je zase na tebe s IQ houpacího koně příliš složitý!!!!!!

Samo ( 17. června 2020 23:38 )

Babiš říká, že je to složité, protože je tam čínský akcionář a čeští akcionáři, ale ono je to složité, protože má Babišův Agrofert u čínských bank neskutečný dluh 43 miliard a ten pořád roste v poslední době o 10 miliard Kč ročně a Babiš jeho dluhy převedl do Číny proto, že mu české a evropské banky přestaly půjčovat, protože se chovaly racionálně. Jak to dopadne? Dopadne to tak, že Babiš ten dluh v Číně nikdy nesplatí a bude jej muset zaplatit stát a to jsme my, čeští občané.

zatrocena ( 12. června 2020 18:04 )

Já taky můžu rozdávat rozumy jen na diskusích Blesku...

zatrocena ( 12. června 2020 15:31 )

Já taky ne.

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa