Pondělí 23. listopad 2020
Svátek slaví Klement, zítra Emílie
Oblačno, déšť 5°C

Ministerstvo i neziskovky po kampani Blesku otáčejí: Plošnou inkluzi nechceme

Autor: Vera Renovica - 
28. února 2016
13:41

Už začali chápat? Blesk již měsíc zprostředkovává mlčícímu ministerstvu školství obavy učitelů i rodičů mentálně postižených dětí. A odbornice, která ministryni radí, už uhýbá: plošná inkluze se prý nechystá.

„Trvám na tom, že je správné, aby (děti s lehkým mentálním postižením, pozn. red.) směřovaly do hlavního vzdělávacího proudu,“ řekla v lednu ministryně Kateřina Valachová (ČSSD) Jihlavskému deníku.

Pak ale začala pomalu otáčet a tvrdit, že plošná inkluze, kdy všech 13 tisíc dětí s lehkým mentálním postižením (LMP) zamíří mezi takzvaně zdravé děti, není záměrem. Piruetu za ni dokončuje Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání (ČOSIV).

Její předsedkyně Klára Laurenčíková, která je v širším expertním týmu ministryně, to připustila ve studiu Blesku. Tam se v duelu »utkala« s místopředsedou pražské organizace Asociace speciálních pedagogů (ASP) Stanislavem Drboutem.

„Jsem velice potěšen a myslím, že nebudu sám, když můžu z úst paní kolegyně slyšet takováto slova,“ pronesl trochu ironicky Drbout, který stojí na straně kritiků inkluzivních opatření z pera ministerstva.

Zda výroky ČOSIV mají váhu, se však ukáže až v září letošního roku, kdy nabudou změny účinnosti. Anebo nenabudou? Ministryně totiž mluví o dvouletém odsunu, kdy bude moci systém společného vzdělávání takzvaně nabíhat. Pedagogové a rodiče tedy dále tápou…

Názory se překvapivě sbližují

Laurenčíková: „Ničí zájem není, aby všechny děti najednou byly v hlavním vzdělávacím proudu, aniž bychom udělali cokoliv dalšího. O tom ani inkluzivní vzdělávání není. Není to ani o tom, že by mělo jít o nějakou totální inkluzi. Naším zájmem by mělo být zlepšovat připravenost škol. Ty země, které dosahují nejlepších výsledků ve vzdělání, jsou ty, které se vydaly na cestu inkluze.“

Zastánkyně inkluze: Klára Laurenčíková

Drbout: „Jsem velice potěšen a myslím, že nebudu sám, když můžu z úst paní kolegyně slyšet takováto slova, protože to znamená výrazný posun, ať už ČOSIV nebo dalších institucí, v myšlení, jak má inkluze vypadat. Dochází rétoricky k přiblížení tomu našemu náhledu o tom, že MŠMT pozitivně reaguje a uvědomuje si, že některé navrhované změny nejsou úplně správné.“

Rodiče musí mít možnost volby

Drbout: „V posledním období si MŠMT uvědomilo, že celoplošné direktivní inkluzivní vzdělávání není správnou cestou a že by měla zůstat možnost volby pro rodiče. Jeden z výkladů změn v legislativě umožňuje zachování volby zákonných zástupců. A pak je tady jiný výklad, který donedávna byl prezentován (ministerstvem, pozn. red.) jako jediné možné ideální řešení – plošné inkluzivní vzdělávání.“

Kritik inkluze: Stanislav Drbout

Laurenčíková: „Naše společnost by se nikdy neúčastnila ničeho, co by přemísťovalo děti se speciálními potřebami do běžných škol, aniž by se stalo cokoliv jiného… V tuhle chvíli rodiče, kteří mají handicapované dítě, skutečně volbu neměli, protože byli všemi místními školami odkazováni k jediné formě vzdělávání do speciální školy, ačkoliv v tom městě žádná adekvátní nebyla.“

Komentář Martina Odehnala, odborníka na vzdělávání a šéfa odboru školství Prahy 9:

„´Téma rušení vzdělávacího programu pro žáky s lehkým mentálním postižením bude zásadně důležité pro zajištění inkluzivního vzdělávání.´ Přesně takhle naléhaly na vládu ještě v listopadu neziskovky včetně České odborné společnosti pro inkluzivní vzdělávání (ČOSIV). Paní Laurenčíková se snaží veřejnosti podsunout představu, což oblibou dělá i ministryně, že základky praktické jaksi přirozeně ´vyhasínají´, neb se LMP žáci už nyní inkludují.

Když paní Laurenčíková uvádí čísla už nyní inkludovaných postižených žáků, jde podle mne o stále opakovanou záměrnou dezinformaci. Je několik možných vysvětlení. Jde vesměs o žáky s jiným postižením? Anebo o skutečné žáky s LMP, kteří navštěvují školičky v malých obcích? Počty takovýchto žáků, v rámci celé ČR však nedosáhnou ani stovky. Anebo se jedná o žáky s LMP na prvním stupni, kteří však vzhledem k prohlubujícím problémům nejpozději v 5. třídě budou muset přejít do základky praktické? Opravdu ´inkluze´ jako z čítanky! Mlží ČOSIV, anebo skutečně od listopadu, kdy organizace říkala něco úplně jiného, zatočila s fůrou na pětníku do protisměru?“

Další videa
Články odjinud