Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová v pondělí v pořadu Interview ČT24 hájila inkluzivní vzdělávání. Cílem inkluze je začlenit do běžných kolektivů na základních školách děti s lehkým mentálním postižením, mimořádně nadané děti i školáky s dalšími omezeními. Výuka má být přizpůsobená jejich potřebám. Se zvládnutím potíží, odlišností či zdravotních omezení pomohou asistenti, ale také nové školní pomůcky.
„Rozhodně novela školského zákona ve smyslu narovnání potřeb našich dětí v tom, abychom konečně respektovali jejich vzdělávací potřeby, podpořili je v podpůrných opatřeních a zaplatili je ze státního rozpočtu, tak to nám opravdu Brusel nekáže, to si přejeme, věřím, sami,“ uvedla v ČT24 Valachová.
Odpovídala i na dotaz, kolik rodičů bude chtít převést podle odhadů, které má k dispozici, své dítě ze speciální na běžnou školu. „Zatím v podstatě ty odhady, které máme, nijak neukazují, že by rodiče v nějaké vyšší míře chtěli využít možnost přestupu svých dětí ze stávajících škol do škol jiných. To, že rodiče neplánují v nějakém velkém množství přestupy dětí do jiných škol, mě tedy jako rodiče to vůbec nepřekvapuje. Všichni víme, že pokud se naše dítě někde vzdělává, tak nám záleží na tom, že tam má bezpečný kolektiv, známé učitele a skutečně velmi, velmi vážné důvody nás vedou k tomu, že školu změníme. To znamená: Mě chování rodičů tak, jak ho avizují, nepřekvapuje,“ uvedla na ČT24 Valachová.
Dle jejího odhadu to tedy budou na území ČR od 1. září desítky, možná stovky dětí, které budou chtít jejich rodiče převést ze speciálních do běžných škol. Rodič se podle ní může rozhodnout jak při zápisu, tak i v průběhu vzdělávání, kdy může požádat o přestup. Valachová však reagovala i na slova prezidenta Zemana, který nedávno na Frekvenci 1 pronesl: „Pokud inkluze skutečně začne, tak to bude jeden z mnoha nezdařených experimentů v našem školství, který dětem i učitelům uškodí.“
„Co se týká toho rozporu nebo té debaty, která probíhá několik měsíců s prezidentem republiky, tak se domnívám, že jde o nedorozumění. Za prvé tady nerozumím tomu, proč podepsal danou novelu školského zákona, zda se domnívá, že nebude provedena. Tomu nerozumím a samozřejmě při nejbližší příležitosti s ním o tom budu hovořit. A druhá věc je ta, co si vlastně veřejnosti díky i tedy některým informacím, které se říší, vlastně myslí,“ pokračovala ministryně školství.
„A myslím si, že hodně rodičů si myslí, že jim sebereme speciální školství, že jim jejich děti kamsi odvlečeme do běžných škol. Že se obávají – a já tomu jako rodič rozumím – o blaho svých dětí. Ale to není pravda. My speciální školství nerušíme, nadále rodič určuje, kde se bude jeho dítě vzdělávat a jediné co činíme, že přihlížíme k tomu, že ať je to dítě v běžné škole nebo ve speciální, tak má právo na kvalitní vzdělávání a zajišťujeme mu maximální podporu a zajišťujeme finance,“ dodala Valachová.