Pondělí 23. listopad 2020
Svátek slaví Klement, zítra Emílie
Oblačno, déšť 5°C

Za mentální postižení prý mohou rodiče. Školní inspekce obhajuje inkluzi

Autor: Eva Pospíšilová, Olga Nedbálková - 
23. února 2016
05:15

Obhajoba inkluze v podání České školní inspekce (ČŠI) připravila rodičům dětí s lehkým mentálním postižením (LMP) nepříjemné překvapení. Kolik mentálně postižených dětí zvládne běžnou školu, zatím inspekce netuší. Ale ví, že kdyby se rodiče o své děti starali, nemusely by chodit do »zvláštní«.

„LMP je u mnoha dětí vyvoláno zanedbáním jejich intelektuálního a sociálního rozvoje. Pokud by dostaly podporu, nebyly by diagnostikovány a mohly by se rozvíjet v náročnějším vzdělávacím programu!“ napsali zástupci školní inspekce do zprávy, kterou v pondělí předložili novinářům na tiskové konferenci.

I v ostatních případech inkluze podle ČŠI funguje. Alespoň v takovém duchu se nesl včerejší brífink ústředního školního inspektora Tomáše Zatloukala a náměstka ústředního školního inspektora Ondřeje Andryse na téma Současný stav inkluzivního vzdělávání ve školách.

Oba muži na něj dorazili s jediným cílem: přesvědčit o tom, že podíl škol integrujících děti s různými handicapy roste. Řada škol má prý také zkušenosti s integrací dětí s LMP. V aktuálním školním roce jich je údajně 24 %, což znamená nárůst o 5,7 procentního bodu ve srovnání se školním rokem 2012/2013.

Jak zvládají základky?

Pochvala pánů Zatloukala a Andryse má hned několik vad. Předběžné údaje o tom, jak se letos školy zaměřují na společné vzdělávání, mají zatím k dispozici z asi 230 základních škol. Těch je ale v České republice 4,5 tisíce. Na otázku Blesku, kolik dětí s lehkým mentálním postižením ukončilo úspěšně běžnou školu, pak jasně neodpověděli. „No, to je termín. Co je to dokončilo běžnou školu...,“ snažil se odrazit otázku ústřední školní inspektor Zatloukal.

„To je věc, které se teď intenzivně věnujeme, abychom mohli posoudit, kdy ty děti ukončují vzdělávání,“ dokráčel poněkud kostrbatě k přiznání, že žádné údaje ČŠI k dispozici nemá. Není to trochu pozdě, šest měsíců před spuštěním společného vzdělávání?

Odborníci: Lze vyléčit mentální postižení?

PhDr. Petr Klíma, psycholog: „Lehké mentální postižení není nemoc, je to porucha a diagnóza, která se nedá léčit. Nezaměňovat se sociálním zanedbáním.“

PhDr. Václava Masáková: „Lehké mentální postižení je kategorie, která je klinická. Je pravda, že děti, které mají nepodnětné prostředí, mohou vykazovat podobné výkony jako LMP.“

PhDr. Marcela Bernardová: „Ve spojení lehká mentální retardace slovo lehká neznamená, že se jedná o lehký handicap – jedná se o závažné postižení, které má neměnný charakter, je trvalé.“

Jiří Novák, dětský psycholog: „V některých případech se může jednat o zanedbání intelektuálního a sociálního rozvoje. Určitě to ale není většina případů LMP. Často se jedná o poškození mozku, k němuž dojde před porodem, během něj nebo po něm. Případy, kdy se jedná o zanedbání a izolace, jsou výjimečné.“

Video Šéf dvou poděbradských základních škol: Nezdařená inkluze může dítě dohnat na pokraj sebevraždy. - Blesk / Zuzana Štíchová

Další videa
Články odjinud