Pondělí 23. listopad 2020
Svátek slaví Klement, zítra Emílie
Oblačno, déšť 5°C

Václav Klaus ml. o inkluzi: JZD taky sedláci nechtěli, a měli ho

Autor: Vera Renovica - 
2. března 2016
05:02

Společné vzdělávání dětí zdravých i mentálně postižených je nesmysl, který nám ale stejně nacpou do krku. V rozhovoru s Bleskem to tvrdí Václav Klaus mladší (46), pedagog a člen expertního týmu ODS pro školství.

Inkluzi, kdy spolu mají v jedné třídě sedět žáci s lehkým mentálním postižením (LMP) a žáci zdraví, kritizují pedagogové. Jak ji ale provádět, když právě na učitelích úspěch stojí a padá?

„Jednotné zemědělské družstvo bylo také přes odpor všech sedláků a vesele to provedli.“

To je poměrně kruté přirovnání.

„Reálná šance na plošnou inkluzi tu je. Má podporu Evropské unie a řadu peněz z norských fondů. Čili promoakce běží. Myslím, že se jim to může povést.“

Brusel na nás tlačí, protože pod záminkou LMP prý segregujeme zdravé romské děti. Mají pravdu?

„Tlak z Bruselu je, protože ty vládnoucí skupiny tam jsou takového neomarxistického založení. Řada českých druhů ve zbrani toho ráda využívá. Dělají okolo toho tyátr, vydávají rozhodnutí proti ČR, že diskriminuje Romy, a další nesmysly. Máloco funguje jako školství ve vztahu k této menšině. Tisíce lidí s láskou učí v romských třídách nebo na severu Čech, kde je spousta těchto dětí. Že bychom je nějak diskriminovali, je nesmysl. Nediskriminujeme vietnamské děti, což je komunita, která dosahuje vynikajících výsledků.“

Jak lze současná opatření k inkluzi vylepšit?

„Ten zákon bych zrušil. Pokud je škola bohatá, může si udělat třídičku pro tyto děti. Stát může dávat peníze na podpůrná opatření a asistenty v rámci podpory. Ale já bych peníze raději dal přímo ředitelům škol. Ti nejlépe vědí, jak je využít.“

Součástí inkluze jsou podpůrná opatření. Tedy všechny děti se speciálními potřebami, nejen mentálně postižené, dostanou to, co jim dosud chybělo, aby se mohly na základce lépe vzdělávat. Co by se stalo, kdyby se s novelou zametlo? Jak by se rodiče dostali k penězům?

„Česká republika je pořád relativně bohatá země, ale ta opatření jsou velice drahá. Vezměte si, že je ve třídě jeden asistent. Když bere 15 tisíc korun, krát 12, do toho sociální, zdravotní, tak jsme na školném 200 tisíc korun pro tohoto jednoho žáka. Což je školné na nejdražších školách v republice, na které skoro nikdo nemá. Kolik takovýchto hyperdrahých školných si může dovolit jedna škola? Když tam to dítě má jedno, je to v pohodě, ale když jich tam bude mít deset… Mluvíme o tom, že pedagogové mají málo peněz, což je pravda. Avšak miliardy, které by mohli dostat do nenárokové části mzdy, vrhneme do systému někam, kde to nebylo.“

Tedy priorita je podle vás jinde…

„Prioritou je zvýšit učitelům mzdy a dovolit ředitelům, ať peníze použijí na mzdové prostředky.“

Jste odpůrce inkluze jako takové, anebo jenom formy, v níž si ji představuje ministerstvo?

„Jsem odpůrce inkluze jako takové, protože je to naprosto nepromyšlený krok. To je, jako když se narodí miminko, které má kilo, a místo toho, aby ho dali do inkubátoru, zařadí ho na normální novorozenecké oddělení. Jsou tady děti s různými mentálními handicapy, které potřebují speciální pedagogy. Ministerstvo speciální školy ruší a děti pošle do normálních škol, kde bude jakýsi asistent.“

Ministerstvo ale tvrdí, že speciální pedagogové budou působit na běžných základkách. A s nimi budou moci učitelé konzultovat, jak se o inkludované dítě postarat.

„Speciální pedagogové se brání, běžní pedagogové se brání a ministerstvo to různě chlácholí a lže. Zatím jsou tu asistenti, kteří v řadě případů vykonávají pedagogický dozor. V lepším případě je to učitel, který dítko separátně učí, protože to jinak nejde. Představme si, že děti řeší úlohu, v níž jede cyklista z místa A na místo B dvacítkou, za ním vyrazí nákladní auto po půlhodině padesátkou. A pak tam sedí dítě, které nechápe, co je padesát. Jaký má taková výuka smysl?“

Takže tvrdíte, že ani přítomnost speciálního pedagoga by nepomohla?

„Bude to lepší, ale to je vyloženě chlácholení veřejnosti, aby se urazila vlna odporu. Stejně jako lhaní, že se speciální školy neruší. Ony se neruší, ale budou muset vyučovat podle normálního vzdělávacího programu. To je, jako kdybyste chtěli z nějakého důvodu zrušit holiče, ale řekli jste: To holičství se neruší, to může existovat, bude se to jmenovat holičství, ale nesmí se tam stříhat.“

Co dalšího zaznělo ve Studiu Blesk? Podívejte se na video:

Video Václav Klaus mladší byl hostem Studia Blesk - Blesk TV

 

Další videa
Články odjinud