Konec podvodům? Vláda přitvrdila u testování cizinců z češtiny

Autor: ČTK, zst - 
18. 1. 2016
14:29

Vláda schválila návrh, jehož cílem je zamezit podvodům při zkouškách z češtiny cizinců žádajících v Česku o trvalý pobyt. Vládní nařízení navazující na novelu zákona o pobytu cizinců počítá s řadou protikorupčních opatření. Soukromé jazykové školy, kde bylo nejvíce problémů, by měly přijít o právo tyto zkoušky organizovat. Testovat budou jen školy zřízené kraji.

Impulzem ke změně, kterou navrhla ministerstva školství a vnitra, bylo trestní stíhání několika zaměstnanců soukromých jazykových škol, kteří údajně za úplatek zajišťovali cizincům výsledky testů.

„Dlouhodobě jsou zaznamenávány záměny osob při zkouškách, kdy se místo cizince dostaví na zkoušku jiná osoba s příslušnou znalostí českého jazyka,“ upozornilo ministerstvo školství v podkladech pro vládu. Pro snížení rizika špatné identifikace uchazečů se po dohodě se zástupci škol registrace na zkoušku účastní i zástupci cizinecké policie.

Dalším nešvarem je podle ministerstva činnost takzvaných zprostředkovatelů, kteří se snaží ovlivnit průběh zkoušek a pro některé cizince získat osvědčení nelegálně.

Stopka pro soukromé i vysoké školy

Vedle soukromých jazykových škol mají přestat zkoušet také pracoviště vysokých škol, která využívalo minimum cizinců. Jedinou výjimkou bude Ústav jazykové a odborné přípravy Univerzity Karlovy v Praze, který je členem Asociace jazykových zkušebních institucí v Evropě (ALTE). Jinak by se testy měly psát pouze v jazykových školách zřízených kraji, které mají právo pořádat státní jazykové zkoušky.

Omezení podle údajů ministerstva školství dopadne na šest škol, které od začátku listopadu 2014 do konce dubna 2015 vyzkoušely 629 úspěšných uchazečů. Představovalo to necelou čtvrtinu ze 2655 lidí, kteří zkoušku v tomto období zvládli.

Od ledna 2008, kdy byl tento systém spuštěn, do 30. dubna 2015 bylo vyzkoušeno více než 55 tisíc úspěšných uchazečů. V posledním sledovaném období, které začalo listopadem 2014, testy úspěšně zvládlo asi 2600 lidí. Počet zájemců o zkoušku trvale klesá.

Od roku 2018 budou muset cizinci umět česky lépe

Nyní musejí cizinci prokázat znalost češtiny na úrovni A1. Ministerstvo vnitra v materiálu, který v červenci schválila vláda, počítá se zvýšením úrovně zkoušky na A2 od roku 2018. Ministerstvo školství upozorňuje, že to vzhledem k současné sedmdesátiprocentní úspěšnosti může být rizikové. Vyšší požadavky by se mohly stát umělým filtrem.

Vládní nařízení by se mělo do praxe dostat co nejrychleji. Ministerstvo školství navrhovalo, aby bylo účinné dnem vyhlášení.

mrd.vola ( 19. ledna 2016 06:30 )

táhni do p.rdele, vyš.ukanej ***e

tomik007 ( 18. ledna 2016 20:37 )

 TEST 1 - veproknedlozelo a pulitr Staropramenu, nechces se integrovat - tak makej zpatky.

Helehelenka ( 18. ledna 2016 17:53 )

chťíc, nesa). Doporučené žešení: Tvožit pšechodňíki zásadňe pšidáňím univerzálňí koncofki -fšíce ke tšetí osobje jednotného čísla (schledafšíce, chcefšíce, nesefšíce). Alternativní žešení: Neegzistuje.

Helehelenka ( 18. ledna 2016 17:51 )

Zejména v poslední době se ukazuje, že český jazyk způsobuje všemi svými pravidly, výjimkami z pravidel, archaickými vazbami a dalšími nástrahami značné potíže nejen cizincům, ale ve stále větší míře i rodilým Čechům. Ústav pro jazyk český se proto rozhodl zmapovat kritická místa naší psané i mluvené řeči a vydal o nich obsáhlou zprávu: 1.problém: Mnohá slova se jinak čtou, než píšou (sníh, mráz,běh, paměť). Doporučené řešení: Psát slova tak, jak se čtou (sních, bjech, pamňeť). Alternativní řešení: Číst slova tak, jak se píšou (sníh, mráz, běh, paměť). 2.problém : Ďěleňí slof na konci řátky je něgdy velice komplikované (po-drobit, pod-robit). Doporučené řešení: Ďelit slova tak, jak to jde (p-drobit). Alternativní řešení: Neďelit slova vůbec (podrobit). 3.problém: Mňeká a tvrdá i zejména f koncofkách sloves v min. čase (ale i jinde) nemají žádnou vypovídací hodnotu a nedají se naučit (na plovárňe byly dvje ženy a dvjesťe mužů). Doporučené řešení: Zrušit tvrdé y a vyjmenovaná slova (na plovárňe bili dvje ženi a dvjesťě mužů). Alternativní řešení: Zrušit mňeké i a vyjmenovat fšechno (na plovárňe byly dvje ženy a dvjesťe mužů). 4.problém: Hlásku ř už dneska neumí pomalu ňigdo říct (řeřicha, zvjeř). Doporučené řešení: Nahraďit hlásku ř hláskou ž, v nezňelé podobje pak hláskou š (žežicha, zvješ). Alternativní řešení: Nahraďit hlásku ř hláskou z, v nezňelé podobje pak hláskou s (zezicha, zvjes). 5.problém: Pravidla pro psaní čárek sou pšíliš složitá (vím, že je to ťešké, a bojím se toho). Doporučené žešení: Nepsat čárki ňigde (vím že je to ťešké a bojím se toho). Alternativní žešení: Psát čárki fšude (vím, že, je, to, ťešké, a, bojím, se, toho). 6.problém: Rozlišováňí čárki a kroušku nat u nemá žádnou vipovídací hodnotu a nedá se naučit (zúčastňit se, zůstat). Doporučené žešení: Psát nat u vždi jen čárku (zúčastňit se, zústat). Alternativní žešení: Psát nat u vždi jen kroužek (zůčastňit se, zůstat). 7.problém: Koncofki pšechodňíkú sou aš pšemršťeňe složité (schledavše, chť

aaobcanka ( 18. ledna 2016 16:22 )

Karel Loskot, Beroun

Britanie pokrocila nejdal v integraci ! Uz navrhuje prijmout nektere zasady prava saria do sveho soudniho systemu. A mesity tam rostou jak houby po desti. Za chvili zacneme prijimat bile uprchliky z Anglie !

Zobrazit celou diskusi
1080p 720p 360p
Další videa