„Nechala jsem se zlákat reklamou a doufala, že mi sluchátka pomohou lépe slyšet televizi. Musím si ji totiž jinak pouštět hodně nahlas. Moc jsem se na ně těšila a byla jsem zklamaná, protože vůbec nefungovala,“ vzpomíná paní Božena, která proto sluchátka hned třetí den zabalila do balíčku a přes poštu odeslala dle instrukcí zpět.
„Ještě jsem jim tam vše popsala v dopise a poprosila je o vrácení peněz, protože jsem na celou domácnost už 11 let sama a 1475 korun je pro mě opravdu hodně peněz,“ popsala Blesku s tím, že se jí po odeslání balíku nikdo již neozval. To bylo v květnu loňského (!) roku…
Stejný případ
V deníku Blesk pak narazila na skoro identický případ paní Marie z Ostravy. „V tu chvíli jsem si vzpomněla, že se mi stále nikdo neozval, a zaslala jsem vám svůj příběh,“ pokračuje paní Koláčková. Ombudsman Blesku oslovil prodejce a ten problém začal řešit. „Omluvili se mi, že to bylo někde ve skladu, že to bylo posláno na špatnou adresu, ale asi se vymluvili, protože jsem na balíček napsala tu adresu, kterou měli uvedenou oni,“ říká nyní seniorka, která tak po roce získala zpět peníze za vrácená sluchátka. „Jsem ráda, že jsem sebrala odvahu a napsala Blesku. Vše se nyní tak zdražuje a každá koruna se hodí. Jsem opravdu moc a moc ráda,“ radovala se paní Božena.
„Musím říci, že jsem s tím ani nepočítala, že by to vyšlo. Beru to jako peněžní injekci do mého rozpočtu. To víte, když žije člověk sám a musí poplatit vše z jednoho důchodu,“ uzavřela s úsměvem Božena Koláčková.
Ombudsman Blesku: Nevěřte na zázraky
„Velice mě těší, že paní Koláčková získala své peníze nazpět, byť si na ně musela počkat více než rok. Pamatujte však, že nejlepší prevencí problémů plynoucích z pochybných nabídek apelujících na záchranu či zlepšení vašeho zdraví je na ně vůbec nereagovat,“ hodnotí Ombudsman Blesku Mgr. Lukáš Zelený, který pomáhal paní Boženě v jejím případu.
„A buďte ostražití! Obdobní obchodníci, často označovaní jako obchodníci se zranitelností, nemusejí vždy vystupovat pouze jako prodejci, ale také jako poradci, koučové nebo léčitelé,“ dodává.
Pozor na manipulace a klamání
Ve většině případů se od prodejce dozvíte, že jím nabízené zboží dokáže pozitivně ovlivnit zdravotní stav váš i vašich blízkých. „Uslyšíte věty typu: „Chcete, aby vaše vnoučata trpěla nemocemi?“ nebo „Vy už na tomhle světě nechcete být? Tak pro sebe něco udělejte, peníze nejsou všechno,“ a tak dále. Na slova o zdraví – jeho zlepšení či znovunabytí – slyší každý. A je jedno, zda se nabízejí naslouchadla, masážní přístroje, »léčebné« lampy či »zázračné« pilulky, amulety, talismany či cokoliv dalšího.
Pokud prodejce slibuje, že jeho výrobek či přípravek je vhodnou nebo i lepší alternativou k lékařem předepsanému léčivu či postupu, může se dopouštět klamavého konání, což je zákonem zakázaná nekalá obchodní praktika. A hrozí mu za to vysoká pokuta,“ varuje Lukáš Zelený.
Poraďte se se svým lékařem
Ombudsman Blesku Lukáš Zelený se rozhodl na závěr varovat všechny čtenáře Blesku: „Nechám-li stranou zboží, jako jsou „léčebné“ lampy, které nepomohou a snad ani neublíží, důrazně varuji před zázračnými výrobky, které mají vyléčit kde, co. Nevyléčí, ale naopak si můžete koledovat o zhoršení svého zdravotního stavu. Raději navštivte svého lékaře a poraďte se s ním.“
Potřebujete OMBUDSMANA BLESKU?
NAPIŠTE NÁM SVÉ PŘÍBĚHY
Na adresu redakce: Blesk OMBUDSMAN, Komunardů 42, 170 00 Praha 7, nebo na e-mailovou adresu: ombudsman@cncenter.cz Nezapomeňte připsat také svoje telefonní číslo.
Podmínkou je zveřejnění vašeho příběhu v deníku Blesk a reportáže na Blesk.cz!
Prosíme čtenáře, aby nám nezasílali originály dokumentů – vzhledem k množství je nemůžeme vracet. Upozorňujeme na to, že jednotlivé příběhy redakce sama vybírá dle uvážení.