Za čtrnáctidenní dovolenou v polovině května v hotelu s all inclusive zaplatily 41 400 korun. „Dovolenou jsme braly jako zdravotní, a tak jsme ji i vybíraly, protože obě trpíme astmatem a CHOPN (chronickou obstrukční plicní nemocí) IV. stupně,“ vypráví bývalá průvodkyně cestovní kanceláře Andrea z Horní Suché s tím, že místo rekreace musely na hotelu řešit pokoj zamořený štěnicemi.

„Byly všude v matracích. Než jsme si s maminkou uvědomily, o co jde, byly jsme celé poštípané, tělo samý flek,“ popisuje Andrea. „Živou štěnici jsme neviděly, ale na prostěradlech byly ráno stopy krve a na matracích byl trus štěnic s mrtvou štěnicí. Vše zjištěno manažerkou hotelu,“ tvrdí Andrea.

„A to nebylo všechno, po těch štípancích se rozjela v mém těle silná alergická reakce. Za ošetření lékařem žádal hotel 350 eur, ačkoliv jsme měly řádné pojištění přímo ve smlouvě zájezdu. Zástupkyně CK Itaka ani delegátka se s námi vůbec nechtěly o selhání údajně luxusního hotelu Blue Sea Beach Resort bavit,“ říká.

Jediné, co se jim prý podařilo na hotelu vybojovat, byla výměna matrací. „A tvrdili nám, že nás poštípali komáři. Nevěřili, že šlo o štěnice, máme je ale nafocené. Štípance navíc nesvědily, jak to bývá u komárů,“ pokračuje.

Chvalte, vyhrajete?

A co na to cestovka? „CK Itaka se k tomu postavila tak, že pokud budeme dál o této skutečnosti hovořit a trvat na výměně pokoje, vyhodí nás z hotelu zcela bez náhrady,“ krčí rameny turistka. „Následně jsme začaly s mámou hledat jiný hotel a zjišťovaly jsme také možnost předčasného návratu domů, bohužel nic přímo zpátky neletělo. V pokoji se štěnicemi jsme tak musely zůstat do konce pobytu,“ připomíná maminka Olga.

A tvrdí, že nebyly samy, koho tu štěnice poštípaly. „Kladné recenze si CK Itaka zajišťovala tak, že zasílala dotazníky spokojenosti, které byly zařazeny do slosování o výhru zájezdu. Na tento hotel totiž byly jen pozitivní recenze, a přitom se štěnicemi musel být jistě problém již před naším příjezdem,“ míní penzistka Olga.

Reklamace? Zapomeňte

„Obě jsme kýchaly, smrkaly, od lékařky jsme po příletu dostaly antibiotika na 14 dní. Dokonce dcera v noci mívala astmatické záchvaty – trus štěnic se drží v prachových částicích a poté se dostává do vzduchu. Dusila se. V červnu pak skončila na kortikoidech. Navíc se bojíme, že jsme si štěnice vezly s sebou domů v zavazadlech. Zdravotně jsme na tom hůř než před odletem,“ říká s tím, že mají obě dvě nasazenou léčbu kortikoidy, která potrvá tři měsíce.

„Teď nám přišlo vyjádření z CK Itaka, že reklamaci neuznávají, že doufají, že máme krásné vzpomínky na pobyt u moře. Toto je vrchol drzosti a arogance. Ne, žádné milé vzpomínky na pobyt u moře s CK Itaka nemáme,“ vzkazují nespokojené rekreantky. Cestovní kancelář Itaka dosud svoje vyjádření nezaslala. A to i přes několik urgencí…

Zničené věci a vyhozená zavazadla

Poté, co obě dorazily domů, vrhly se na praní a dezinfikování věcí. „Většina věcí se ale nutným vypráním na vyšší teplotu zničila a vznikla nám tímto škoda. Zavazadla nám dokonce krajská hygienická stanice doporučila vyhodit a rozhodně dál nepoužívat,“ tvrdí Olga.

Ombudsman Blesku Mgr. Jakub Keresteši
Autor: Tonda Tran

Mají nárok na slevu a bolestné za pokousání

V případě výskytu štěnic je podle Ombudsmana Blesku Mgr. Jakuba Kerestešiho dobré neprodleně informovat cestovní kancelář a zajistit dostatečné důkazy, fotodokumentaci nebo videodokumentaci pro následné vymáhání náhrady.

„Přímo na místě je vhodné požadovat výměnu pokoje a odborný zákrok ve vztahu k osobním věcem a oblečení, aby nedošlo k přenosu do nového pokoje,“ radí Keresteši s tím, že pokud nedojde k nápravě vady a situace je neodkladná jako v tomto případě, je možné nápravu zajistit na vlastní účet a vzniklé náklady následně požadovat po cestovní kanceláři.

„Cestovní kanceláře výskyt hmyzu opakovaně svádí na rozdílné klima a obvyklost jiných druhů. Tato tvrzení lze akceptovat v případě vyššího výskytu komárů, který je v blízkosti vodních ploch očekávatelný. Taktéž ještěrka proběhnuvší po chodbě hotelu je možná příjemné zpestření, nicméně výskyt švábů a štěnic již jednoznačně prokazuje hygienické závady, a tedy vadu zájezdu,“ uvádí Jakub Keresteši.

Jak tedy mají matka s dcerou nyní postupovat?

„V daném případě bych doporučoval požadovat nejen slevu z ceny zájezdu za výskyt hmyzu, a to podle frankfurtské tabulky až 50% s ohledem na typ hmyzu a množství, ale taktéž náhradu újmy za narušení dovolené a též případně bolestné za pokousání,“ radí dále Keresteši a dodává:

„Škodu na věcech je možné požadovat, upřednostňuje se však jiné řešení než rovnou vyhození věcí, náklady na repelentní přípravky či odborné odstranění je možné požadovat.“

Potřebujete Ombudsmana Blesku?

NAPIŠTE NÁM SVÉ PŘÍBĚHY

Na adresu redakce: Blesk OMBUDSMAN, Komunardů 42, 170 00 Praha 7 nebo na e-mailovou adresu: ombudsman@cncenter.cz

Nezapomeňte připsat také svoje telefonní číslo. Podmínkou je zveřejnění vašeho příběhu v deníku Blesk a reportáže na Blesk.cz!

 

Video
Video se připravuje ...

Infektolog o zákeřné borelióze. Jak se chránit a jaké má následky? Pavlína Horáková

Fotogalerie
14 fotografií