Článek, který paní Boženu inspiroval, byl příběh paní Marie z Ostravy, které Ombudsman Blesku pomohl se získáním peněz za nefungující sluchátka. „Když jsem četla ty řádky, tak jsem uviděla úplně sebe. I mě zaujal inzerát, protože mám problém se sluchem,“ popsala Blesku důvod, proč se rozhodla sluchátka za 1475 korun objednat.
Vrátila je
Když dorazila a ona je celá natěšená vybalila, přišlo zklamání. „Vůbec nefungovaly. A jelikož bylo v inzerátu napsáno, že není problém je vrátit, hezky jsem je zabalila a odeslala do tří dnů zpět,“ pokračuje paní Božena. Nikdo se neozval „Už 11 let jsem sama. Vše musím utáhnout z důchodu, proto je to pro mě hodně peněz,“ vysvětluje s tím, že po zaslání balíčku zpět se jí nikdo neozval.
A tak čekala a čekala…
„Až jsem pak zase jednou viděla rubriku Ombudsman Blesku a vzpomněla jsem si, že jsem nedostala peníze zpět. I když jsem balíček odeslala přesně na tu adresu, jak bylo napsáno na tom inzerátu. A tak jsem vám napsala, jak jsem dopadla já,“ prozrazuje seniorka, která svým příběhem chce především varovat ostatní, ať si dávají pozor, od koho a co kupují.
Odpověděli rychle… …na řešení se čeká!
Jelikož Ombudsman Blesku už po úšpěšně vyřešeném případu paní Marie Urbanské věděl, kam se obrátit, kontaktoval kvůli nefungujícím sluchátkům stejnou firmu. Na e-mailovou adresu cz@24customercare.com, ze které společnost komunikuje, poslal dotaz na reklamaci paní Boženy Koláčkové.
Reakce přišla hned druhý den: „…pod daným jménem evidujeme několik zákazníků, ale adresa nesedí. Prosíme o doplnění tel. čísla ze kterého byla objednávka vytvářena, abychom Vaši žádost mohli vyřídit.“
Požadované telefonní číslo jsme zaslali a přišla zpráva, že firma věc prověří a paní Koláčkovou bude kontaktovat. Na výsledek netrpělivě čekáme.
Ombudsman Blesku: Prodejce musí vrátit peníze!
Paní Marii Urbanské pomáhal Ombudsman Blesku Mgr. Lukáš Zelený. Bylo tedy jasné, že se ujme i Boženy Koláčkové. „Při koupi zboží takzvaně na dálku (třeba právě po telefonu či i písemnou odpovědí na inzerát) má spotřebitel 14 dnů od převzetí výrobku nárok na to, aby u prodejce uplatnil možnost odstoupit od smlouvy bez udání důvodu. Uvedená lhůta se dále prodlužuje o dobu, po kterou nebyl spotřebitel o svých právech ze strany obchodníka náležitě poučen, a to maximálně o jeden rok,“ uvádí na začátek Lukáš Zelený.
Po odstoupení od smlouvy má prodejce povinnost vrátit zákazníkovi do 14 dnů všechny peněžní prostředky včetně nákladů na dodání, které od něho na základě smlouvy přijal. „Paní Koláčkové lze jedině doporučit, aby si uschovala všechny doklady prokazující odstoupení od smlouvy i odeslání zboží,“ říká Lukáš Zelený s tím, že jelikož prodejce nevrátil peněžní prostředky ve stanovené lhůtě, ocitl se ve smyslu zákona v prodlení. Paní Koláčková tak může požadovat i úroky z prodlení.
Když nepomůže předžalobní výzva, je tu soud
V případě, že se prodejce nadále nebude mít k tomu, aby vrátil peníze, může jej paní Koláčková vyzvat k plnění i takzvanou předžalobní výzvou. „Její zaslání ji nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale dlužník je tímto krokem jasně upozorněn na odhodlaní spor dále řešit a zároveň na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů,“ uvádí Lukáš Zelený.
„Vzhledem k tomu, že se jedná o zahraničního prodejce, šlo by v tomto případě o přeshraniční spor. A proto předtím, než by se paní Koláčková obrátila na soud, by bylo vhodné kontaktovat advokáta nebo některou ze spotřebitelských či občanských poraden,“ doplnil Zelený.
Pomoci může i Evropské spotřebitelské centrum
Paní Koláčková by se mohla zkusit obrátit i na Evropské spotřebitelské centrum působící při České obchodní inspekci, které bezplatně, rychle a efektivně pomáhá spotřebitelům řešit spory s obchodníky z jiného členského státu Evropské unie, Islandu nebo Norska. Více informací o činnosti centra je možné najít na webové stránce www.evropskyspotrebitel.cz.
Potřebujete OMBUDSMANA BLESKU?
NAPIŠTE NÁM SVÉ PŘÍBĚHY
Na adresu redakce: Blesk OMBUDSMAN, Komunardů 42, 170 00 Praha 7, nebo na e-mailovou adresu: ombudsman@cncenter.cz
Nezapomeňte připsat také svoje telefonní číslo. Podmínkou je zveřejnění vašeho příběhu v deníku Blesk a reportáže na Blesk.cz! Prosíme čtenáře, aby nám nezasílali originály dokumentů – vzhledem k množství je nemůžeme vracet. Upozorňujeme na to, že jednotlivé příběhy redakce sama vybírá dle uvážení.
Policisté připravili preventivní informační kampaň proti podvodníkům, kteří kupčí s falešnými lístky na hokejové zápasy v rámci mistrovství světa v Praze. Policie České republiky