Paní Jarmila se obrátila na Ombudsmana Blesku poté, co zjistila, jak moc naletěla. „Zavolejte hned a získejte jedno ze 100 balení magnetických náramků zcela zdarma. Neodkládejte – rozhoduje pořadí přihlášek. Nabídka platí do 23. 10. 2023,“ stálo v inzerátu, který upoutal pozornost seniorky. Stejně tak jako další věty: „Tento magnetický náramek dělá zázraky!“ nebo: Vyzkoušejte kúru za 0 Kč... Nová bezplatná zbraň pro boj s bolestí!“

Zaplatíte...

„Zajímalo mě to, tak jsem zavolala. Telefon byl obsazený a asi za půl hodiny mi volala paní s tím, že mi náramek zdarma pošle a několik minut mluvila. Dozvěděla jsem se, že mi ho přivezou a zaplatím 570 Kč. Nabízela, že mi pošle dva náramky, což jsem odmítla. Chtěla jsem jen jeden pro syna,“ vyprávěla na svůj věk příjemná a stále čiperná žena, která si sama stále vaří i nakupuje. Náramek obdržela, ale protože ho syn nechtěl, řekla si, že ho tedy bude nosit ona.

Odpadly kamínky

„Je to ale hrůza. Mám 56 kilogramů a štíhlou ruku. Náramek je roztažitelný. Když se ale navléká, tak ty dílky s ostrými hranami skřípnou kůži na ruce, a to i pak při pohybu. Nedá se to nosit. A o výsledku léčebném ani nemluvím,“ podotkla.

„Je to šmejd a chci varovat ostatní, aby se nenapálili. Ráda bych se dozvěděla váš názor, zda je 570 Kč za náramek „zdarma“ v pořádku. Kamínky nebo z čeho to je, které byly zasazeny ve vnitřní části náramku, odpadaly. Pár červených jsem našla,“ přiblížila.

Výrobce z USA

Na inzerátu je uvedená mailová adresa contactcz@globalreversed.com s tím, že výrobce je fi rma Jayden Corepromotion LLC se sídlem v Los Angeles. Pak se zde nachází pouze telefonní spojení 555 441 740.

Nejmenovaný odborník

Aby prodejce těchto magnetických náramků nalákal co nejvíce důvěřivců, přidal do inzerátu také vyjádření odborníka! „Systematická nošení těchto bezplatných magnetických šperků je tím nejlepším pro lidi, kteří denně bojují s chronickou bolestí a předcházejí rozvoji závažných onemocnění,“ vyjadřuje se v reklamním článku „specialista v oboru magnetoterapie“, ovšem beze jména.

„Jsem po operaci kyčle. Náramek jsem nosila, ale žádné léčivé impulzy, které měly údajně proniknout hluboko do těla, jsem za 72 hodin, jak píší, necítila. Ani po delší době,“ popisuje vlastní zkušenost paní Jarmila.

Slíbili vrátit peníze

Poté, co Blesk oslovil přes e-mail prodejce náramku, přišla rychlá reakce: „Náramek měl zřejmě vadu již z výroby, potřebujeme s paní hovořit z reklamačního oddělení a finanční náhrada jí bude v plném rozsahu zaslána na bankovní účet po jeho doplnění. Paní podle Vámi zadaných informací bez jejího telefonního čísla ale nelze dohledat. Prosím o doplnění elektronickou cestou, děkuji,“ napsala Jitka Nováková z reklamačního oddělení.

Po doplnění požadovaných podkladů napsala: „Informace k výplatě jsem předala výrobci. Paní obdrží částku 570 Kč. Náramek nemusíte zasílat zpět, stačí v tuto chvíli Vámi zaslané fotky,“ odepsala Nováková.

Lhůta na vrácení? V tomto případě rok a 14 dní!

Paní Jarmila uzavřela podle Ombudsmana Blesku takzvanou distanční smlouvu. Při jejím sjednávání se s prodejcem osobně nesetkala, ale na základě inzerátu ji uzavřela na dálku, v tomto případě po telefonu.

„Ze zákona lze od takto uzavíraných smluv odstoupit bez uvedení důvodu a bez jakékoliv sankce do 14 dnů od převzetí zboží. Jelikož prodejce nepoučil paní Jarmilu o jejím právu na vrácení výrobku, prodlužuje se lhůta k odstoupení na jeden rok a čtrnáct dnů. Takže paní Jarmila má na vykonání tohoto kroku ještě dostatek času,“ vysvětluje Ombudsman Blesku Mgr. Lukáš Zelený.

Mgr. Lukáš Zelený, člen Rady Českého telekomunikačního úřadu a odborník na práva spotřebitelů
Autor: Tonda Tran

Odstoupení od smlouvy může paní Jarmila učinit vůči tomu, kdo jí výrobek prodal, i telefonickou či elektronickou cestou. „Samozřejmě by však bylo lepší využít klasickou písemnou formu, která je průkaznější, i když ji zákon nevyžaduje. Jenže paní Jarmila má k dispozici pouze telefonní číslo a e-mailovou adresu z inzerátu. Žádný jiný kontaktní údaj není znám. Podstatné je, že pro dodržení lhůty pro odstoupení stačí, bude-li oznámení o odstoupení nejpozději poslední den lhůty sděleno prodejci,“ říká dále Lukáš Zelený.

„Prodejce má rovněž čtrnáctidenní lhůtu počítanou ode dne odstoupení pro vrácení veškerých peněžních prostředků, včetně nákladů na dodání, které od paní Jarmily na základě smlouvy přijal,“ upozorňuje Zelený.

Reklamace

Mimo to je možné vadné zboží reklamovat. „I reklamaci lze uplatnit prostřednictvím telefonátu. V tomto konkrétním případě by to však nebylo vhodným řešením, jednoznačně lze doporučit možnost první, tedy odstoupení od smlouvy,“ vysvětluje Ombudsman Blesku.

Další možnost V případě neshody s prodejcem má paní Jarmila možnost využít službu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Cílem tohoto řešení je dospět ke smírnému urovnání sporu a dohodě stran, přičemž návrh na zahájení mimosoudního řešení spotřebitelského sporu je možné podat prostřednictvím webového formuláře na webových stránkách inspekce (adr.coi.cz).

Potřebujete OMBUDSMANA BLESKU?

NAPIŠTE NÁM SVÉ PŘÍBĚHY Na adresu redakce: Blesk OMBUDSMAN, Komunardů 42, 170 00 Praha 7, nebo na e-mailovou adresu: ombudsman@cncenter.cz

Nezapomeňte připsat také svoje telefonní číslo.

Podmínkou je zveřejnění vašeho příběhu v deníku Blesk a reportáže na Blesk.cz!

Prosíme čtenáře, aby nám nezasílali originály dokumentů – vzhledem k množství je nemůžeme vracet. Upozorňujeme na to, že jednotlivé příběhy redakce sama vybírá dle uvážení.

 

Video
Video se připravuje ...

Muž sejmul seniorku pěstí, skončil ve vězení. Policie ČR

Fotogalerie
7 fotografií