Příběh milující babičky, která chtěla překvapit vnoučka figurkami Ninja, Blesk zveřejnil v loňském roce. Tehdy už paní Greslová řešila nedodanou zásilku od e-shopu Rivalenti rok a půl. Byla smířená s tím, že želvy Ninja nebudou, tak se alespoň snažila získat zpět 787 korun, které za ně 17. března 2022 zaplatila. Ombudsman Blesku slíbil pomoc a společnost Rivalenti kontaktoval.
Dozvěděl se zajímavou informaci: „Paní Greslová nás kontaktovala e-mailem dne 4. 1. 2023 s informací, že jí nebylo doručeno zboží z objednávky. Ještě téhož dne jsme ji požádali, aby vyplnila reklamační protokol pro nedoručené zboží, na jehož základě bude platba refundována. Bohužel, od té doby nás již paní Greslová nekontaktovala a stejně tak nebyla zaslána ani reklamace,“ dorazilo do Blesku.
Vyplněno
I když se tvrzení společnosti a paní Hany rozcházejí (Hana prý o reklamaci informovaná nebyla – pozn. red.), rozhodla se redaktorka Blesku vyplnit reklamační protokol za paní Greslovou. A čekala na reakci.
Zase špatně
Po pár dnech přišla zpráva. „Je nám velice líto, ale musíme zdvořile oznámit, že vaši reklamaci nedoručené zásilky jsme se pokusili vyřídit u dodavatele zboží a bohužel byla ze strany dodavatele zamítnuta. V tomto případě se jedná o finální rozhodnutí ze strany prodejce, a i přesto, že jsme dělali vše, co bylo v našich silách, tak nejsme schopni žádným způsobem ovlivnit rozhodnutí dodavatele.
Vrácení platby tedy není v našich možnostech. Jedním z důvodů zamítnutí ze strany dodavatele může být ten, že byla špatně zadaná adresa (ulice bez čísla, špatné psč...),“ napsal e-shop Rivalenti.cz paní Haně 15. ledna.
Výmluvy
To, že balíček nedorazil, nemohlo být špatně zadanou adresou, neboť byla stejná jako ta, kam za paní Greslovou vyrazil Blesk na reportáž. E-shop Rivalenti tedy dostal od deníku Blesk další dotazy i s vyjádřením Ombudsmana Blesku Mgr. Lukáše Zeleného, který se jednoznačně postavil na stranu paní Hany.
Dobrý konec!
Po dvou urgencích redakce přišlo konečně vyjádření, které potěšilo Blesk i paní Greslovou. „Přestože dodavatel reklamaci zamítl a my nemáme žádné podklady o tom, že by zásilka opravdu nebyla doručena, bude paní Haně Greslové zaslána částka ve výši 787 Kč,“ napsala společnost s tím, že tak staré objednávky již nejde vyhledat, záznamy o zásilkách se průběžně mažou, a v roce 2022 měla navíc nákupní galerie Rivalenti.cz jiného majitele.
Kdo vypadá jako e-shop, musí se chovat jako e-shop!
Jedním z důvodů, proč nechtěla společnost Rivalenti vrátit peníze, byla informace, že „společnost není provozovatelem platformy, ale pouze lokálním administrátorem platformy pro ČR/SK trh“. Dle jejich tvrzení pak nebyli přímým prodejcem, ale nákupní galerií, a nemohou tak platbu bez zaslání reklamace dodavateli refundovat…
Tento argument Ombudsman Blesku Mgr. Lukáš Zelený vyvrací – tvrzení provozovatele webových stránek Rivalenti.cz společnosti Vesta Active s. r. o., že ve vztazích se spotřebitelem nevystupuje jako prodejce, se objevuje pouze v obchodních podmínkách. Tudíž je možné toto sdělení vyhodnotit jako překvapivé, a proto by vůči spotřebiteli mělo být podle občanského zákoníku neúčinné.
„Jinak řečeno, k takovému sdělení se vůbec nepřihlíží. Když se webový portál tváří jako klasický e-shop a během uzavírání smlouvy není zákazník na skutečnost, že nejedná přímo s prodejcem, nikterak upozorněn, není možné dojít k žádnému jinému závěru, než že jde o překvapivé ujednání. A proto paní Greslová mohla požadovat vrácení peněz přímo po této společnosti,“ tvrdí Lukáš Zelený.
Potřebujete OMBUDSMANA BLESKU?
NAPIŠTE NÁM SVÉ PŘÍBĚHY
Na adresu redakce: Blesk OMBUDSMAN, Komunardů 42, 170 00 Praha 7, nebo na e-mailovou adresu: ombudsman@cncenter.cz Nezapomeňte připsat také svoje telefonní číslo.
Podmínkou je zveřejnění vašeho příběhu v deníku Blesk a reportáže na Blesk.cz
Prosíme čtenáře, aby nám nezasílali originály dokumentů – vzhledem k množství je nemůžeme vracet. Upozorňujeme na to, že jednotlivé příběhy redakce sama vybírá dle uvážení.
Falešná realiťačka podvedla klienty. Policie ČR