V loňském roce syn nastoupil do první třídy a jako správný prvňáček měl samozřejmě nový školní batoh. Po přečtení několika recenzí jsme vybrali značku BECKMANN. „Zdravý batoh BECKMANN je vyroben z kvalitních odolných materiálů, které jsou otěruvzdorné, voděodolné a vysokou gramáží,“ nalákal nás mimo jiné popis na stránkách prodejce, což je takévýhradní distributor této značky. Jelikož se jedná o pořádnou investici, rozhodli jsme se ho pořídit dříve a syn dostal aktovku k narozeninám. Objednávka se uskutečnila v prosinci 2021.

Rok batoh perfektně sloužil. Když jsme ho pak vytáhli v srpnu, aby se udělala revize a příprava na druhou třídu, překvapilo mě, že obrázkové »placky«, které zdobí tašku, se odlupují a vypadají, jako by zpuchřely. Pro lepší vysvětlení – tyto obrázky jsou z druhé strany na suchý zip a dítě si je může vyměňovat podle nálady, nebo podle oblíbeného motivu. K batohu dostal dohromady pět těchto »nálepek«.

Kontaktovala jsem e-shop www.zdravybatoh.cz a reklamovala batoh, respektive ozdoby. Jelikož na svých stránkách prodávají další tyto »nálepky«, nenapadlo mě, že by s mojí reklamací byl problém.

Odpověď přišla celkem brzy: „Vaši objednávku jsme dle e-mailu dohledali, ale na doplňky se reklamace nevztahuje,“ překvapila mě reakce ze zákaznického centra. Nálepky totiž nebyly kupované jako doplněk, ale byly součástí batohu. Zajímá mě, jak to tedy je…

Ombudsman Blesku: Toto tvrzení nemá oporu v zákonu!

„Tvrzení prodejce, že »na doplňky se reklamace nevztahuje«, je třeba jednoznačně odmítnout, jelikož nemá oporu v zákonu,“ komentuje hned Ombudsman Blesku, Mgr. Lukáš Zelený. „Prodejce není oprávněn omezovat právo spotřebitele věc reklamovat a klást podmínky, které zákon nevyžaduje. K takovým požadavkům například v reklamačním řádu nebo v obchodních podmínkách se vůbec nepřihlíží,“ dodává. Spotřebitel podle něj může uplatnit právo z vady, která se vyskytne u spotřebního zboží v době 24 měsíců od převzetí.

Ombudsman Blesku Mgr. Lukáš Zelený
Autor: Tonda Tran

Prodejce má podle zákona o ochraně spotřebitele povinnost vyřídit reklamaci nejpozději do 30 dnů ode dne jejího uplatnění, pokud se se spotřebitelem nedohodne na delší lhůtě. Tato lhůta se vztahuje také na povinnost prodejce informovat spotřebitele o vyřízení reklamace.

„Pokud prodejce nevyřídí reklamaci ve stanovené 30denní lhůtě, může spotřebitel od smlouvy odstoupit, nebo požadovat přiměřenou slevu. V případě odstoupení od smlouvy má prodejce povinnost vrátit spotřebiteli kupní cenu výrobku,“ připomíná Zelený.

I bez dokladu

Za upozornění podle Ombudsmana Blesku stojí i to, že k uplatnění reklamace není potřeba předkládat doklad o zaplacení. „Je však nutné prokázat, že zboží bylo zakoupeno u konkrétního prodejce. To lze učinit například výpisem z účtu nebo i tak, že prodejce dohledá údaje k dané kupní smlouvě ve svém interním systému,“ radí.

Zamítnutá reklamace! Co dělat?

„Pokud prodejce reklamaci zamítne a toto zamítnutí řádně písemně odůvodní, ale spotřebiteli důvody zamítnutí nepřijdou příliš přiléhavé na danou situaci, může se ještě před zahájením sporu obrátit na soudního znalce pro vypracování znaleckého posudku, kterým poté bude rozporovat odůvodnění zamítnuté reklamace.

Vyjde-li posudek ve prospěch spotřebitele, je nutné se opět obrátit na prodejce (nejlépe formou doporučeného dopisu s dodejkou) s odstoupením od smlouvy z důvodu nevyřízení reklamace včas a řádně, což prokazuje právě přiložený posudek znalce. Cenu posudku lze oprávněně požadovat jako účelně vynaložený náklad, spojený s reklamací. Seznam znalců je k dispozici na webových stránkách Ministerstva spravedlnosti ČR www.justice.cz,“ přidává další radu Lukáš Zelený.

A nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporu je možné nalézt na webové adrese adr.coi.cz.

 

Video
Video se připravuje ...

Retro vzpomínka na školu: Stupínek u tabule a fronty na obaly Videoredakce ženských webů

Fotogalerie
8 fotografií