„Vozidlo značky Hyundai Terracan jsem koupil za 144 700 korun v autobazaru EU Automobile v Českých Budějovicích. Druhý den jsem jel na chatu. Auto ztratilo během jízdy výkon, začalo kouřit a na přístrojové desce se rozsvítila kontrolka signalizující poruchu palivového systému,“ popsal závadu Josef Matějka.

Hned se vrátil do autobazaru a snažil se uplatnit opravu nebo reklamaci. „Jednatel mi řekl, abych si opravu zaplatil sám, že reklamace neberou a od smlouvy neodstupují. Že auta prodávají a neberou je zpátky. Nakonec mě poslal do jejich servisu EU Autoservis,“ popisoval anabázi Matějka. V servisu mu řekli, že jde o poruchu palivového systému, oprava by prý vyšla až na 140 000 korun.

„Poslal jsem do autobazaru odstoupení od smlouvy, na kterou mi odpověděl jejich právník, že jsem byl seznámen s celkovým stavem vozidla a že odstoupení je neúčinné,“ dodal zoufale. Pomoc hledal na České obchodní inspekci, psal i na ministerstvo spravedlnosti. Zatím bez výsledku.

„Můj sen trval jenom jeden den. Nemám peníze na advokáty. Mám pocit, že když nepoctiví podnikatelé mají peníze, tak je právo na jejich straně. Koupil jsem si auto na používání, a ne na to, abych šetřil dva roky na opravu,“ povzdechl si Matějka.

Rada Mgr. Petr Novák: Prodejce se snaží zbavit odpovědnosti

„Vzhledem k tomu, že se vady vyskytly již další den po zakoupení, tak se má za to, že se jednalo o vady, které byly na vozidle již před převzetím. Nejde tedy o vady odpovídající míře používání nebo opotřebení, na něž odkazuje prodejce. Skryté vady, které se na vozidle vyskytly, znemožňují jeho užívání, a tak je nyní třeba určit, zda má vozidlo sjednanou jakost. To v praxi znamená porovnat sjednaný stav vozidla (především na základě informací obsažených v kupní smlouvě a informací sdělených prodávajícím) s jeho skutečným stavem. To zajistí znalecký posudek.“

Kupujete ojetinu? Mějte se na pozoru!

V případě koupě vozidla z autobazaru je třeba dbát zvýšené opatrnosti, neboť se jedná o koupi opotřebené věci, a prodávající tak neodpovídá za vady odpovídající míře používání nebo opotřebení! Nadto se na ojetých vozidlech často vyskytují skryté vady, na které prodávající kupujícího neupozorní či mu je dokonce zatají a v kupní smlouvě se „kryje“ uvedením špatného technického stavu vozidla, prohlášením, že kupující byl se stavem vozidla a vadami seznámen apod. „Při nákupu ojetého vozidla doporučuji, aby kupující vozidlo co nejdůkladněji prohlédl, ideálně za přítomnosti nestranného odborníka (např. přizvaného technika autoservisu), který dokáže na vozidle odhalit i skryté technické vady,“ radí právník.

Vyjádření ředitele autobazaru: Kupující věděl, že je vůz ve špatném stavu

„Jedná se o mimořádnou záležitost, kdy kupující nemá dostatek právních prostředků k řádné obraně, k soudu věc nepostoupil, a proto nám »škodí« formou pomluvy. Jednalo se o starší vůz (uvedení do provozu v roce 2006) špatného, dokonce viditelně špatného stavu a kupující byl opakovaně informován o veškerých vadách předmětu koupě. Svou informovanost dokonce potvrdil svým podpisem na příslušném formuláři. Nejsme si vědomi jakéhokoli porušení povinností a domníváme se, že jde o zneužití postavení kupujícího jako spotřebitele.“

 

Fotogalerie
5 fotografií