Pokutu udělil úřad v roce 2012 společnosti Centropol Energy za to, že se dopustila údajně nekalé praktiky při změně dodavatele u konkrétního odběratele. Zákazník nejprve souhlasil s tím, aby přešel k Centropolu, poté ale v řádném termínu změnu dodavatele zrušil, ale plyn mu Centropol Energy přesto bez smlouvy dodával po tři týdny a žádal jeho proplacení.
Podle ERÚ jde o nekalou obchodní praktiku. "Jsme rádi, že Nejvyšší správní soud uznal naše námitky a nařídil nové projednání ve věci. Za udělením pokuty ve výši 80 tisíc korun si stojíme a finální výrok soudu bude důležitý z hlediska budoucího postoje úřadu k řešení záležitostí ochrany spotřebitele," uvedl mluvčí ERÚ Jiří Chvojka.
Krajský soud v Brně letos v červnu pokutu zrušil. Tvrdil, že jednání Centropolu nenaplnilo všechny podmínky nekalé obchodní praktiky uvedené v zákoně o ochraně spotřebitele. NSS výklad Krajského soudu v Brně odmítl. Podle něj by vedl k veřejnoprávní nepostižitelnosti obdobného jednání, které se "významným způsobem dotýká spotřebitelů, jejichž možnost obrany je značně omezená".
ERÚ letos zřídili institut energetického ombudsmana, který zatím vyřídil asi 200 podnětů. "Každý rok se zabýváme zhruba 10.000 podněty i na oddělení ochrany spotřebitele. K Etickému kodexu obchodníka s energiemi se připojilo už více než 40 obchodníků," dodal Chvojka.