Recenze: Smažená zelená rajčata chutnají skvěle v knize i audio podobě

Aktualizováno -
3. července 2023
12:00
3. července 2023
06:00

Vítejte v kavárně Whistle Stop Cafe. Tady se vám dostane všeho, co potřebujete k životu. Dobrých rad, ale především humoru a pochopení. Ať už otevřete knihu spisovatelky Fannie Flagg v papírové podobě, nebo si ji pustíte do uší, budete se královsky bavit.

Smažená zelená rajčata v kavárně Whistle Stop Cafe od Fannie Flagg se dají popsat několika slovy. Pravděpodobně by mezi nimi byly výrazy jako rozkošné, hřejivé, emotivní, milé, zábavné, jímavé, ale i napínavé a určitě skvělé! S třemi vykřičníky. Cesta životem neobyčejně obyčejných postav je o samé podstatě přátelství, lásky a o odvaze překonávat životní výzvy. Nastupte do vozíku, který v zatáčkách střídá okamžiky odehrávající se ve 20. i 80. letech 20. století a začněte rajčata vychutnávat…

Ten den, kdy Idgie Threadgoodeová a Ruth Jamisonová otvíraly svou kavárnu Whistle Stop Cafe, se městečko proměnilo k lepšímu. Bylo to za dob velké hospodářské krize a v jejich kavárně si mnozí z nás připadali jako doma. Mohli jste si dát vajíčka, kukuřičnou kaši, slaninu, smaženou šunku, kávu a úsměv za 25 centů. Ruth byla to nejroztomilejší děvče, které jste kdy mohli potkat. A Idgie? Byla charakter, to se musí nechat. Nezažili jste nikoho tvrdohlavějšího. Ale jak si někdo mohl myslet, že zabila toho chlapa, to vážně nechápu.“ Evelyn se v pečovatelském domě Růžové terasy setkává se starší dámou, paní Threadgoodeovou, která jí vypráví poutavý příběh mnohaletého přátelství a fascinující cesty životem, jehož poselství Evelyn přijímá za své, a konečně vezme svůj život do vlastních rukou.

Jen o trochu starší ročníky, ti, kdo si užívali 90. léta, si možná vzpomenou, že podle knihy natočil režisér Jon Avnet v roce 1991 slavný film Smažená zelená rajčata nominovaný na Oscara a Zlaté glóby v několika kategoriích, s Kathy Bates, Jessicou Tandy, Mary Stuart Masterson a Mary – Louise Parker v hlavních rolích. I filmová verze je nezapomenutelná a stojí za to si ji připomenout, my se ale vrhneme na předlohu. V papírové i zvukové verzi.

Smažená zelená rajčata ve Whistle Stop Cafe: Představitelky filmové verze příběhu režiséra Jona Avneta, Mary Stuart Masterson, Mary-Louise Parker, Kathy Bates a Jessica Tandy. Smažená zelená rajčata ve Whistle Stop Cafe: Představitelky filmové verze příběhu režiséra Jona Avneta, Mary Stuart Masterson, Mary-Louise Parker, Kathy Bates a Jessica Tandy. | Universal Pictures US

Příběh odehrávající se ve Whistle Stop v Alabamě, kde se kavárna stává centrem života místní komunity, je opravdovým klenotem literárního světa. Čtenáře bez váhání uvede do dávných časů a atmosféry hlubokého Jihu se všemi nuancemi jižanské kultury, maloměstského života i společenskými problémy té doby. Rasismus, sexismus a homofobie tu ale nejsou čtenáři stavěny na odiv jako varovný prst na pomyslných obřích transparentech. Autorka naopak citlivě a s grácií předkládá vyprávění, z něhož tyto nešvary vystupují na povrch přirozeně, nenuceně a tak, že je jen na čtenáři, aby je odhaloval a soudil sám v sobě. Kniha je pak především o přátelství, síle loajality, odvaze a podpoře. A o lásce, jíž pocítíte od první stránky.

V audioknižní podobě od AudioStory pak něžně okouzlí i Martina Hudečková, jíž už nikdo neodpáře dabingovou roli Bridget Jones. K Hudečkové byl filmový svět poměrně nevděčný, a může se zdát skoro až škodolibé, řekneme-li: naštěstí. Naštěstí pro posluchače má Hudečková čas načítat všechny ty krásné příběhy a svým hlasem jim dodat nebývale silné koření, se kterým chutnají ještě lépe. Její přednes je nenápadný, přitom dominantní. Uchvátí a strhne, aniž byste měli vůbec nápad se bránit. Hudečková ladně provází posluchače i tentokrát, po Whistle Stop, a vydat se s ní do knihy je potěšení.

Pusťte si ukázku z audioknihy:

Video  Smažená zelená rajčata ve Whistle Stop Cafe: S odhalující se minulostí už přítomnost nikdy nebude stejná... • ukázka  - Blesk – idh, AudioStory

Smažená zelená rajčata ve Whistle Stop Cafe jsou krásně napsaným příběhem s precizně vyváženou směsí nostalgie, humoru a dojemných okamžiků, v nichž vyniká um Fannie Flagg. Nakazí vás potřebou pocitů ryzího přátelství i lásky, sami uvěříte v nezdolnost lidského ducha. Tahle kniha se určitě stane vaší srdcovkou, k níž se budete vracet, aby vám znovu vlila optimismus do žil. Tak se stavte ve Whistle Stop Cafe na porci příběhů, jakých se rodí jen hrstka.

Hodnocení: 95 %

Fannie Flagg

Smažená zelená rajčata ve Whistle Stop Cafe