Recenze: Království z kostí je plné bolesti a slz, naštěstí je tu i Jack Logan

8. března 2023
05:00

Jack Logan dostal sériového vraha malých dětí za mříže i za cenu osobních ztrát. Utnul tím ale utrpení rodičů? Posadil za katr toho pravého? Někde kolem se toulá zlo a Logan je tím, kdo jej může zastavit. Možná. Ve vynikající detektivce, která je skvostem žánru.

Před deseti lety učinil detektiv šéfinspektor Jack Logan přítrž řádění sériového vraha malých dětí, přezdívaného Našeptávač. Za odměnu si kromě chvály vykoledoval také problémy s pitím a rozpad manželství. V současnosti přes den vede kriminální tým v Glasgow a v noci stále dokola prožívá hrůzy toho, co viděl. A co udělal. Když se jednoho dne na Skotské vysočině, stovky kilometrů od Glasgow, ztratí další dítě, je to právě Jack, kdo dostane za úkol najít pachatele a přivést pohřešovaného chlapce domů. Čím více podobností s původním případem ale vyplouvá na povrch, tím hlasitěji zaznívá otázka, zda tehdy před lety Jack skutečně dopadl toho pravého. A pokud ne, připíše si Našeptávač na své konto i čtvrtou oběť?

Glasgow je největší město ve Skotsku a čtvrté největší město ve Spojeném království. Má bohaté průmyslové dědictví a díky svému významu v britském impériu bylo kdysi známé jako „druhé město impéria“. Glasgow je domovem světoznámých kulturních institucí, jako je Skotská opera, Skotský balet a Glasgowská škola umění. Město je též známé svými přátelskými obyvateli, živou hudební scénou a působivou architekturou, včetně ikonických Clyde Auditorium a Riverside Museum. Glasgow je největší město ve Skotsku a čtvrté největší město ve Spojeném království. Má bohaté průmyslové dědictví a díky svému významu v britském impériu bylo kdysi známé jako „druhé město impéria“. Glasgow je domovem světoznámých kulturních institucí, jako je Skotská opera, Skotský balet a Glasgowská škola umění. Město je též známé svými přátelskými obyvateli, živou hudební scénou a působivou architekturou, včetně ikonických Clyde Auditorium a Riverside Museum. | Visit Scotland

Království z kostí je výjimečně čtivě napsaný, napínavý kriminální thriller odehrávající se na Skotské vysočině. Stojí za ním zdánlivě nový britský autor J. D. Kirk, jméno je přitom pseudonymem uznávaného, populárního a mnoha cenami ověnčeného autora, scénáristy a spisovatele komiksů Barryho Hutchisona. Napsal již více než 80 knih, včetně populární série Neviditelní ďáblové a Vesmírný tým. Pod pseudonymem J. D. Kirk začal psát kriminální romány v roce 2018, první ze série o vrchním inspektorovi Jacku Loganovi je právě tato kniha.

Série s Loganem si získala uznání kritiků a rostoucí fanouškovskou základnu nejen v Británii, a není divu. Čtenáři chválí zejména Kirkovy poutavé postavy, spletité zápletky a barvité popisy skotské vysočiny. Kromě psaní se Kirk věnuje také podcastingu a spolu s dalším autorem J. Thornem moderuje populární podcast Unstoppable Authors zaměřený na pomoc nezávislým autorům při orientaci ve vydavatelském průmyslu a budování úspěšné spisovatelské kariéry.

Království z kostí: Před deseti lety učinil detektiv šéfinspektor Jack Logan přítrž řádění sériového vraha malých dětí, přezdívaného Našeptávač. Za odměnu si kromě chvály vykoledoval také problémy s pitím a rozpad manželství... Království z kostí: Před deseti lety učinil detektiv šéfinspektor Jack Logan přítrž řádění sériového vraha malých dětí, přezdívaného Našeptávač. Za odměnu si kromě chvály vykoledoval také problémy s pitím a rozpad manželství... | Vendeta

Autor i pod novým jménem dokazuje, jak skvělý spisovatel s rozmanitými zájmy a talentem pro vytváření poutavých příběhů je. A že dokáže být bez větší snahy i hvězdou žánru detektivky. Jeho hrdinou je již zmíněný vrchní inspektor Jack Logan, zkušený detektiv s pohnutou minulostí. Kirk v průběhu knihy příjemně rozvíjí jeho charakter a čtenář mu fandí, když se prodírá vyšetřováním i střety se svými osobními démony.

Samotný styl psaní knihy je svižný a poutavý, vychází z britské klasiky, přitom je moderní a zachovává jen to nejlepší z odkazů Agathy Christie a dalších legend žánru. Kirk udržuje čtenáře v napětí od začátku do konce, dějové zvraty pak tvoří příběh nepředvídatelný a napínavý, s uspokojivým rozuzlením na konci. Jednou z velkých předností knihy jsou Kirkovy barvité popisy skotské krajiny, které dodávají příběhu atraktivní atmosféru. Díky autorově pozornosti věnované detailům působí pak i policejní procedurální aspekty příběhu autenticky a dobře propracovaně, vyprávění je realistické, autentické.

Skotsko je jednou ze čtyř zemí konstituční monarchie Spojeného království Velké Británie a Severního Irska, která se nachází v severní části ostrova Velká Británie. Skotsko je jednou ze čtyř zemí konstituční monarchie Spojeného království Velké Británie a Severního Irska, která se nachází v severní části ostrova Velká Británie. | Visit Scotland

Pro fanoušky žánru je Království z kostí příjemnou lahůdkou, objevem, který si je rychle získá. Strhne chtěným napětím, jež vydrží bez křeče po celou dobu čtení, ale i silnými postavami a uvedeným živým prostředím. Tento titul je tím, čemu se říká opravdu dobrá detektivka. Bez (nutných?) potoků krve, ale přesto netrpí žádným nedostatkem. Čtenáře nemusí mrzet ani tečka za poslední větou. Již nyní je k mání i další díl série s názvem Co ukrývá jezero. Jack Logan se tak zdrží, nebojte. A klidně ho pozvěte do své knihovny, stojí za to.

Hodnocení 90 %

J. D. Kirk

Království z kostí