Středa 24. dubna 2024
Svátek slaví Jiří, zítra Marek
Zataženo, déšť se sněhem 7°C

Podcast: Pohádky České televize jsou skanzen. Bambitka, lolitka a tajemství

Video se připravuje ...
Autor: pdc, klb, Marek Slovák - 
27. prosince 2022
05:00

“Tento pořad přináší…te vy. Bez vašich poplatků by tato pohádka nevznikla,” vyskočila na publikum grafika při sledování nových vánočních pohádek: pokračování Tajemství staré bambitky a Krakonošovo tajemství. Co ovšem vzniklo za peníze daňových poplatníků a koncesionářů, je skanzen. Navíc nevhodný pro děti a posilující nejhorší stereotypy, míní kritik a kritička Kulového Blesku.

Inflace dopadla i na Českou televizi. Na místo několika pohádek vyprodukovala jenom dvě, z toho pouze jedna byla premiérová: na Boží hod vánoční odvysílané KRAKONOŠOVO TAJEMSTVÍ. Česko-slovensko-německá koprodukce vyvolávala očekávání, že půjde při nejhorším o žánrový standard, protože scénář napsala producentka předchozích televizních vánočních pohádek Barbara Johnsonová a snímek režíroval slovenský tvůrce Peter Bebjak, který zvládá melodrama (Meruňkový ostrov), horor (Zlo), thriller se záhadou (Trhlina), detektivku (seriál Případy prvního oddělení) i krimi (seriál Devadesátky).

Video  Kulový Blesk: Pohádky České televize jsou skanzen. Bambitka, lolitka a tajemství  - pdc,klb, Marek
Video se připravuje ...

Pustit si novou českou pohádku… je jako pustit si plyn,” myslí si kritička Jana Bébarová, která si rozhodně nebere servítky. “Postavy jakoby právě vyšly z barrandovské kostymérny, grading přehnaný do barevné nesnesitelnosti, která na sebe neustále strhává pozornost,” pojmenovává obecné vady, které se projevily i tentokrát. “Co mi vadí nejvíc, je problematické vykreslení vztahu mezi mužem a ženou: když chceš získat ženu svého srdce, uvězni ji doma a vezmi ji veškerou svobodu. Když pohádka pro děti toxicky přebírá stereotypní vyobrazení rolí žen a mužů ve společnosti, jako kdybychom sledovali další středněproudou tuzemákovou romantickou komedii, je to hodně špatně,” vytáčí se Jana do ruda.

Marek Slovák má leda rudý vánoční svetr, a tak je méně příkrý než Jana. “Krakonošovo tajemství je zvlášť ve srovnání s Tajemstvím staré bambitky kompetentně natočené, nikoliv napsané. Je poznat, že režisér Bebjak s kameramanem Martinem Žiaranem přemýšleli nad tím, jak záběr komponovat, koho kam postavit, kdo má jak přicházet a odcházet ze záběru, jak vést diváckou pozornost,” chválí stylistickou stránku. Ani vyobrazení žen a mužů mu nepřišlo až tak škodlivé: “Kladná ženská postava je aktivní, dokonce zachraňuje muže, byť pak musí být záchraněna zase ona. Navíc je to ona, která má od samého začátku kladné charakterové vlastnosti, zatímco muži jsou ti, kteří musí zmoudřet, projít vývojem a proměnou k lepšímu,” obhajuje snímek Marek. Dovává, že “se film snaží vypořádat s tím, co komunisté na Krakonošovi napáchali. Není o vykořisťovaném dělnickém lidu a Krakonošově sojce hlídačce-estébačce jako normalizační Krkonošské pohádky, protože majetek - zděděný zámek - se zde restituuje, vrací původnímu majiteli.“

Krakonošovo tajemství má od Jany 10%, protože ani vánoční punč k lepšímu hodnocení nepomohl, a od Marka vstřícných 60 %

Zbytečné pokračování Bambitky?

TAJEMSTVÍ STARÉ BAMBITKY 2 je pokračování po letech. První díl byl televizní vánoční podívanou, uvedenou v roce 2011. S dvojkou si Česká televize věřila pro kina, podobně jako s Andělem páně. Dvojka je tak výpravnější, místo jednoho zámku má dva, a tak víc kostýmů a víc komparzu, více exteriérových záběrů… a víc všeho, pokud vakuum může mít něčeho víc a být bezedné. Oproti první části, která zabrušovala do politické - komunální - satiry, je druhý díl od této roviny pro odrostlejší publikum oproštěn.  

Současné české pohádky jsou tak neoriginální, až to fyzicky bolí,” sdílí Jana své utrpení. “Vykrádají schematické vzorce a postavy starých klasik – zde hlavně dvojici ,kujme pikle, pikle kujme´ z Šíleně smutné princezny. Je to skanzen s nažehlenými vybělenými košilemi, které se nikdy neušpiní, a s Tomášem Klusem jako laciným marketingovým tahem. Investujme prosím více do scénářů na úkor efektů,” radí Jana, a přidává další feministický vhled: “Navíc mi vadí další vadné partnerské vzorce: muž, který si vezme za ženu dívku, která by mohla být jeho dcerou.

Marek souhlasí. Proč se Tajemství staré bambitky (2) raději nejmenuje Tajemství přestárlé lolitky, když pravděpodobně náctiletou princeznu hraje starší herečka, aby publikum nebylo znepokojeno? “Proč pokračování pohádky, když ty jsou založeny na ,žili šťastně a vesele´? Pohádka byla za minulého režimu jeden z mála žánrů, k němuž se dalo tak trochu unikat od vyložených komunistických propagand, a tvorba pro děti a mládež u nás má tradici. V současnosti jsou ale pohádky jako jeden z mála žánrových-produkčních cyklů přežitek. Dvojka jenom variuje, co dělala jednička, akorát se zaměřuje na starého mládence a princeznu. Bude se to líbit lidem, kteří neironicky poslouchají Tomáše Kluse, a má to rozhodně lepší scénář než trilogie Kameňák od stejného autora Evžena Gogely,” snaží se být Marek pozitivní. 

Jana má na Tajemství staré bambitky 2 ostře nabito, a tak uděluje pouhých 20 %, zatímco Marek je vstřícnější se svými 30 %.

Osobní strážce v botách

Tajemství staré bambitky 2 je pokračování po jedenácti letech, které ideálně nemělo vzniknout. Zato u KOCOUR V BOTÁCH: POSLEDNÍ PŘÁNÍ je dobře, že k sequelu došlo. Kocour se ale na dekádu nevytratil, naopak byl v reklamách a k vidění na streamovacích službách tu v kraťasech, tam v interaktivním snímku, jinde zase v seriálu, který se dočkal již šesti řad. 

“Druhý Kocour v botách by byl nejlepším letošním animovaným filmem, kdyby nebyl uveden Pinocchio Guillerma del Tora, a tak je alespoň nejlepším letošním animovaným kinofilmem, uvedeným u nás v distribuci,” soudí Marek. “Je určený odrostlejšímu publiku, pro které je řada popkulturních narážek a poučená práce s mýty, legendami a pohádkami. Sebeuvědomělost a sebereflexibnost, která je pro hollywoodskou tvorbu posledních dvou až tří dekád příznačná, zde slouží ke hře, a to zejména s prostorem, protože prostředí se proměňuje odvisle od toho, kdo má zrovna mapu k pokladu,” avizuje Marek s tím, že jde o nejlepší shrekovské dobrodružství od druhého Shreka, byť bez zeleného zlobra. “Animace je taktéž výborná, stejně jako ve Spider-Manovi: Paralelních světech stylizovaná tak, že 3D vypadá jako 2D, ale neevokuje komiks, nýbrž obrázkové pohádkové knížky. Jsem zvědav na verzi v originálním znění, protože i když je dabing, ve kterém jde snímek do kin, povedený, nikdo nemůže nahradit Antonia Banderase se Salmou Hayek, zvlášť když se pracuje se španělskými přízvuky a španělštinou.” 

Marek, který Kocoura v botách: Poslední přání viděl jako jediný, ho hodnotí 90 %.

Jana, která pro změnu jako jediná viděla biografii WHITNEY HOUSTON: I WANNA DANCE WITH SOMEBODY, by raději doporučila dokument Kevina Macdonalda o populární zpěvačce, která zemřela předčasně. Nedožila se ani padesáti letech, ufetovala se totiž k smrti, ale snímek vše znepokojující a problematické spíše zahlazuje. “Scenáristicky a režijně neinvenční počin, který na jednu stranu staví na všech klišé životopisných filmů, ale zároveň je na přepálené stopáži 140 minut nedokáže využít a klouže po povrchu. Mrzí mě, že 95 % zpívaných písní patřilo hlasu Whitney Houston a ne ústřední herečce, na které bylo často poznat, že jen na prázdno otevírá pusu,” shrnuje Jana celkový dojem z titulu, který by rád usiloval o Oscary. Zvlášť když jeho scenáristou je Anthony McCarten, autor biografií jako Teorie všeho, Nejtemnější hodina a Bohemian Rhapsody. 

Pro Janu je Whitney Houston: I Wanna Dance with Somebody zaměnitelná a zapomenutelná biografie, která je pro ni za 50%

Znovu Na nože 

KNIVES OUT 2: GLASS ONION je pokračováním komediální detektivky NA NOŽE režiséra a scenáristy Riana Johnsona. Zatímco první díl s geniálním, ale výstředním vyšetřovatelem byl uvedený v kinech, druhý je od 23. 12. dostupný na streamovací službě. Netflix totiž za 469 milionů dolarů koupil práva na dvě pokračování, které má režírovat a napsat Johnson a protagonistu má ve všech ztvárnit Daniel Craig. Jeho detektiv je geniální jako Poirot, queer jako Sherlock a kam přijde, tam přitahuje vraždy, jako Jessica Flatcherová. Angela Lansbury, představitelka Flatcherové z kultovního seriálu To je vražda, napsala, se v Knives Out 2 objeví ve své úplně poslední roli. Stejně jako skladatel a muzikálový autor Stephen Sondheim. 

“Byť nejsem cílová divačka tohoto typu filmu, několik vtipně hravých momentů jsem si skutečně užila. Edward Norton válcuje všechny ostatní postavy, u nichž mi chybí hloubka a charakter. Jsou jen loutky v jeho hře, což byl dost možná záměr,” uvádí Jana, která však na záměr nepřistoupila. “Druhý díl mě divácky minul stejně tak, jako první,” vyjadřuje Jana svou pozici. 

Pro Marka je naopak Knives Out 2 jedním z nejlepších filmů tohoto roku. “Název j příznačný pro strategii díla. Glass Onion je něco, v čem žije jedna z postav: dům ve tvaru prosklené cibule. Na jednu stranu lze vidět dovnitř, a tak je pachatel/ka jasná, na druhou stranu má cibule vrstvy a stejně tak i snímek, který je postupně odkrývá nahlíží na situace z první části v té druhé z jiné perspetkivy. K závěrečným titulkům zní píseň Glass Onion od Beatles, a tak i práce se vzory je důležité. Detektivka, která ví, že je detektivkou a zná předchozí detektivky i detektivy. Nic pro lidi, jimž jde o postavy a příběh, naopak je film pro lidi, jimž jde o vyprávění, respektive o způsob, jak se vypráví, jak do sebe jednotlivé věci zapadají jako do skládačky, jak postavy hrají hru, za někoho se vydávají, něco předstírají, klamou sebe i publikum.

Pro Janu Craig i Houston jedno jsou, a tak u ní má Knives Out 2: Glass Onion 50 %, zatímco Marek má jasno ve 100 %.

Chcete vědět, proč je dokument VŠECHNO BUDE V POHODĚ lepší fantasy než poslední AVATAR? Čím vyniká na festivalu v Jihlavě oceněný dokument KAPRKÓD mezi ostatními portrétními snímky? A zda CASABLANCA BEATS a KOUSEK NEBE zhlédnout v kině, nebo počkat na stream? Pak si puštte vid/podcast Kulový Blesk!

j.p.toman ( 28. prosince 2022 09:13 )

Vy nemáte na ovladači televize tlačítko na vypnutí ??

pragonos ( 27. prosince 2022 11:08 )

Krakonošovo tajemství byl přepsaný Poklad na Stříbrném jezeře, který byl přizpůsoben horské lokalitě. v tomto případě Krkonoš

j.p.toman ( 27. prosince 2022 09:19 )

Nedovedu to přesně popsat,ale když Klus mluví, je mi nějak nedobře. Je to takové přeslazené a zvláště o Vánocích, kdy jsem přecpán sladkým cukroví je mi takřka zle.

lubosbeyr ( 27. prosince 2022 09:07 )

Petr Pan ( 27. prosince 2022 09:04 )

Tak na štědrý den to má každá pohádka pohádka uváděná v rozmezí 17-21 hod složité,protože dělá většinou kulisu u stromečku a debat u dárků.U mě obě pohádky v poho,jediné co mě vyděsilo byla Klusova závěrečná vřele zpívaná agitační píseň.

Zobrazit celou diskusi