
Podcast: Šafránkové unikla hororová role kvůli cenzuře. Scénárista Dutka odhalil své dávné přání
Významný český vysokoškolský pedagog, scénárista, dramaturg a spisovatel Edgar Dutka (80) se dočkal ceny za svůj celoživotní přínos od porotců festivalu animovaných filmů Anifilm. Pro Blesk Podcast zavzpomínal, jak při svém režijním debutu nechal krátký animovaný snímek namluvit herečkou Libuší Šafránkovou. Jenže jeho šéfovi se nelíbilo, že děj bude vyprávět mladá holka. Po letech vysvětlil, proč měl být její hlas světlem v hororu.
Ačkoliv jméno Edgara Dutky znají spíše odborníci na československý animovaný film nebo milovníci tuzemské literatury, profesorovi prošly rukama generace českých a zahraničních studentů, které zasvětil do tajů vyprávěčských technik. Ve velkém jim také na pražských univerzitách promítal animované nebo loutkové filmy československých velikánů. Zahraniční studenti mu prý děkovali, že se mohli na staré, ale skvělé snímky podívat.
Povedený podvod
Edgar Dutka se přitom učitelem, scénáristou nebo dramaturgem vůbec neměl stát. Jeho tatínek zemřel a maminka v padesátých letech emigrovala do Austrálie. Dutka se sestrou tak částečně žili v dětském domově a u pěstounů. Když se jako mladík hlásil na vysokou školu, nečekaně byl na Vysokou školu chemickou v Pardubicích přijat. „Tehdy bylo právě všechno v papírech, nebyly ještě počítače, tak proto mi to prošlo. Teď by si ťukli Dutka, matka politický vězeň, utekla z vězení přes kopečky a ještě do Austrálie. Tak to bych dělal kominíka,“ řekl oceněný tvůrce.
Jenže díky pěstounovi si do papírů napsal jeho dobrý původ a dostal se na univerzitu. Školu ale nedokončil, neboť v roce 1968 utekl za matkou do Austrálie. Do Československa se vrátil a nakonec se po studiu na FAMU dostal do Studia Jiřího Trnky a do studia Bratři v triku, kde dělal dramaturga. V roce 1979 stvořil s Vlastou Pospíšilovou krátký animovaný film O Maryšce a vlčím hrádku.
Schovával se před Šafránkovou
Pro Dutku je to doteď jeden z jeho nejoblíbenějších „kraťasů“, i když se u něj děti bojí a mnohdy lezou i pod sedačky a židle. „Dělali jsme to s Vlastou Pospíšilovou pro sebe, a proto jsem napsal výborný komentář Pro Libušku Šafránkovou, zrovna zesnulou. Ona to namluvila nádherně, to by bylo úplně o něčem jiným ten film. Ale jednou vyskočil z mercedesu Kamil Pixa (pozn. red. ředitel Krátkého filmu) a říká, jestli chceme, aby tu pohádku mluvila taková holčička, a že to neexistuje. Navrhl Otu Skleničku,“ popsal Dutka, jak během krátké chvíle přišel o vysněnou vypravěčku.
„Nemám nic proti Otovi Skleničkovi, ale s jeho hlasem byla ta pohádka ještě ponuřejší. Kdo to neví, tak nepozná rozdíl, ale s Libuškou by to bylo o dvě patra výš. Celý život, když jsem ji potkával, tak jsem se schovával, že jsem to neprosadil. A najednou je po smrti a už jí to ani neřeknu,“ dodal tvůrce s tím, že Libuška Šafránková by film dokázala prozářit, kdežto takhle je to opravdu horor.
Proč podle Edgar Dutky nestárne starověký návod k vyprávění - Aristotelova poetika, jak vnímá novou českou vlnu animátorů, a proč ještě nevznikl nejdražší nevydaný animovaný film Golem, se dozvíte v Blesk Podcast:
Třeba je to tak i lepší.
Dnes byl pro mne zase horor , když na mě hned poránu jako první vykoukla jedna historická tvář, jež nás svým způsobem, zasáhla všechny.Snad už raději na něj nevzpomínat, důsledky si ponesemne ale dlouho.