Zkušený štáb z filmu Babička si mladičká Libuška Šafránková v roce 1971 získala velmi rychle. Hned první den totiž točila poslední scénu filmu, kdy běžela včeličkám říct, že babička zemřela. Režisér Antonín Mosalyk byl natolik okouzlen dojemnou scénou, že ji nechal dokonce delší, než zamýšlel. „S kolegy a kolegyněmi jsme měli svého času nepsaný seznam takzvaných jistot českého filmu. Šlo o scény, které i při opakování v člověku vzbuzovaly dojetí, i když se o nich třeba jen mluvilo. Mezi tyto scény patří i tato, protože vám vžene slzy do očí. Od Františka Pavlíčka to bylo velice dobře napsané, ale ona to naplnila duchem, a proto je to velmi dojemná scéna,“ prozradila zkušená kurátorka, která střeží československé filmy již téměř 48 let.

Líbezná nevěrnice

František Pavlíček napsal s režisérem Václavem Vorlíčkem i slavné Tři oříšky pro Popelku, které byly podle Urbanové populární už v roce 1973, kdy se objevily na televizních obrazovkách a v kinech. V osmdesátých letech přišly pro Šafránkovou nezvyklejší role, v nichž se energií nabitá herečka mohla vyřádit. Ve snímku Vesničko má středisková si zahrála odvážnou nevěrnici, která podváděla svého filmového manžela s pronikavýma očima Petra Čepka. „Vždycky hrála ty postavy tak, že i ty, které mohly mít teoreticky nějaké negativní vlastnosti, tak by je tam člověk těžko pohledal. Samozřejmě že scenárista to nějak napíše, ale jde o to, jak ten herec nebo herečka to uchopí. V tomto Menzelově filmu zahrála ženu, která je naprosto bezostyšně na vesnici, kde si lidé vidí do talířů, svému muži nevěrná. Jede si s líbezným úsměvem na kopřivy, ale místo toho skončí se svým milencem. Notabene když má za manžela takového cholerika v podání Petra Čepka. Tady na to nedbá, i když utrží ránu na oko, je schopná ho podvádět, i když se ponořuje do vody,“ popisuje slavné scény Eva Urbanová a dodává, že si tyto role Šafránková jistě užívala.

Jak zkrotila Hrušínského

Nezapomenutelná je také scéna ze Slavností sněženek, které předcházely Vesničce, kdy si ve slavné filmové adaptaci Hrabalovy knihy zjednala ticho a respekt mezi takovými legendami, jako byl Rudolf Hrušínský, Jaromír Hanzlík a Petr Čepek. „Ona zafungovala jako mediátorka a byla naprosto věrohodná, protože málokterá herečka, si myslím, by byla taková, že přijde a ti rozeřvaní a rozčílení muži, kteří se tahají o kance, by tváří v tvář této osůbce, která jim laskavě domlouvá, se okamžitě zklidní a přistoupí na její radu, aby se nepovraždili kvůli kanci,“ vrací se k oblíbené scéně z Menzelova filmu.

Libuše Šafránková ale měla mnohem více podob. Hrála v mnoha divadelních hrách nebo televizních filmech. Filmová historička a kurátorka z Národního filmového archivu Eva Urbanová v Blesk Podcast představuje další zásadní role Libuše Šafránkové, které byste neměli minout:

Video
Video se připravuje ...

Blesk Podcast: Šafránková uměla postavit do latě Hrušínského i Čepka. Čím nás dojímala a rozesmávala? Jiří Marek, Lukáš Červený

Fotogalerie
46 fotografií