Neděle 5. května 2024
Svátek slaví Klaudie, zítra Radoslav
Oblačno, déšť 21°C

Podcast: Před 20 lety jsem byl pořád v mínusu, říká umělec Pasta Oner. Nyní prodává plátna za sta tisíce

Video se připravuje ...
Autor: jim - 
8. června 2021
05:00

Z úplného dna se za 20 let odrazil pražský výtvarník a graffiti umělec mezi českou špičku. Pasta Oner, vlastním jménem Zdeněk Řanda, začínal ve svých 13 letech, kdy ještě sprejoval svoji přezdívku po zdech. To ho, ale časem omrzelo a začal rozvíjet svůj jedinečný pop-artový styl, který si dnes kupci cení na sta tisíce korun. V úterý 8. června otevírá Pasta Oner výstavu, kde představuje svá zbrusu nová díla. Jaké byly jeho začátky, zavzpomínal pro Blesk Podcast.

Londýn, Brusel, Šanghaj a v dalších městech ve světě obdivovali návštěvníci hravé obrazy pražského rodáka. Jakmile má umělec možnost pohovořit o svých dílech, příliš neváhá a pouští se do hlubokých úvah, jak artefakty vznikaly a co znamenají. Zároveň rád pozoruje reakce divák. Ve Ville Pellé jsou kupříkladu k vidění obří nákupní košíky ve velikost dva ku jedné.

„Je to opravdu hodně veliký. V podstatě se z vás stane opět osmileté dítě, které visí u klandru,“ popisuje objekt a dodává s úsměvem: „Když zvětšíte takto banální věc, tak vyvolává v lidech neuvěřitelné reakce. Většinou je to úsměv nebo salvy smíchu, protože vás to odzbrojí,“ líčí umělec prvotní dojmy lidí. Zároveň ale podle Pasty Onera díky košíku by pozorní a hloubaví diváci měli poznat lesk a bídu konzumního světa, z něhož není úniku. Když totiž nadměrně nakupujeme, jsme jako osmileté děti, které všechno potřebují. V košíku je pak naložený endorfin a dopamin, které se při uspokojení nákupních choutek uvolňují.

Hubené roky

Podobná ambivalence se v dílech Pasty Onera objevuje často. Na jedné straně hravost a humor, ale na druhé i kritika konzumu, z něhož ale není úniku. Sám umělec pro Blesk Podcast zavzpomínal na dobu před dvaceti lety, kdy neprodával díla za tolik peněz jako nyní. „Nedávno jsem se podíval na svoje daňové přiznání z roku 2001, a když jsem se podíval na svůj roční příjem a na svůj měsíční nájem v pronajatém bytě o ploše 30 metrů čtverečních s dvojvařičem, tak si nemůžu vzpomenout, jak jsem žil. Nedokážu si to představit, je to zpětně fascinující. Byl jsem pořád v mínusu, měl jsem autokorent. Bylo mnoho let hubených. Rozhodně to nefungovalo tak, že člověk naskočí do výtvarného procesu a za rok je z něj boháč,“ řekl o svých začátcích.

Po čtyřech letech tak otevírá v Praze svoji samostatnou výstavu 20th Century Cabinet, kde ve Ville Pellé od 8. 6. do 25. 7. 2021 představí techniku, na které pracoval 5 let, než jí dotáhl k dokonalosti a k svojí spokojenosti. K vidění budou i velkoformátová plátna, na nichž jsou kolážovitě vyobrazené pop-artové a komiksové postavy, jež mohou lidé znát i z předchozích děl umělce.

Jak se vyrovnává se svou konzumní spotřebou, proč si zvolil pop art a koho považuje ze své generace za úspěšného umělce, prozradil Pasta Oner v Blesk Podcast:

Video Blesk Podcast: Před 20 lety jsem byl pořád v mínusu, říká umělec Pasta Oner - Jiří Marek
Video se připravuje ...

.tg.bb ( 9. června 2021 08:33 )

píšeme:

za statisíce
za stovky tisíc

opravte si to, zas někoho blbě "inspirujete"

jinak Pasta ;-)

loaklow ( 8. června 2021 17:12 )

Troufám si tvrdit, že Pasta neměl autokorent, ale kontokorent.

Zobrazit celou diskusi