Diváci dokumentů Heleny Třeštíkové mohou na necelou hodinu a půl vhlédnout do života lidí z různých prostředí. Na podlaze střižny však zůstane obří část jejich životů a další kvanta času tráví Helena Třeštíková tím, že se svými hrdiny udržuje přátelské vztahy. Nevyzvídá jen o jejich životě, ale i samy postavy jejích dokumentů se ptají na její soukromí a rodinu.

„Jak oni mi říkají o svých problémech a životech, tak to říkám i já jim. Ten vztah je opravdu přátelský. To je podstatné, protože kdybych pro ně byla jen bába s kamerou, která občas přijde, tak by nebyli tak autentický,“ popisuje, v čem tkví jeden z úspěchů toho, že se dostává ke svým postavám natolik blízko.

Oblečky pro dceru

V osmdesátých letech začala Třeštíková natáčet slavné časosběrné dokumenty s názvem Manželské etudy a stávalo se, že neměla pro syna Tomáše hlídání, tak ho vzala s sebou. „V průběhu šestiletého natáčení se mi narodila Hanka, takže jsme to všechno spolu prožívali. Dostala jsem od nich i nějaké oblečky pro Hanku po jejich dětech a tak,“ uvedla oceňovaná režisérka s tím, že její přátelé z dokumentů se i nadále zajímají o její děti a vnoučata.

Mezi své přátele počítala Helena Třeštíková také Anny, stejnojmenný dokument vyhrál prestižní hlavní cenu na festivalu dokumentárních filmů v Mnichově. Na kontroverzní ženu narazila v devadesátých letech, když připravovala dokument o organizaci Rozkoš bez rizika a jejich divadle. Osudy tří prostitutek sledovala i nadále, nakonec se s produkční společností Negativ rozhodli pro Anny.

Smrt Anny mě zasáhla

„Byla pro dokument zajímavá bytost. Byla vždycky dobře naladěná, optimistická, otevřená, o všem mluvila bez zábran. I o tom, že ve čtyřiceti šesti letech začala šlapat, aby si přivydělala na dárky pro vnoučata. Vůbec nic nezakrývala, smála se svým zážitkům a v přijatelné míře o nich referovala,“ uvedla s potutelným úsměvem dokumentaristka. Finálního střihu se Anny bohužel nedožila.

„Její smrt mě zasáhla. Byly jsme v častém telefonickém kontaktu a měla problémy s plícemi, což byl následek nadměrného kouření. Na poslední telefonát si pamatuji velmi živě,“ prozradila režisérka. Tehdy jí Anny říkala, že vše vypadá dobře a jakmile ji pustí z nemocnice, tak půjdou spolu zase na kafe. „Z Rozkoše bez rizika jsem se dozvěděla, že zemřela. Bylo to ex post, takže ani nevím, jestli měla nějaký pohřeb,“ dodala smutně Třeštíková.

Rodina dokument neviděla

Dokument neviděli podle slavné filmařky ani příbuzní Anny. „Vůbec s nimi nemám kontakt. Vůbec s nikým. I když se tam objevila její vnučka, tak na ni nemám žádný kontakt. Předpokládám, že když proběhl první film, tak oni to, čím se občas živila jejich maminka a babička, věděli a byli s tím smíření,“ obhajovala zveřejnění dokumentárního filmu bez jejich souhlasu.

Jak se proměnili studenti, které učí na FAMU na katedře dokumentárního filmu, proč jsou protagonisté dokumentů Třeštíkové placení a čeho chce svými filmy dosáhnout, prozradila Helena Třeštíková v Blesk Podcast:

Video
délka: 40:41.40

Blesk Podcast: Rodina prostitutky Anny dokument neviděla, řekla Třeštíková. Jiří Marek

Fotogalerie
25 fotografií