Sobota 20. dubna 2024
Svátek slaví Marcela, zítra Alexandra

Recenze: Potetovaná Jiskra se utápí ve stereotypu. Jako přechod mezi dvěma díly je bez nápadu

Recenze: Potetovaná Jiskra se utápí ve stereotypu. Jako přechod mezi dvěma díly je bez nápadu  (Autor: nakladatelství MOBA)
13. února 2019
13:26

Když předloni vyšla prvotina Alice Broadway Tajemství kůže, vypadalo to, že máme zaděláno na skvělou trilogii se zcela originálním tématem. Druhý díl, který se na pultech knihkupců objevil na sklonku roku 2018, ale svědčí o opaku. Jiskra, jak se druhý díl jmenuje, se doslova utápí ve stereotypu...

Leora je od šokujícího objevu o své rodině a původu ve svém rodném městě nežádoucí. Starosta jí dá na výběr, buď bude sloužit jako zvěd ve vesnici prázdných, nebo... A asi není nutné říkat, co si Leora vybere. Jenže život s lidmi, které od malička nenávidí a pohrdá jimi, není tak jednoduchý. Nakonec ale pochopí, že její „pravda“ nebude tou pravou. Podaří se jí znepřátelené vesničany sjednotit?

Příběhů o boji mezi rozpolcenými kmeny jsou tisíce. A vždy to je stejné - vyslaná hrdinka či vyhnaný obětní beránek se ocitnou za nepřátelskou linií a během života s druhým klanem zjistí, že jsou vlastně v hloubi duše všichni stejní, jen věří v jiné věci. Ústřední postava se pak s různými výsledky snaží kmeny sjednotit.

Nejinak tomu je i právě u Jiskry. Leora prožívá několik týdnů u nepřátel, poznává nové lidi a dozvídá se více o svých rodičích. A také o realitě nenávisti mezi potetovanými a prázdnými. Nic není tak, jak myslela, a ona se musí rozhodnout, na čí straně stojí. Postavy - ty původní i ty nové - novely působí spíš jako metafory pro kladné vlastnosti, nejsou nijak plastické a nejednají nijak neočekávaně. Mnoho z nich je zde jen jako prostředek k prokázání určitého dějového prvku.

Zhruba polovina knihy se neuvěřitelně vleče - příběh stagnuje na popisech života v nové společnosti a jejich příbězích. Až po zlomu za polovinou knihy začne být kniha zajímavější a konečně má aspoň spád. Příběhu nejvíc ze všeho ale chybí nápad a je úplně jasné, že působí jen jako přemostění dvou dílů trilogie. Nezbývá než doufat, že třetí díl sérii vytáhne od úpadku.

Alice Broadway

Ink: Jiskra

nakladatelství MOBA, 2018