Řidič doplatil na námrazu, čelní střet s kamionem nepřežil! Expert radí, jak jezdit bezpečně
Poslední týdny se setkáváme s mlhavými rány. Teploty začínají klesat k nule, tím pádem se může na silnicích objevovat námraza. Ta o víkendu bohužel připravila o život svou první letošní oběť. Řidič (†58) dostal na Prachaticku na namrzlé silnici smyk a čelně se střetl s kamionem. Brzdná dráha se na zledovatělé silnici prodlužuje až desetinásobně. Nehod může přibývat. Co k tématu řekl dopravní expert Roman Budský?
Kdy vzniká námraza? Nejčastěji při teplotách vzduchu od tří stupňů do minus dvanácti. Pomáhá tomu mlha nebo vlhké počasí. Pokud tedy v takových podmínkách vyrážíte na silnici, je třeba dávat pozor. Silnice může být totiž namrzlá. Někdy se tomu říká i „černý led“.
S tím zřejmě nepočítal senior (†58), který jel v pondělí ráno po silnici z Houžné na Horní Vltavici. V levotočivé zatáčce dostal na zledovatělé silnici smyk a s osobákem vjel do protisměru, kde se čelně střetl s kamionem. Podle policistů jel řidič pravděpodobně až moc rychle.
„Záchranáři zraněnému muži poskytli resuscitační péči, ale navzdory jejich maximální snaze svým závažným poraněním na místě podlehl,“ popsali záchranáři, kteří na místo nehody vyslali i záchranářský vrtulník. Policisté s odkazem na tragédii vyzývají k opatrnosti.
Je třeba být na pozoru
„Námraza je skutečně velmi nebezpečná. Musíme dopředu počítat s tím, že zatáčky projedeme pomaleji, než jsme zvyklí, je třeba být opravdu na pozoru,“ popisuje Blesku zkušený dopravní expert Roman Budský z Platformy VIZE 0.
Námraza vzniká už od tří stupňů Celsia. „Řidič zpravidla bývá upozorněn již na pokles vnější teploty pod plus čtyři stupně. Oprávněně,“ dodává Budský.
S námrazou, ledovkou nebo sněhem se logicky prodlužuje i brzdná dráha. „V některých případech až několikanásobně. Může být až desetkrát delší než na suchu. Na pneumatikách sjetých na zákonné minimum narůstá brzdná dráha o polovinu. Na zimní silnici se spěch nevyplácí,“ vysvětluje expert, proč nepospíchat.
Expert dodává, že je třeba si dát opravdu záležet i s výběrem zimních pneumatik. Záleží na kvalitním složení či vzorku. Na co by lidé neměli zapomínat, je kvalitní očištění auta. Jízda „na tankistu“ je extrémně nebezpečná.
Jak je to s nehodami v zimních měsících? „Obecně lze říct, a dokazují to i zahraniční zkušenosti, že pravděpodobnost nehody se při jízdě na sněhu zvyšuje. Nicméně se jezdí pomaleji, následky tak bývají méně závažné. Bývá méně mrtvých i vážně zraněných,“ vysvětluje Roman Budský.
Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.