Středa 24. dubna 2024
Svátek slaví Jiří, zítra Marek
Zataženo, déšť 7°C

Dopravní expert radí vánočním řidičům: Nehrajte si na tankisty a stromku dejte bezpečnostní pás

Autor: VaB - 
24. prosince 2021
12:12

Ačkoliv jsou Vánoce hlavně svátkem klidu a pohody, spousta lidí je tráví za volantem svých vozů. A s tím se samozřejmě spojují nehody a problémy nejen na silnicích, ale i mimo ně, třeba v horách. Blesk společně s dopravním expertem Romanem Budským z Platformy VIZE 0 radí, na co si dát pozor při sváteční cestě za příbuznými a přáteli.

Sníh, náledí, námraza na autě, nebo třeba mlha. Řidiče nejen osobních aut mohou na silnicích o Vánocích a v zimních měsících překvapit všelijaké věci, které mohou způsobit i tragickou dopravní nehodu.

Důležité je mít na autě ty správné pneumatiky – zimní, a  pochopitelně takové, které nejsou sjeté. Pokud z nich koukají drátky, radši nikam ani nevyjíždějte. Výška běhounu na nové pneumatice činí zhruba 8 mm, pokud je sjeta na 6 mm, prodlužuje se délka brzdné dráhy o 20 procent, při zákonné minimální hranici 4 mm až o 50 procent.

Nehrajte si na tankistu

Ještě před tím, než v zimě vyjedeme na silnici, je nutné své auto očistit. „Je dobré mít na paměti, že žádná cesta není dost krátká na to, aby během ní nemohlo dojít k nehodě. I před jízdou na krátkou vzdálenost je třeba důkladně očistit skla vozidla, pamatovat je třeba i na čistotu jeho osvětlení. Pozor také na vnitřní opocení oken,“ uvádí dopravní expert z Platformy VIZE 0 Roman Budský. Určitě není dobré vyškrábat si na zamrzlém okně pouhý kruh, skrz který je vidět na silnici. Takto jezdí maximálně tankisti v tanku. Ostatně taková jízda je i zákonem zakázaná. 

I když jsou svátky zejména o klidu a odpočinku, spousta lidí se vydá autem za svými blízky. A to i třeba přes celou republiku. Proto je dobré si cestu dobře naplánovat, unavený řidič často chybuje a potom zbytečně riskuje. „Únava vede ke snížení pozornosti, prodlužuje reakční doby, zhoršuje paměť a úroveň zpracovávání informací, má negativní vliv na koordinaci provádění příslušných úkonů. Její vliv je srovnatelný s působením alkoholu ve výši až jednoho promile v krvi. To s sebou nese až sedminásobně vyšší pravděpodobnost účasti řidiče na zaviněné dopravní nehodě,“ popisuje Budský. Stejně tak je dobré počítat s tím, že se budou tvořit kolony, ve které můžete případně i uvíznout.

Námraza na silnici

Ačkoliv voda mrzne až pod bodem mrazu, silnice může namrzat daleko dřív, a tím se stává nebezpečnou. „S námrazou se můžeme setkat už při teplotách vzduchu kolem +3 stupňů. Povrch země totiž může být výrazně chladnější. Řidič zpravidla bývá upozorněn již na pokles vnější teploty pod plus čtyři stupně. Oprávněně,“ vysvětluje dopravní expert s tím, že se v takovém případě určitě nevyplácí pospíchat.

Se sněhem a ledovkou na silnicích potkáváme i řidiče sypačů, kteří nejenže prohrnují silnice, ale zároveň je i solí. Řidič takového kolosu má spoustu práce s tím, aby silnici dobře očistil, nemá tak moc času na to sledovat každého řidiče individuálně. Je proto dobré s tím i počítat. „Raději vozidlům údržby udělejme dostatečný prostor, ostatně pracují pro nás,“ apeluje Roman Budský.

Pokud vyrazíte do hor, je třeba být řádně připravený. Postačit by mohla lopatka, smetáček a sněhové řetězy. Lopatou se můžete vyhrabat, smetáčkem si ometete auto a díky řetězům třeba předejdete zapadnutí. „Sněhové řetězy pak budou v horách poslední záchranou, jak úspěšně zdolat zasněženou silnici. Jejich použití není obecně povinné, ale pokud je řidiči na své vozidlo nasadí, smí jet rychlostí maximálně 50 km/hod," vysvětluje expert s tím, že třeba na dálnicích jsou řetězy zakázané. 

Přeprava stromečku

Spousta motoristů si už určitě všimla, jak někdo převáží stromeček na střeše. Pokud patříte mezi opozdilce a odvoz stromku vás teprve čeká, dávejte pozor! Rázem se ale z lehkého jehličnanu může stát smrtící neřízená střela. „Test německého ADAC prokázal, že gumová lana či provazy nepostačí. Při nárazu v rychlosti 50 km/h převážený stromek přeletěl přes přední kapotu. To by při jeho hmotnosti v řádu i desítek kilogramů bylo pro ostatní smrtelně nebezpečné,“ popisuje Budský s tím, že zafixování upínacími popruhy je v takovém případě daleko bezpečnější.

Pokud ale nemáte střešní nosiče a dostatečně velké auto na to, aby se tam strom vešel, je lepší ho přepravit v autě. „Po sklopení zadních opěradel se vyplatí položit na vzniklou plochu deku nebo nějakou vhodnou plachtu. Zadrží totiž odpadávající jehličí i odkapávající smůlu. Stromek je třeba zapřít kmenem o opěradlo předního sedadla spolujezdce (ideálně neobsazené) a zajistit například bezpečnostním pásem,“ doplňuje expert. Podobně to je i u lyží, které musíme připevnit.

Za špatně upevněné lyže můžete dostat i pokutu. „Za nedbalou přepravu lyží hrozí finanční postih. V České republice to je až 2 000 korun, v zahraničí (například Francii či Rakousku) až několik set eur,“ upozornil Budský.

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa
Osoby v pátrání