První vlaková nehoda v Česku: Nadšení cestující trpěli, kvůli chybě britského strojvedoucího

První vlaková nehoda v Česku: Nadšení cestující trpěli, kvůli chybě britského strojvedoucího (ilustrační foto)  (Autor: Profimedia)
Autor: DH - 
7. července 2019
21:00

Už je to 180 let, co na území Česka došlo k prvnímu vlakovému neštěstí. Na Severní dráze císaře Ferdinanda tehdy nedokázala dobrzdit vlaková souprava tažená lokomotivou Gigant. Za nehodu prý mohl britský strojvedoucí. Zraněno bylo několik cestujících.

Nehoda u Vranovic byla vůbec prvním vlakovým neštěstí v historii nejen Česka, ale i celé střední Evropy. Navíc, došlo k ní za mimořádně pikantních událostí.

Psal se sedmý červenec 1939 a do Brna se na slavnostní otevření 144 kilometrů dlouhého úseku Severní dráhy císaře Ferdinanda sjelo tisíce zvědavců a především čtyři lokomotivy Herkules, Bruna, Gigant a Bucephalus. Ty měly za úkol jediné. Dovést přes 1000 cestujících z těch nejvyšších tříd do Vídně. Všemu ještě předcházela slavnostní hostina pro 120 hostů a poté se vše rozeběhlo.

Čtyři soupravy tvořené lokomotivou a devíti vagony vyrazily v osmiminutových intervalech, na cestě mohli jet maximálně 32 km/h a v obloucích a místech, kde dráha nebyla přehledná, dokonce ještě o více než polovinu méně. Ve stanicích mohl vlak stát jen osm minut. Čas se musel striktně dodržovat, jenže se něco pokazilo.

Ve stanici Vranovice, která leží přibližně 30 kilometrů od Brna, měl první vlak potíže, a proto zůstal na nádraží stát déle, než bylo předpokládáno. Díky tomu za ním jedoucí souprava musela zastavit a část zadních vozů přesahovala za stanici, kde však byl nebezpečný nepřehledný oblouk.

V kabině třetí lokomotivy s názvem Gigant seděl v tu dobu britský strojvedoucí William Whalley. Na vzdálenost přibližně 260 metrů sice stojící soupravu před sebou uviděl, ale zastavit už nedokázal. Poškodil poslední dva vozy, čímž zranil několik osob, tři z toho vážně.

Whalley byl z neštěstí obviněn, protože prý jel obloukem nepřiměřeně vysokou rychlostí. To však nikdy nikdo nedokázal, a tak bylo trestní řízení odloženo. S kariérou strojvůdce se ale musel rozloučit, protože ho tehdejší vedení železniční společnosti přeložilo na pozici zámečníka do dílen ve Vídni. Díky nehodě byly následně prodlouženy intervaly mezi soupravami na trati na 30 minut.

PPP150W ( 8. července 2019 00:44 )

A dva měsíce na to napadlo Německo Polsko....

5nastolevceskych ( 7. července 2019 23:02 )

"Už je to 180 let..."
"Psal se sedmý červenec 1939..."

Takže letos máme rok 2119.

Zobrazit celou diskusi
Další videa
Osoby v pátrání
Články odjinud

Mimořádná zpráva

KORONAVIRUS: 6 ČECHŮ V KARANTÉNĚ NA TENERIFE! S dospělými 1 dítěArrow

Zavřít